Bonnefanten Museum Maastricht

Persbericht
Februari 2002

Rijksmuseum aan de Maas

Het Rijksmuseum en het Bonnefantenmuseum zijn verheugd een samenwerkingsovereenkomst aan te kondigen. Op 12 maart 2002 zal de staatssecretaris van Cultuur, Rick van de Ploeg, deze overeenkomst bezegelen door de collectievleugel RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS in het Bonnefantenmuseum te openen. Immers, de overeenkomst behelst het langdurig bruikleen van een tachtig schilderijen, wandtapijten en glaswerk uit de Zuidelijke Nederlanden die een prachtige versterking vormen van de collectie in het Bonnefantenmuseum. Deze overeenkomst is het belangrijkste resultaat tot nu toe in het streven naar collectiemobiliteit binnen Nederland. Het huidige bruikleen zal nog worden uitgebreid wanneer volgend jaar, ten gevolge van de verbouwing van het Rijksmuseum, in Amsterdam nog slechts de hoogtepunten van de Hollandse (Noord-Nederlandse) 17e eeuw kunnen worden getoond.

Ruim 80 kunstwerken uit de collectie Zuid-Nederlandse kunst van het Rijksmuseum Amsterdam vormen samen met werken uit de eigen collectie van het Bonnefanten sinds maart 2002 de nieuwe collectievleugel RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS. Schilderijen van kunstenaars als Gerard David, Jan Brueghel, Antoon van Dyck, Jacob Jordaens en Hendrick Goltzius uit de 'nationale schatkamer' zullen voor langere tijd worden gepresenteerd naast werken van Pieter Brueghel de Jonge, Pieter Coecke van Aelst, Joachim Beuckelaer en Pieter Aertsen. Met als thema Renaissance in de Zuidelijke Nederlanden wordt in de kopzaal ingegaan op de inspiratie die de Nederlandse kunstenaars zochten in Italië: hier zijn behalve schilderijen eveneens wandtapijten, glasruitjes en fraai vormgegeven drinkglazen te bewonderen.

De kunstwerken in de presentatie RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS beslaan de periode van het einde van de 15de tot en met de 17de eeuw. De presentatie bevat zowel vroege kerkelijke kunst van bijvoorbeeld Gerard David en Colijn de Coter als 17de- eeuwse verzamelaarskunst. Veel meer dan in Holland getuigde de 17de-eeuwse schilderkunst in de Zuidelijke Nederlanden van een groots gebaar. Klassieke verhalen en bijbelse voorstellingen werden vaak aangegrepen om weelderige naakten op groot formaat te schilderen zoals te zien is bij de werken van Hendrick van Balen en Jacob Jordaens.

Bij de 17e-eeuwse verzamelaarskunst komen verschillende groepen duidelijk naar voren: HET LANDSCHAP,GENRE EN STILLEVENS. Landschappen met als hoogtepunten de werken van Jacob en Roelant Savery, Kerstiaen de Keuninck, Jan Brueghel de Oude, Joos de Momper. In de 16de en 17de eeuw ontwikkelde HET LANDSCHAP zich in de Zuidelijke Nederlanden van achtergrond tot zelfstandig specialisme. Kenmerkend voor de Zuid-Nederlandse landschapschilderkunst is het zogenaamde Wereldlandschap: een gecomponeerde blik op de wereld vanuit een hoog gezichtpunt of vogelperspectief. Een ander specialisme is het GENRESTUK met als belangrijkste vertegenwoordigers David Teniers, Adriaen Brouwer, Adriaen van de Venne en David Vinckboons. Hierbij zijn taferelen uit het dagelijks leven van eenvoudige mensen te zien die soms onder de oppervlakte een moralistische of juist hilarische boodschap bevatten. STILLEVENS als het grote pronkstilleven van Adriaen van Utrecht vormden verzamelaarskunst bij uitstek.

Het portret van Erard de la Marck geschilderd door Jan Vermeyen verwijst naar het eigenaardige staatkundige verleden van Maastricht. De prins-bisschop van Luik zette talrijke kunstenaars aan het werk en stuurde hen naar Italië om daar de vormentaal van de Renaissance te leren. Als prins-bisschop van Luik was De la Marck ook de soeverein van een deel van de bevolking van Maastricht. De verhuizing van zijn portret van Amsterdam naar Maastricht is dus in wezen een thuiskomst.

Het downloaden van deze foto's is mogelijk. Graag contact opnemen met Mirjam Stam,
PR en Marketing (tel.043-3290190 of e-mail stam@bonnefanten.nl )
---

Jan Brueghel de Oude, gezicht op een stad aan de rivier Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Adriaan van Utrecht, Stilleven
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Hendrick van Balen, Bacchus en Diana
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Jan Vermeyen, Erard de la Marck
Foto: Rijksmuseum Amsterdam

---


---

---
Voor informatie kunt u contact opnemen met de persafdeling van het Bonnefanten, Avenue Céramique 250, Maastricht Tel. +31 43 329 01 90, fax +31 43 329 01 99, e-mail: stam@bonnefanten.nl.
Rijksmuseum, Pers & Publiciteit Tel. +31 20 67 47 171, fax +31 20 67 47 001, e-mail : pressoffice@rijksmuseum.nl