Gemeente Enkhuizen

Keywords: 8 PAGINA'S A4

RAADSNOTULEN

Enkhuizen, 14 maart 2002.

Zakelijk verslag van het verhandelde in de openbare vergadering van de raad der gemeente Enkhuizen, gehouden op donderdag 14 maart 2002 te 20.00 uur, in het stadhuis, Breedstraat 53,
1601 KA Enkhuizen.

Voorzitter: de heer drs. S.P.M. de Vreeze, burgemeester.

Secretaris: de heer J.J.J. van Huffelen, gemeentesecretaris.

Aanwezig 17 leden, namelijk: de dames

E.F. Dangermond-Hilderink
(Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) en

mr. P.C.E. de Munnik
(Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) alsmede

de heren

H.F.P. Bode
(Partij van de Arbeid),

C.H. Boland
(Democraten66),

N.P. Dol
(Verenigd Links/GroenLinks),

J. Domburg
(Partij van de Arbeid),

H. van Doornik
(Christen-Democratisch Appel),

J. Franx
(Nieuw Enkhuizen),

Th. de Geus
(ChristenUnie/Staatkundig-Gereformeerde Partij),

J. Hart
(Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang),

F.C. Jans
(Nieuw Enkhuizen),

D. van Pijkeren
(ChristenUnie/Staatkundig-Gereformeerde Partij),

W. Rieuwerts
(Verenigd Links/GroenLinks),

G. van der Steeg
(Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang),

drs. J.S. Tesselaar
(Nieuw Enkhuizen),

K.P. van der Veen
(Partij van de Arbeid) en

D. Wiersma
(Christen-Democratisch Appel).

Agenda


1. Opening.

1a. Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.
2. Installatie raadsleden.

3. Politiek debat.

4. Voordracht wethouders door raadsfracties.
5. Verkiezing wethouders.
5b. Benoeming leden (tijdelijke) raadscommissie.
6. Rondvraag.

7. Sluiting.


1. Opening.


De voorzitter
opent de eerste raadsvergadering na de gemeenteraadsverkiezingen en heet eenieder van harte welkom. Alvorens tot agendapunt 2 over te gaan, moeten de navolgende punten even worden besproken.

Mededelingen.

* Raadsagenda. Op de raadsagenda zijn de punten 3, 4 en 5, respectievelijk Politiek debat, Voordracht wethouders door fracties en Verkiezing wethouders, vet en cursief gedrukt.


* In het verleden golden voor de punten 4 en 5 bepaalde data, maar dat is niet langer het geval. In het nieuwe stelsel moet de voorzitter wachten totdat vanuit de raad kandidaat-wethouders worden voorgedragen, waarna hij moet onderzoeken of daarvoor een draagvlak, in dit geval een raadsmeerderheid, is te vinden.
* Het lijkt logisch naar aanleiding van de verkiezingsuitslag na te gaan of behoefte aan een politiek debat bestaat, vandaar dat agendapunt 3 is opgevoerd. Het is een goed gebruik dat de grootste partij, in casu Nieuw Enkhuizen, met betrekking tot de collegevorming het voortouw neemt. Wellicht kunnen bij dat punt mededelingen worden gedaan over datgene wat tot nu toe is ondernomen of al is bereikt.

* Uit de bespreking van de punten 3 en 4 zal moeten blijken of die tot de verkiezing van wethouders leidt, zoals geagendeerd onder punt 5. Mocht dat niet het geval zijn, dan worden de (lopende) zaken door het demissionaire college van burgemeester en wethouders behartigd.


* Voorbereiding eerstvolgende gemeenteraadsvergadering(en).

* De gemeentelijke werkzaamheden gaan gewoon door en dit houdt in dat de volgende gemeenteraadsvergadering moet worden voorbereid. In het oude systeem fungeerden op basis van de portefeuilleverdeling raadscommissies die de raadsvoorstellen van advies voorzagen. In het duale stelsel is dat anders, de raad bepaalt nu veel meer dan voorheen de eigen agenda en de wijze van voorbereiding daarvan. De gemeentesecretaris en spreker lijkt het verstandig met de eventuele vorming van raadscommissies te wachten totdat de collegevorming heeft plaatsgevonden, want dan kan gemakkelijker worden geantwoord op vragen als: Moeten commissies al dan niet analoog aan de lijnen van de portefeuille-indeling worden geformeerd? Hoeveel commissies zijn wenselijk of is het beter één breed politiek forum de raadsvergaderingen te laten voorbereiden en daarnaast allerlei andere overlegplatforms te laten functioneren? Wachten totdat die vragen zijn beantwoord, heeft als bezwaar dat de voorbereiding van de eerstvolgende raadsvergadering(en) problematisch wordt. De gemeentesecretaris en spreker stellen daarom voor één brede, tijdelijke raadscommissie in het leven te roepen waarvan àlle 17 raadsleden deel uitmaken. Die brede commissie zou de eerstkomende raadsvergadering moeten voorbereiden, en wel op één avond, te weten op donderdag 21 maart.
* Wie moet die bijeenkomst voorzitten? In ieder geval geen wethouder, noch de burgemeester. Voorgesteld wordt de fractievoorzitter van de grootste partij, namelijk de heer Jans, tot voorzitter aan te wijzen, tenzij deze dit niet op prijs stelt. In het laatste geval zal de commissie of de raad iemand anders uit diens midden kunnen aanwijzen. Wie het ook wordt, in de geest van het duale stelsel gaat het om een zogenaamd `technische voorzitter'.


* Televisieopnamen tijdens deze raadsvergadering. Ten aanzien van de vorming van een college van b&w heeft tv Noord-Holland besloten Enkhuizen als voorbeeldgemeente te nemen. In dit kader past het ook vanavond opnamen te maken, mits iedereen hiermee akkoord gaat. Hopelijk wordt het nogal felle licht niet als `te hinderlijk' ervaren. Spreker stelt vervolgens voor de aanwezige televisiemensen toestemming te geven op een gepaste manier opnamen te maken.

Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad vervolgens dienovereenkomstig.


1a. Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.

De voorzitter
trekt penning nummer 3 uit het mandje, waarna de secretaris meedeelt dat volgens de presentielijst eventuele hoofdelijke stemmingen zullen aanvangen bij de heer Tesselaar.


2. Installatie raadsleden.


De voorzitter leest de in artikel 14 van de Gemeentewet voorgeschreven eed (verklaring en belofte) voor.

`Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van het gemeentebestuur naar eer en geweten zal vervullen.'

De heren H.F.P. Bode en C.H. Boland, mevrouw E.F. Dangermond-Hilderink, alsmede de heren N.P. Dol, J. Domburg, J. Franx, W.M. Rieuwerts, G. van der Steeg, J. Tesselaar en K.P. van der Veen leggen de verklaring en belofte af door het uitspreken van de woorden: `Dat verklaar en beloof ik!'

De heren H. van Doornik, Th. de Geus, J. Hart en F.C. Jans, mevrouw P.C.E. de Munnik-Blank alsmede de heren D. van Pijkeren en D. Wiersma leggen de eed af door het uitspreken van de woorden `Zo waarlijk helpe mij God almachtig!'

De voorzitter
feliciteert de betrokkenen met hun installatie.

De gemeenteraadsleden zij veel sterkte toegewenst, want het raadswerk vergt niet alleen veel tijd, maar brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich. In dit verband moeten drie punten uitdrukkelijk worden aangestipt.

1. Het werk is zwaar, omdat politiek gekozenen nu eenmaal graag hun politieke idealen in concrete bestuurshandelingen willen omzetten. Dat vraagt veel overtuigingskracht, overleg en debat. Het laatste gebeurt in deze raad op een nogal pittige manier. Hopelijk worden daarbij ook in de toekomst de in Enkhuizen gebruikelijke normen en waarden hoog gehouden.

2. Een aantal partijen zal een bijzondere band met het college van burgemeester en wethouders aangaan, en wel op grond van een programma en (kandidaat-)wethouders. De leden van die politieke partijen hebben op dat moment direct of indirect een wat andere bestuurlijke verantwoordelijkheid gekregen dan de overige raadsleden. Dat geeft een zekere spanning.

3. Het derde element van de raadsfunctie moet passen in het zogenaamde `duale stelsel'. In dat stelsel worden de raadsleden geacht een meer onafhankelijke positie ten aanzien van het college in te nemen dan tot nu toe gebruikelijk is geweest. De partijen die een band met het college hebben, krijgen te maken met een dubbele verantwoordelijkheid: enerzijds het college voldoende politieke steun geven en anderzijds een onafhankelijke opstelling.

De raad krijgt voor de uitoefening van diens taak de nodige ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van een griffier en ambtelijke ondersteuning. Dat moet ook, want gelet op de geest van de wet mag de bevolking veel van de raad verwachten, in ieder geval een transparant politiek bestuur, waarbij helder is wie waarvoor de verantwoordelijkheid draagt. Daarover zal in de komende tijd nog veel debat worden gevoerd.

Onder leiding van de heer Van Huffelen staan de hogelijk gemotiveerde ambtelijke medewerk(st)ers klaar om de gemeenteraadsleden waar mogelijk bij te staan. Ook dit vraagt een verantwoordelijk en zorgvuldig optreden. Op een later moment zal hieraan ongetwijfeld nader aandacht worden geschonken, zodat ook de nieuwe raadsleden weten wat in dit huis de gewoonte is. Voor andere zaken, zoals onkostenvergoedingen et cetera, kunnen raadsleden altijd contact opnemen met de heer Van Huffelen of spreker.


3. Politiek debat.


4. Voordracht wethouders door raadsfracties.

5. Verkiezing wethouders.

De voorzitter nodigt de heer Jans als voorzitter van de grootste politieke groepering in deze gemeente uit kenbaar te maken hoever de besprekingen over een nieuw college zijn gevorderd.

De heer Jans
(ne) verheelt geenszins verheugd te zijn over het feit dat zijn partij als grootste uit de stembusstrijd naar voren is gekomen. Nieuw Enkhuizen is dankbaar voor dit vertrouwen.

De heer Franx en hij hebben met betrekking tot de vorming van een nieuw college het voortouw genomen. Op vrijdag 8 en zaterdag 9 maart jongstleden is in een uitstekende sfeer het eerste inventarisatierondje langs alle partijen gemaakt. De evaluatie hiervan heeft uitgewezen dat het mogelijk is verder te praten met pvda, cda, cu/sgp en d66. Op 12 maart zijn de genoemde partijen plus ne bijeen geweest om de punten te bespreken die in Enkhuizen veel stof doen opwaaien. De heer Franx en hij hebben één en ander in een politiek document vastgelegd dat na deze vergadering onderwerp van nader beraad zal zijn.

Duidelijk mag zijn dat, gelet op het grote aantal gesprekspartners, niet binnen enkele dagen tot een afgerond stuk kan worden gekomen. Wel kan worden gezegd dat alle aan het gesprek deelnemende partijen zich constructief opstellen en de wil hebben gezamenlijk eruit te komen; de gemeente Enkhuizen is immers gebaat bij een goed bestuur. Op dit moment is het dus nog niet mogelijk kandidaat-wethouders voor te dragen.

Spreker maakt van deze gelegenheid gebruik namens de fractie van Nieuw Enkhuizen steun te betuigen aan het voorstel van de voorzitter aanstaande donderdag een brede commissievergadering te houden, zoals tijdens de discussie in de afgelopen week is afgesproken. Dat is, gezien de tijdsdruk en de korte agenda, de meest werkbare oplossing.

De heer Dol
(vl/gl) hoort tot zijn verbazing dat reeds afspraken zijn gemaakt; daartegen moet bezwaar worden gemaakt. Samen met twee andere partijen in deze raad is de fractie van Verenigd Links/groenlinks om welke redenen dan ook niet meer welkom bij de gesprekken van de beoogde coalitiepartners. Dat zij zo, maar de vl/gl-fractie wil wel tijdig op de hoogte worden gebracht van zaken die aan déze tafel spelen! Wat nu kennelijk is gebeurd, moet als `een volslagen verkeerd signaal van de ne-fractie' worden bestempeld.

De heer Jans
(ne) wijst erop dat bij de genoemde besprekingen ook twee wethouders zijn betrokken. Misschien is het wat naïef, maar hij veronderstelt dat dit punt via de communicatielijnen in dit huis ook in het college is besproken en derhalve ook de heer Dol op de hoogte kan zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan is voor de nieuwe coalitie de schone taak weggelegd de interne communicatie te verbeteren.

De heer Dol
(vl/gl) is zeer nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag of de fracties van de vvd en le/eb wèl via de interne communicatielijnen van de gemaakte afspraak op de hoogte zijn gesteld.

De voorzitter
merkt over deze kwestie het volgende op. In het college van burgemeester en wethouders is hierover niet gesproken. Wel wordt de voorzitter regelmatig over de voortgang met de onderhandelingen geïnformeerd, hetgeen volledig past in de geest van het duale stelsel. Tijdens één van die gelegenheden vroeg spreker aan de heer Jans of deze al had nagedacht over een tijdelijke commissiestructuur. Uit dat overleg is het vóórstel naar voren gekomen zoals dat aan het begin van deze vergadering is verwoord.

Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) deed het veel genoegen dat de heer Dol weer ouderwets gezellig uit de hoek kwam!

Ten aanzien van de zaak die nu wordt bediscussieerd, begreep zij dat jongstleden dinsdag een bepaald voorstel was gedaan. Welnu, dat voorstel ligt nu ter goedkeuring op tafel. De fractie van de vvd kan daarmee leven, zeker omdat blijkbaar met één commissievergadering kan worden volstaan in plaats van meerdere bijeenkomsten. Bovendien wil de vvd-fractie deze zittingsperiode constructief beginnen, zelfs als zij in de oppositie terechtkomt, en zal zij zich niet over dit soort punten druk maken.

De heer Hart
(le/eb) kan in grote lijnen de zienswijze van de heer Dol onderschrijven. Wetende dat alle begin moeilijk is, zal de fractie van Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang toch met het voorstel akkoord gaan. Overigens ware het juister geweest àlle fractievoorzitters tijdig te informeren.

De heer Dol
(vl/gl): Als uitsluitend drie buiten het coalitiegesprek staande fracties níét worden geïnformeerd, is het misplaatst over `tijdig' te spreken!

De heer Boland
(d66) legt uit dat in de coalitiebesprekingen de vraag aan de orde is gekomen of al dan niet commissievergaderingen moeten worden gehouden. In de discussie daarover is de voorkeur voor één commissiebijeenkomst uitgesproken en met deze boodschap is de heer Jans naar de burgemeester en de gemeentesecretaris gestuurd. Zij hebben vervolgens de datum voorgesteld die ook de vijf andere fracties vandaag voor het eerst horen. Er zijn dus geen slinkse wegen bewandeld.

De heer De Geus
(cu/sgp) wist slechts dat voor de volgende week geen commissievergaderingen waren voorbereid. Jongstleden dinsdagmiddag leek het de vijf fracties slim de laatste, reeds geplande datum voor een commissievergadering te benutten om alles aan de orde te stellen. Die gedachte heeft de heer Jans aan de burgemeester en de secretaris voorgelegd. Het daarop gebaseerde voorstel is nu aan de raad voorgelegd. Als de heer Dol een andere datum wenst, moet hij die voorstellen.

De heer Dol
(vl/gl): Een leuke verklaring, maar het gaat om iets anders! In deze gemeente is sprake van een nieuw elan, en wel onder de naam `Nieuw Enkhuizen'. In die groepering is kennelijk het nieuwe informeren uitgevonden. Prima, maar dan wil ook de fractie van Verenigd Links/groenlinks tíjdig worden geïnformeerd.

De heer Jans
(ne) haalt een uitspraak van de heer Hart aan. Deze heeft gezegd dat alle begin moeilijk is. Duidelijk is geworden dat bepaalde zaken niet zonder meer mogen worden aangenomen en hiervan is nota genomen.

De voorzitter
rondt de discussie af met de conclusie dat op dit moment nog geen kandidaat-wethouders kunnen worden voorgedragen. Hij wacht af wat de verdere besprekingen over een te vormen college opleveren. Mocht dat te lang duren, dan zal hij de heer Jans aanspreken.

5b. Benoeming leden (tijdelijke) raadscommissie.

Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) vraagt of onder dit agendapunt tevens de leden van de rekeningcommissie worden benoemd.

De voorzitter
antwoordt ontkennend. De heer Van Pijkeren heeft schriftelijk terecht geattendeerd op het feit dat het lidmaatschap van de rekeningcommissie aan een raadsperiode is gekoppeld en derhalve de commissie op dit moment geen leden meer heeft. De gemeentesecretaris en spreker zijn van mening dat het verstandig is nu geen leden te benoemen, maar af te wachten wat de coalitiebesprekingen opleveren. Het zou immers buitengewoon onhandig zijn nu commissieleden te benoemen en over korte tijd te moeten constateren dat sommige leden de rekeningcommissie moeten verlaten, bijvoorbeeld omdat zij tot wethouder zijn benoemd. Overigens kan het geen kwaad alvast rond te kijken om te zien wie voor het lidmaatschap van deze commissie belangstelling hebben!

Hierna benoemd hij tot leden van het stembureau de heren Domburg, Hart (voorzitter) en Wiersma.

Bij de stemming worden 17 stembiljetten ingeleverd. Op de heren H.F.P. Bode en C.H. Boland, mevrouw E.F. Dangermond-Hilderink, de heren N.P. Dol, J. Domburg, H. van Doornik, J. Franx, Th. de Geus, J. Hart en F.C. Jans, mevrouw P.C.E. de Munnik-Blank alsmede de heren D. van Pijkeren, W.M. Rieuwerts, G. van der Steeg, J. Tesselaar, K.P. van der Veen en D. Wiersma worden 17 stemmen uitgebracht, zodat zij met algemene stemmen zijn benoemd.

De voorzitter
ontbindt vervolgens het stembureau onder dankzegging aan de leden voor de verrichte werkzaamheden.


6. Rondvraag.

· De heer De Geus (cu/sgp) brengt naar voren dat demissionaire wethouders blijven zitten zolang geen nieuw college is gekozen. Hoelang mag deze situatie voortduren?

De secretaris
laat weten dat de wet geen termijn noemt, zodat het theoretisch mogelijk is dat de demissionaire wethouders nog vier jaar lang blijven functioneren! Op het moment dat een meerderheid van het nieuwe college wordt benoemd, in casu twee wethouders, moet ook de laatste `oude' wethouder vertrekken en is de demissionaire status dus opgeheven.

De heer Rieuwerts
(vl/gl) wil weten welke positie de demissionaire wethouders innemen wanneer stemmingen worden gehouden.

De voorzitter
zet uiteen dat de demissionaire wethouders nog steeds raadslid zijn en dus gewoon aan stemmingen kunnen deelnemen. Voor de nieuwe wethouders zal gelden dat zij géén deel van de raad meer uitmaken en derhalve niet aan stemmingen mogen deelnemen. Hun opengevallen plaatsen in de gemeenteraad worden door nieuwe raadsleden - in dit geval iemand die op dezelfde kieslijst als een nieuw benoemde wethouder staat - ingenomen die uiteraard wel stemrecht hebben.

· De heer Dol (vl/gl) vernam daarstraks van de heer Jans dat een politiek document is gemaakt of zeer binnenkort het licht zal zien. Hij neemt aan dat het stuk niet vertrouwelijk is en zal daarvan graag een exemplaar ontvangen.

De heer Jans
(ne) reageert met de mededeling dat het stuk nog niet in de publiciteit kan worden gebracht. Het zal eerst aan de gesprekspartners worden voorgelegd en dan zal worden bepaald of het al dan niet publiek kan worden gemaakt.

De heer Dol
(vl/gl) snapt deze gang van zaken niet. Zijns inziens lijkt die op achterkamertjespolitiek waartegen met name de ne-fractie zich altijd zo fel heeft gekant! In naburige West-Friese gemeenten wordt dit soort discussies wèl in alle openbaarheid gevoerd. Daarvan kan de ne-fractie nog wat leren.

Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) stelt het eveneens bijzonder op prijs het genoemde stuk te mogen ontvangen, indien dat volwaardig is. De vvd-fractie is niet geïnteresseerd in alle daaraan ten grondslag liggende (her)overwegingen, substukken et cetera.

De heer Van der Steeg
(le/eb) begrijpt niet goed waarom de heer Jans heeft gemeld dat een bepaald document is gemaakt, want de inhoud daarvan moet kennelijk onder de pet worden gehouden. Als het een intern stuk betreft, had de mededeling van de heer Jans beter achterwege kunnen blijven.

De heer Jans
(ne) repliceert dat hij met zijn mededeling heeft willen aangeven dat het gesprek tussen de beoogde coalitiepartners niet meer geheel vrijblijvend is. Het op basis van de tot nu toe gevoerde besprekingen geschreven stuk kan echter pas aan de openbaarheid worden prijs gegeven wanneer alle gesprekspartners dat hebben gefiatteerd.

De voorzitter
distilleert hieruit dat de ne-fractie het stuk heeft opgesteld en daarover met haar gesprekspartners zal doorpraten. Misschien is het een goede suggestie die partijen te vragen of zij al dan niet bezwaar hebben tegen openbaarmaking van het stuk. Zo nee, dan is het dilemma van de heer Jans opgelost.

De heer Dol
(vl/gl) benadrukt slechts naar aanleiding van de mededeling van de heer Jans om een exemplaar van het genoemde stuk te hebben gevraagd. De heer Jans heeft immers niet gezegd dat het een concept of iets dergelijk is.

De heer Bode
(pvda) meent in zijn rol van gesprekspartner te mogen zeggen dat het een concept betreft dat uiteindelijk in een politiek document moet uitmonden. Dat document zal op enig moment ter bespreking op de raadstafel worden gelegd om te bereiken dat een zo groot mogelijk aantal partijen het zal onderschrijven. In ieder geval zal het stuk door een raadsmeerderheid worden gedragen.

De voorzitter
wacht af wat uiteindelijk uit de bus zal komen.

De heer Hart
(le/eb) betreurt dat. Zijns inziens is openheid gewenst, zeker in de richting van de burgers. Zaken die in het openbaar moeten worden gedaan, mogen niet in een achtertuintje worden beklonken; dat is voor de gemeente Enkhuizen géén goede zaak.

Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) adviseert iedereen met klem `het' op dit moment níét in de achtertuin te doen, want dan zullen over, pakweg, een week nog weinig raadsleden aan deze tafel zitten!

De rondvraag wordt gesloten.


7. Sluiting.

De voorzitter
bedankt iedereen hartelijk voor zijn/haar aanwezigheid, wenst allen wel thuis toe en sluit vervolgens de vergadering (20.55 uur).

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad

der gemeente Enkhuizen op 7 mei 2002

De secretaris, De voorzitter,

(J.J.J. van Huffelen) (drs. S.P.M. de Vreeze)