AutoRai

14-3-2002

Audi allroad quattro met 4.2 V8-motor

Met een nieuwe uitvoering van de allroad quattro combineert Audi de brede capaciteiten van dit all-terrain-model met de fascinerende flair van een 220 kW (300 pk) sterke 4.2 V8-motor een unieke combinatie in dit veelzijdige segment.

Het maximum koppel van de achtcilindermotor is al even indrukwekkend als zijn vermogen: 380 Nm van 2700 tot 4600 tpm. Daarmee accelereert de allroad quattro 4.2 in 7,2 seconden van 0-100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u.

De Audi allroad quattro 4.2 is in Nederland leverbaar vanaf augustus 2002. De consumentenprijs is vastgesteld op 83.000,- inclusief BTW/BPM.

De standaard 5-traps tiptronic-automaat met sport-programma past zich automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. Met schakeltoetsen op het stuurwiel (meeruitvoering) kan de bestuurder direct, met een druk op de knop(pen), kiezen tussen automatisch en handmatig schakelen.

Permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van het aandrijfkoppel door middel van een Torsen tussendifferentieel zorgt voor een sublieme aandrijfkarakteristiek. De verder verbeterde luchtvering met vier niveaus is uitgebreid met nieuwe functies en past zich automatisch aan de verschillende eisen van on- en off-road-rijden aan.

De standaarduitrusting van de Audi allroad quattro 4.2 omvat onder meer het Audi Sideguard hoofdairbagsysteem, elektrisch verstelbare stoelen met Cricket lederen bekleding, een middenarmsteun voorin, een met leder bekleed stuurwiel, sierlijsten in wortelnotenhout, het bestuurdersinformatiesysteem (FIS), 7,5 x 18-inch lichtmetalen velgen, Xenon-koplampen en een inbraakalarm.

De opvallend korte lengte van de V8-motor is het resultaat van een nieuw motorconcept. De getande riem aan de voorzijde van het blok is vervangen door een kettingaandrijving aan de achterzijde van de motor. Twee elektrische ventilatoren vervangen de grote viscogestuurde ventilator aan de voorzijde van de motor. Dit compacte ontwerp speelt een belangrijke rol bij een optimale verdeling van het totale gewicht over de voor- en achteras en verbetert de all-terrain-capaciteiten van de auto. Het nieuwe Motronic ME 7.1.1 motormanagement regelt de vermogensbehoefte van de allroad quattro 4.2 op basis van motorkoppel. Een tweetraps, variabel inlaatspruitstuk uit magnesium zorgt voor extra vermogen bij hoge toeren en meer koppel onderin. De traploze verstelling van de nokkenassen draagt eveneens bij aan de indrukwekkende dynamiek over een extreem breed toerengebied.