Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
22 maart 2002

KABINETSSTANDPUNT SPOORVERBINDING ROTTERDAM-ROOSENDAAL- ANTWERPEN

De ministerraad heeft op voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat een tweeledig besluit genomen over de goederenspoorverbinding Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen (VERA).

Ten eerste wordt de Belgische goederenspoorlijn 11 doorgetrokken naar de spoorlijn Goes ­ Bergen op Zoom volgens het A4-West tracé, inclusief de zogenaamde Sloeboog, in de periode tot 2010. Dit tracé takt af van de spoorlijn Bergen op Zoom ­ Goes nabij Woensdrecht, loopt verder langs de westzijde van de autosnelweg A4 en volgt deze tot aan de Belgische grens. De Sloeboog is een enkelsporige verbinding tussen de doortrekking van Lijn 11 en de spoorlijn richting Vlissingen. Hiermee komt er een rechtstreekse verbinding tussen het Sloegebied bij Vlissingen en de Antwerpse haven. Het A4-West tracé sluit bij de Belgische grens aan op het voorkeurstracé van België, een ligging aan de oostzijde van de Belgische A12 (verlengde van Nederlandse A4). Hiervoor wordt bij de grens een viaduct over de snelweg aangelegd. De doortrekking van Lijn 11 wordt dubbelsporig uitgevoerd, met een gelijkvloerse aantakking op de spoorlijn Goes ­ Bergen op Zoom ter hoogte van Woensdrecht. Voor VERA is 179 miljoen Euro gereserveerd in het MIT.

Ten tweede wordt er een onderzoek uitgevoerd naar het eindbeeld voor de primaire goederenspoorverbinding van Antwerpen naar Rotterdam, inclusief de route in of rond de Drechtsteden. Hiermee wordt een toekomstgerichte en gefaseerde oplossing voorbereid voor het verwachte capaciteitstekort voor het goederenvervoer in de periode na 2010. In dit onderzoek worden mogelijke alternatieven voor het goederenvervoer vergeleken.

Met België wordt op 26 maart een Memorandum van Overeenstemming getekend. Hierin wordt de grensovergang van Lijn 11 vastgelegd en afspraken gemaakt over de realisatie van het project en de financiering van enkele gezamenlijke voorzieningen.

Het standpunt over de doortrekking van Lijn 11 wordt uitgewerkt tot Ontwerp-Tracébesluit (OTB). Dit OTB wordt vastgesteld in samenhang met de besluitvorming over het eindbeeldonderzoek. Hiermee is verzekerd dat de noodzakelijke maatregelen om hinder zoveel mogelijk te beperken in de pas blijven lopen met de groei van het aantal goederentreinen.

Het standpunt over de tracévarianten bij Bergen op Zoom en Roosendaal wordt voorlopig opgeschort. Mede op basis van de resultaten van het eindbeeldonderzoek wordt later een besluit genomen over de treinenloop bij Bergen op Zoom en Roosendaal.

RVD, 22.03.2002