Filmfestival Rotterdam


International Film Festival Rotterdam

PERSBERICHT maandag 25 februari 2002

International Film Festival Rotterdam brengt sterke Wereldcinema tour-voorjaarseditie in 23 Nederlandse filmtheaters (maart - juni 2002)

Drie krachtige speelfilms uit Senegal, Iran en Argentinië reizen tussen 17 maart 2002 tot en met 19 juni 2002 in de voorjaarseditie van de Wereldcinema tour langs drieëntwintig Nederlandse filmtheaters. De Wereldcinema tour omvat films, tot stand gekomen met hulp van het Hubert Bals Fonds en vertoond tijdens het International Film Festival Rotterdam in januari 2002. Meer informatie over de films is te vinden op de website van het festival: www.filmfestivalrotterdam.com

DELBARAN (Iran), LE PRIX DU PARDON (Senegal) en BOLIVIA (Argentinië) vormen als Wereldcinema tour samen een minifestival. De deelnemende filmtheaters (ditmaal een recordaantal van drieëntwintig door heel Nederland) vertonen deze films op één dag of kort na elkaar, soms voorzien van een lezing. Het International Film Festival Rotterdam organiseert jaarlijks een voorjaars- en een najaarseditie van de Wereldcinema tour om belangrijke films ook buiten het festival te vertonen. De drie films uit deze Wereldcinema tour-editie laten indringend zien hoe actuele sociaal-economische omstandigheden de levens van hun personages beïnvloeden.

DELBARAN belicht het bestaan van de 12-jarige Afghaanse vluchteling Kaim die net over de Iraanse grens een geïsoleerde truck-stop draaiende houdt. DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili (Saveh/Iran, 1957) opende op 23 januari 2002 het 31e International Film Festival Rotterdam. Hiermee heeft het festival zowel de band met de regisseur als met het onderwerp willen benadrukken. De actuele situatie in Afghanistan komt niet direct in beeld, maar heeft wel duidelijk zijn weerslag op de personages. Jalili was in 1999 Filmmaker in Focus, DELBARAN kwam tot stand met hulp van het Hubert Bals Fonds en bovendien werd Jalilis nieuwe filmproject geselecteerd voor de CineMart 2002. De film, in 2001 bekroond met de speciale juryprijs op het filmfestival van Locarno is opnieuw een geslaagd voorbeeld van de Iraanse cinema.

Melancholieke Boliviaanse muziek van Los Kjarcas, zwart-witbeelden van dicht op de huid gefilmde restaurantbezoekers, spaarzame dialogen en veelzeggende blikken geven BOLIVIA een broeierige sfeer die perfect aansluit bij het verhaal over vreemdelingenhaat en heimwee. Boliviaan Freddie verlaat zijn gezin om werk te zoeken in Argentinië. Als kok in een grillrestaurant wordt hij door de klanten, meest ruige bierdrinkende chauffeurs, met argwaan bekeken. BOLIVIA, de tweede speelfilm van Adrian Caetano (Montevideo/Uruguay, 1969), won tijdens het afgelopen International Film Festival de KNF Award van de Nederlandse filmcritici "voor de precieze en genuanceerde observatie van gewone mensen in een klein restaurant, een microkosmos metaforisch voor de Argentijnse maatschappij in de huidige situatie". Aan de KNF-prijs is een premie verbonden voor ondertiteling van de film, gesponsord door Holland Subtitling. Het International Film Festival selecteerde in 1998 Caetanos debuut PIZZA, BIRRO, FASO (en bracht hem als eerste Wereldcinema tour-film uit) en in 1999 diens korte film LA EXPRESIÓN DEL DESEO.

LE PRIX DU PARDON van regisseur Mansour Sora Wade (Dakar/Senegal, 1952) is gebaseerd op de gelijknamige roman van Mbissane Ngom, net als de filmmaker afkomstig uit de Senegalese kuststreek waar de film zich afspeelt. In een kleine vissersgemeenschap maakt de liefde voor de mooie Maxoye de twee jeugdvrienden Mbanik en Yatma tot rivalen. De heldendaden van Mbanik zetten Yatma aan tot moord. Maxoye vergeeft hem, maar toch moet Yatma later de prijs van de genade terugbetalen aan de zee. Met een scherp oog voor symbolische details en humor toont de film, als variant op locale verteltradities, zowel alledaagse als magische gebeurtenissen. Regisseur Mansour Sora Wade maakt vanaf 1979 korte (fictie)films, documentaires en reportages voor het televisiekanaal TV5. LE PRIX DU PARDON is zijn eerste lange speelfilm. De rol van Yatma wordt vertolkt door Hubert Koundé, eerder te zien in onder meer Mathieu Kassovitz LA HAINE en COMMENT JAI TUÉ MON PÈRE van Anne Fontaine. De muziek is gecomponeerd door Wasis Diop en Loy Ehrlich (ex-pianist van Touré Kunda) met medewerking van Youssou Ndour in Makoy, een nummer afkomstig van diens cd The Lion. LE PRIX DU PARDON opent op 14 maart 2002 het 19e Cinema Novo Film Festival in Brugge, dit jaar samen met Salamanca Culturele Hoofdstad van Europa. Cinema Novo vertoont ook DELBARAN en BOLIVIA.

Wereldcinema tour / voorjaar 2002 presenteert tussen 17 maart en 19 juni 2002 in 23 Nederlandse filmtheaters:

DELBARAN van Abolfazl Jalili (Japan/Iran, 2001, 35mm, 96, kleur, Farsi, Nederlands ondertiteld)

LE PRIX DU PARDON (NDEYSAAN) van Mansour Sora Wade (Frankrijk/Senegal, 2001, 35mm, 90, kleur, Wolof, Nederlands ondertiteld)

BOLIVIA van Adrián Caetano (Argentinië 2001, zwart/wit, 35mm, 75, Spaans, Nederlands ondertiteld)

De Wereldcinema tour is een initiatief van het Hubert Bals Fonds/International Film Festival Rotterdam, met steun van het HIVOS, de NCDO, de NPS, Art-S Home Entertainment, Stichting Doen en in samenwerking met het Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor Filmeducatie.

Noten:

Informatie: IFFR persvoorlichting, Bert-Jan Zoet tel. 010 - 890 90 90, email press@filmfestivalrotterdam.com, fax 010 890 90 91

Persvoorstellingen:
LE PRIX DU PARDON (Rialto, Amsterdam, ma 04.03.02, 14.30 uur) BOLIVIA (Het Ketelhuis, Amsterdam, ma 11.03.02, 14.30 uur)

In bijlage: vertoningsdata en schema per filmtheater

Fotos (300 dpi, 10 x 15 cm) zijn te downloaden van de festivalwebsite www.filmfestivalrotterdam.com (zie onder Pers, Fotos, zoeken op filmtitel)

Contact

phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com

Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet

Margo van der Valk
Margo van der Valk

Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot