Korps: KLPD, plaats: Driebergen 19-03-2002
Internationale controle pendelbussen

De Verkeerspolitie van KLPD heeft in vier weekenden (twee in februari en twee in maart) samen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat (voorheen RVI) de pendelbussen gecontroleerd die terugkeerden uit de wintersportgebieden. De controle in het afgelopen weekend werd internationaal uitgevoerd in nauwe samenwerking met de politie in Oostenrijk en Duitsland. In totaal werden 288 autobussen gecontroleerd en 68 bekeuringen uitgeschreven. In slechts één geval werd een rijverbod opgelegd.

Op 17 en 24 februari werden in Nederland dynamische (rijdende) controles uitgevoerd op diverse trajecten. Vervolgens vond Op 10 maart bij de grensovergang Eysden (A2) en op 17 maart bij grensovergang Bergh (A12) een statische controle plaats. Deze laatste controle werd voorafgegaan door een internationale controle die het KLPD coördineerde. Bij deze internationale actie controleerde de Oostenrijkse politie in Tirol op 16 maart de binnenkomende bussen, waarna de politie van de deelstaat Hessen in Duitsland de terugkerende bussen voor haar rekening nam. Daarbij maakte ze gebruik van technologische controlemiddelen, zoals het kentekenregistratiesysteem CATCH KEN. Met deze apparatuur werden de gemiddelde snelheden over diverse trajecten berekend. Tevens werd CATCH KEN gebruikt om de kentekens van de bussen te signaleren zodat bussen niet dubbel werden gecontroleerd.

Overtredingen

Het grootste aantal bekeuringen werd uitgeschreven voor administratieve overtredingen zoals verlopen geneeskundige verklaringen en vergunningen en overschrijding as-last. Verder hield niet iedereen zich aan de rijtijden of reed met een te lange autobus (in Oostenrijk geldt nog 12 meter in plaats van 15 meter elders). Vier keer kreeg een chauffeur een boete voor te hard rijden.

Ook waren er nog enkele technische overtredingen waarbij een gescheurde velg opmerkelijk was, de rest betrof minder ernstige zaken zoals verlichting etc. Slechts in één geval werd een rijverbod opgelegd omdat de (Duitse) chauffeur te veel alcohol had gedronken en tevens een te korte rust had genoten.

Behalve laatst genoemd voorval en de gescheurde velg werden bij deze controles geen ernstige overtredingen ontdekt die direct van invloed waren op de verkeersveiligheid.

Meer weten over CATCH KEN, kijk op www.klpd.nl/CATCH KEN