KLM

02/011

KLM PAUL HUF AWARD VOOR ANNIE LEIBOVITZ

AMSTELVEEN, 14 maart 2002 - De jury van de KLM Paul Huf Award heeft besloten de KLM Paul Huf Award 2002 toe te kennen aan de Amerikaanse fotografe Annie Leibovitz. In de loop van dit jaar zal Annie Leibovitz naar Nederland komen voor de uitreiking van de Award. De prijs zal aan haar worden overhandigd door KLM President Directeur drs. L.M. van Wijk.

De jury baseert haar keuze met name op het veelzijdige werk van Annie Leibovitz op het terrein van de portretfotografie. Binnen dit vakgebied behoort zij al meer dan 20 jaar tot de wereldtop. De jury schrijft in haar rapport: "Leibovitz beschikt over een ijzeren wil en een sterke hang naar perfectionisme. Ondanks al haar successen blijft zij steeds trouw aan haar uitgangspunten: eenvoudig en direct, een perfecte timing en een zorgvuldige beelduitsnede. Die waarden en kwaliteiten blijven, ook als haar foto's ingewikkelder en ambitieuzer worden of als ze meer aandacht en tijd besteedt aan het concept en de enscenering. Leibovitz weet zichzelf voortdurend te ontwikkelen en te vernieuwen, en toch zichzelf te blijven".

Het talent van Leibovitz (1949, Waterbury, Connecticut, Verenigde Staten) werd al tijdens haar opleiding aan het San Francisco Art Institute herkend door Robert Kingsbury, de art director van het toonaangevende Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone. Rolling Stone bleek de ideale voedingsbodem voor haar visuele talent. Aanvankelijk werkt Leibovitz in zwart/wit en gebruikt ze een kleinbeeldcamera. Haar foto's hebben dan nog een sterk foto-journalistiek karakter. Eenvoud en intimiteit, gecombineerd met een flinke dosis humor kenmerken haar vroege werk. Als Rolling Stone een aantal jaren overgaat op kleur, past Leibovitz zich ogenschijnlijk moeiteloos aan. Kleur maakt het gebruik van kunstlicht (lampen of flitsers) noodzakelijk, mensen moeten een statische pose aannemen. Haar reportage-stijl maakt plaats voor zorgvuldige enscenering en regie.

Toch weet ze een sfeer van spontaniteit en directheid te behouden. En ook het gevoel voor het verhalende, de journalistiek, blijft bewaard. En zo ontstaat in de jaren '80 en '90 de indrukwekkende serie portretten van pop- en filmsterren: John Lennon & Yoko Ono (1980), Whoopi Goldberg (1984) of Demi Moore (1991), om een paar voorbeelden te noemen.

Leibovitz werkt dan inmiddels voor het maandblad Vanity Fair en maakt de spraakmakende reclamecampagne Portraits voor creditcardmaatschappij American Express. Fotoboeken, tentoonstellingen en prijzen volgen. "Leibovitz is een ster tussen de sterren, stralend en charmant, een in alle opzichte waardige laureaat", aldus de jury tot besluit in haar rapport. De jury bestond dit jaar uit Ron Wunderink (voorzitter), Judith Cahen, Paul Huf, Ken Wilkie, Adriaan Monshouwer en John Sillevis.

De KLM Paul Huf Award bestaat uit een geldprijs van twintigduizend Euro. De eerste Award werd in 1999 uitgereikt aan de Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani, de tweede (in 2001) aan de Co Rentmeester. De prijs is in 1999 ingesteld ter gelegenheid van het tachtig jarig bestaan van KLM en naar Paul Huf vernoemd vanwege zijn 75ste verjaardag in dat jaar. Paul Huf heeft gedurende meer dan 50 jaar vele foto opdrachten voor KLM uitgevoerd. De prijs zal opnieuw worden uitgereikt in 2004.

Naar aanleiding van het overlijden van Paul Huf in januari 2002 heeft KLM besloten tot het instellen van een KLM Paul Huf Junior Award. Met als doel om in de geest van de heer Huf de vakbekwaamheid en professionaliteit van jonge fotografen te waarderen en stimuleren, zal in het voorjaar van 2003 voor het eerst een prijs van vijfduizend Euro aan een jonge fotograaf worden uitgereikt. Daarnaast zal aan deze laureaat een betaalde foto-opdracht worden gegeven. Nadere details rond deze prijs zal KLM in de loop van mei 2002 bekend maken.

AMS/DR/JCH

KLM CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Media Relations
tel: # 31 20 649 45 45
fax: # 31 20 648 80 92
Email: secr.mediarelations@klm.com