Provincie Groningen

Groningen, 5 maart 2002 Persbericht nr. 30

Noorden presenteert plannen voor stadsgewestelijk openbaar vervoer

Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken krijgt maandag 4 maart de nieuwste plannen voor stadsgewestelijk openbaar vervoer in de regio Groningen-Assen aangeboden door de Drentse gedeputeerde Swierstra. Dit gebeurt tijdens het jaarlijkse overleg over de Langman-afspraken tussen de Noordelijke provincies en het kabinet. Met de plannen willen de samenwerkende Provincies en Gemeenten in die regio een bijdrage leveren aan het oplossen van huidige en toekomstige bereikbaarheidsproblemen. Het doel van de plannen is om een modern, snel en comfortabel openbaar vervoernetwerk te creëren dat kan concurreren met de auto. In de "Koersnota Stadsgewestelijk Openbaar Vervoer" vraagt de regio aandacht voor een snelle aanpak en cofinanciering door het Rijk.

Vanuit de Regiovisie, het samenwerkingsverband van de regio Groningen-Assen, wordt al een aantal jaren gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van het openbaar vervoer. Daarvoor is ook een regiofonds opgericht waaruit maatregelen gefinancierd kunnen worden. De plannen bestaan uit een samenhangend en innovatief netwerk van stadsgewestelijk openbaar vervoer dat bijdraagt aan een betere bereikbaarheid in en naar de regio. Tevens geven de plannen richting aan de verdere ontwikkeling van het Nationaal Stedelijk Netwerk Groningen-Assen. De samenwerkende overheden geven grote prioriteit aan het verbeteren van de bereikbaarheid en willen daarom zo snel mogelijk starten met de planfase van dit project.

In afspraken met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over de bereikbaarheid werd in het kader van de Langman-maatregelen geld vrijgemaakt voor de aanpak van de Zuidelijke Ringweg en het Euvelgunnetracé. De andere afspraken betroffen een Verkenningenstudie naar een pakket met openbaar vervoersmaatregelen en flankerende maatregelen, zoals parkeerbeleid en aanleg van transferia. In de Koersnota worden deze samenhangende maatregelen gepresenteerd:
* inzet van light train, een kwartierfrequentie tussen Assen en Groningen en aanleg van nieuwe stations in Assen-Noord, Europapark, Vries-Tynaarlo;

* realisering van een uitgebreid netwerk met nieuwe functionele knooppunten Reitdiepshaven/Zernike en Hoogezand;
* geschikt maken van de spoorlijn Zuidbroek-Veendam voor personenvervoer;

* doorkoppelen van de twee noordelijke spoorlijnen naar Winschoten en Veendam;

* inzet van HOV-bussen (hov = hoogwaardig openbaar vervoer, dus snel, modern en comfortabel), zoals van station Assen naar Kloosterveen;

* aanleg van een tram op het traject Zernike - Groningen Hoofdstation en Groningen Hoofdstation - Sontweg - Meerstad en vermindering van het aantal bussen in de Groningse binnenstad.

Dit pakket biedt binnen de regio een volwaardig alternatief voor de auto en leidt tot 13% minder autoverkeer naar de binnenstad en 11% minder in de agglomeratie.
De kosten van dit pakket bedragen zo'n 320 miljoen Euro. De samenwerkende overheden sparen hier in het regiofonds de komende jaren zo'n 36 miljoen euro voor.