Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlander ziet dagbladbezorging als essentieel voor nieuwsvoorziening

Amsterdam, 14 maart 2002 ? Nederland kan niet zonder dagbladbezorging. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek van de Nederlandse Dagbladpers (NDP), uitgevoerd door marktonderzoekbureau Interview/NSS.

In ruime meerderheid zijn de Nederlanders het erover eens dat het belangrijke negatieve consequenties zou hebben wanneer de krant in ons land niet meer aan huis zou worden bezorgd. Dit zou onder meer zorgen voor een verhoogde informatiedrempel en een vervlakking van de nieuwsbeleving.

Doel van het onderzoek was onder meer om aandacht te vragen voor de maatschappelijke rol van dagbladbezorging. In Nederland wordt 91 procent van de kranten bij de abonnees thuis bezorgd. In vergelijking met andere landen is dit een bijzonder hoog percentage. Toch zijn maar weinig mensen zich bewust van de unieke positie die Nederland hiermee inneemt.

Informatiedrempel
De Nederlander hecht veel waarde aan bezorging aan huis omdat dit de informatiedrempel aanzienlijk verlaagt, met name voor mensen die minder gemakkelijk toegang hebben tot het nieuws. Bijna driekwart van de ondervraagden (73 procent) vindt dagbladbezorging van essentieel belang voor bejaarden en gehandicapten. Zonder dagbladbezorging verwacht 69 procent bovendien problemen voor de nieuwsvoorziening op het platteland.
Een krappe meerderheid van de Nederlandse bevolking is bereid om voor de laagdrempeligheid van het nieuws te betalen: 51 procent van de ondervraagden zegt er geen bezwaar tegen te hebben wanneer een aan huis bezorgde krant duurder zou zijn dan een krant in de losse verkoop.

Diepgang
Een overtuigende meerderheid van de Nederlanders vindt de krant als nieuwsbron superieur. Dagbladen bieden vooral diepgang, is de mening van 86 procent. Het overgrote deel (78% procent) blijft daarom het liefst op de hoogte van het nieuws door het lezen van een krant. Een nog groter deel ( 82 procent) geeft toe de krant minder te zullen lezen wanneer deze niet aan huis wordt bezorgd.

Kortom, als de krant niet langer aan huis wordt bezorgd, zou dat een verarming van de nieuwsvoorziening betekenen. Over deze conclusie is 87 procent van de ondervraagden het eens.

De maatschappelijke rol van dagbladbezorging krijgt in het onderzoek nog een andere betekenis: 80 procent van de Nederlanders vindt het bezorgen van een dagblad een goede manier voor jongeren om kennis te maken met werk en maatschappij.