AutoRai

13-3-2002

De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik

In de nieuwe Peugeot 206 SW is alle aandacht besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom.

De vormgeving

De 206 3/5-deurs wordt alom erkend om zijn dynamische en elegante uiterlijk. Datzelfde geldt ook voor alle modellen die van deze 3/5-deurs zijn afgeleid. Zo is er bijvoorbeeld de 206 CC, met een geheel ander uiterlijk maar toch met dezelfde karakteristieke kenmerken. Nu verschijnt er een nieuwe variant op basis van de 206 met hetzelfde speelse karakter, maar met nog meer gebruiksmogelijkheden. Aan de voorzijde bleef de auto dezelfde, maar de achterzijde werd volledig nieuw ontworpen.
Het sportieve en onderscheidende karakter van de 206 SW wordt bevestigd door de 18 cm langere overhang achter en de op elkaar aansluitende zijruiten met zwarte stijlen waardoor er één aaneengesloten strook over de flanken loopt. De zwarte dakrails die rusten op twee voeten en de stootstrips op de flanken versterken het langgerekte profiel van de auto. De achterportieren zijn volledig glad, de portiergrepen zijn in de zwarte achterstijlen van het portier aangebracht.
De grote, rechtopstaande en rood gekleurde achterlichtunits vormen een belangrijk onderdeel van het geraffineerde ontwerp en zorgen voor een perfecte overgang tussen de achterruit en de carrosserie. Door de combinatie van de bolle, afzonderlijk te openen achterruit en de boemerang-vormige achterlichtunits lijkt de auto aan de achterzijde één gesloten geheel. Aan de achterzijde van het dak is een zwarte dakspoiler aangebracht met een derde remlicht.
Net als bij andere recente modellen van het merk staat de verchroomde leeuw trots in het midden op de achterklep. De achterruitenwisser (wisserarm en ruitenwissermotor) is op de ruit zelf geplaatst, waardoor de achterruit gemakkelijker geopend kan worden. Aan de onderzijde van de achterbumper zijn twee reflectoren en het mistachterlicht aangebracht en de bumper is op de beide hoeken voorzien van stevige stootstrips. Ter hoogte van de achterklep is over de breedte van de achterbumper een bescherming aangebracht die beschadigingen bij het inladen van de bagage voorkomt. Ook aan de binnenkant van de bagageruimte is een dorpellijst aangebracht. De grote, rechthoekige bagageruimte is voorzien van een rolhoes die de spullen achterin uit het zicht houdt en de bagageruimte is geheel bekleed met moquette.

Motoren van de 206 SW

De 206 SW is leverbaar met zes motoren, dezelfde motoren die ook in de 206 3/5-deurs leverbaar zijn. Het betreft vier benzinemotoren met inhouden van 1,1 tot 2,0 liter en twee HDi dieselmotoren met een inhoud van 1,4 en van 2,0 liter.

MOTORTYPE CILINDERINHOUD VERMOGEN KOPPEL
Benzine
TU1 JP 1.124 cm3 44,1 kW bij 5.500 tpm 94 Nm bij 2.700 tpm TU3 JP 1.360 cm3 55 kW bij 5.500 tpm 120 Nm bij 2.800 tpm TU5 JP4 1.587 cm3 80 kW bij 5.750 tpm 147 Nm bij 4.000 tpm EW10 J4 1.997 cm3 100 kW bij 6.000 tpm 190 Nm bij 4.100 tpm DIESEL
DV4 TD 1.398 cm3 50 kW bij 4.000 tpm 150 Nm bij 1.750 tpm DW10 TD 1.997 cm3 66 kW bij 4.000 tpm 205 Nm bij 1.900 tpm

Onderstel

Voor het onderstel werd geprofiteerd van de ervaring die inmiddels is opgedaan met de 206 3/5-deurs sinds de introductie in september 1998. Door speciale aanpassingen aan het onderstel heeft de auto een sportief weggedrag en tegelijkertijd een groot comfort. De onafhankelijke wielophanging bestaat uit een onafhankelijk, pseudo McPherson voorwielophanging met triangels, een stabilisatorstang en geïntegreerde hydraulische schokdempers. De achtertrein heeft getrokken draagarmen, een traverse en twee torsiestangen, een stabilisatorstang, twee hydraulische schokdempers.

De stuurinrichting van de 206 SW beschikt over hydraulische bekrachtiging, bij de 2.0 benzinemotor en de 2.0 HDi-motor is deze toerentalafhankelijk.
Het stuurwiel is bij alle modellen in lengte en diepte verstelbaar. Het remsysteem van de 206 SW is rechtstreeks overgenomen van de 3/5-deurs. Afhankelijk van het type motor bestaat het remsysteem uit geventileerde of massieve remmen vóór en massieve schijven of remtrommels achter. Alle modellen zijn standaard uitgerust met ABS (TEVES) met vier wielsensoren en elektronische remkrachtverdeling.

Uitvoeringen

Dynamiek is de gemeenschappelijke noemer voor alle drie modellen X-line, XS en GTI en dit is dan ook zowel aan de buitenzijde als in het interieur terug te vinden.

De 206 SW X-line heeft een middengrijs of een zwart dashboard, deze kleur geldt ook voor de portierpanelen. De sportstoelen zijn in het midden bekleed met geweven stof, de zijkanten van de stoelen, de portierpanelen en de klep van het dashboardkastje zijn bekleed met effen stof.
In de middengrijze kleurstelling wordt er bij de 206 SW X-line gebruik gemaakt van frisse, grijs/gele of grijs/blauwe stof. In de donkere kleurstelling voert het contrast rood/zwart of grijs/zwart de boventoon.

De XS gaat nog verder met een lederen stuurwiel en de lederen pookhoes. In het interieur wordt gebruik gemaakt van zwart/grijze of zwart/rode stof, zwarte kunststof en vele metal-look onderdelen. Als optie kunnen de stoelen bekleed worden met zwart leer en in dat geval wordt voor de portierpanelen en de klep van het dashboardkastje zwarte alcantara gebruikt.

De GTI vormt het topmodel en valt op door een aluminium pedalenstel, aluminium dorpellijsten en een aluminium versnellingspook. In het interieur is veel gebruik gemaakt van leer en alcantara. De klep van het dashboard en de portierpanelen zijn bijvoorbeeld bekleed met lichtgrijze alcantara. Als optie kunnen de stoelen bekleed worden met zwart leer en in dat geval wordt voor de portierpanelen en de klep van het dashboardkastje zwarte alcantara gebruikt.