Ingezonden persbericht

Persbericht 22 maart 2002

FSC staat op doorbraak in Nederland

Wereld Natuur Fonds start campagne Spaar het woud, koop FSC-hout

Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat hout uit goed beheerde bossen komt. Bedrijven kunnen steeds beter aan die vraag voldoen en bieden steeds meer FSC-hout aan. Vandaag start het Wereld Natuur Fonds daarom samen met 30 bedrijven de consumentencampagne Spaar het woud, koop FSC-hout. De deelnemende bedrijven, waaronder Intratuin, Karwei, Europatuin, Gamma, Leen Bakker, Kwantum, Tuincentrum Overvecht, Praxis, Hema en Blokker gaan speciale (winkel)acties voeren. Tijdens de actieperiode van 22 maart tot en met 31 mei kan de consument niet meer om FSC heen. Dit is een doorbraak voor FSC in Nederland. Nog nooit eerder hebben zoveel bedrijven zich sterk gemaakt voor FSC. Als start van de campagne is de Euromast te Rotterdam vandaag omgedoopt tot woudreus van de wereld.

Rapport over FSC
Ervaringen met FSC-certificering bevestigen dat dit een effectief alternatief is tegen kaalslag of slecht bosbeheer. Steeds meer bossen worden goed beheerd én gecertificeerd; wereldwijd inmiddels meer dan 25 miljoen hectare. Er is voldoende FSC-aanbod bij de houtimporteurs in Nederland, ook al kost dat in sommige gevallen extra moeite. Dit blijkt uit het rapport FSC, van noviteit tot business as usual? van het Wereld Natuur Fonds dat vandaag gepresenteerd is tijdens de start van de consumentencampagne Spaar het woud, koop FSC-hout. Het rapport is overhandigd aan Hans van der Vlist, Directeur Generaal Milieubeheer van het ministerie van VROM.

"Het FSC-aanbod groeit. Als de vraag naar FSC-hout stijgt, zullen bedrijven verder investeren om het aanbod te vergroten en zullen steeds meer bossen in de wereld behouden blijven. Vorig jaar bleek de FSC-bekendheid laag, maar de consument had wel de wens om goed hout te kopen. Het lot van de bossen komt nu in handen van de consument", aldus Arnold van Kreveld, manager Bossen van het Wereld Natuur Fonds. De deelnemende bedrijven aan de campagne zorgen voor zichtbaarheid van FSC in de winkels. Met de verkoop van FSC-houtproducten nemen de bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het FSC-keurmerk is economisch, ecologisch en sociaal gezien het beste houtkeurmerk en voldoet aan alle eisen die het Wereld Natuur Fonds stelt aan goed bosbeheer.

Nog meer FSC-bossen
Tijdens de start van de campagne kondigt de Forestry Chamber Bolivia aan dat zij in nog geen tien jaar tijd één miljoen hectare bos in Bolivia gecertificeerd heeft weten te krijgen. Bovendien beloven zij voor 2005 nog eens 2 miljoen hectare bos te certificeren. Dit is een oppervlakte zo groot als half Nederland. Een mijlpaal voor een land waar bossen tot nu toe niet goed beheerd worden. Het Wereld Natuur Fonds erkent hun inspanningen door het de Gift to the Earth status toe te kennen; een internationaal eerbetoon aan belangrijke natuurbeschermingsinitiatieven.

Consument aan zet
Van het in ons land vertimmerde hout draagt ongeveer 6-8% het FSC-keurmerk. Ongeveer eenderde komt daarvan via bouwmarkten bij de consument terecht, de rest wordt in de professionele bouw verwerkt. FSC-producten zijn in Nederland in ongeveer 1500 doe-het-zelf filialen en tuincentra verkrijgbaar. Ook parketteurs bieden steeds vaker FSC-hout aan. Grote achterblijver is de papierbranche, waar nog zeer weinig FSC-producten voor de consument worden aangeboden. De opkomst van het FSC-keurmerk, in het bos, de handel, professionele bouw en consumentenhandel, is tot nu toe in hoge mate gedreven door de samenwerking tussen non-gouvernementele organisaties en het bedrijfsleven. Nu is de consument aan zet.

Jaquar De jaguar staat symbool voor de campagne Spaar het woud, koop FSC-hout. Juist dit dier is voor z'n voortbestaan afhankelijk van het bos. Als grootste en sterkste onder de katachtigen heeft hij geen enkele vijand. Behalve de mens. Vroeger vanwege z'n huid, nu vanwege de (illegale) houtkap. Er leven nog 15.000 jaguars in de jungles van Centraal- en Zuid-Amerika. De WNF-Rangers (jeugdleden) komen in de maanden maart, april, en mei in actie voor de jaguar. Elk jaar zetten duizenden WNF-Rangers zich in voor een bedreigd dier en ook bij de WNF-Rangerclub staat de jaguar dit jaar centraal.


---
Bijlagen:. Deze zijn ook te vinden op www.wnf.nl/fsc/perstoolkit
- Het rapport FSC, van noviteit tot business as usual? van het Wereld Natuur Fonds.
- FSC-actiekaart

- Sheet Gift to the Earth Bolivia

- FSC-Fact en Figures

- FSC-actiekaart

- Tien meest gestelde vragen over (FSC-)hout

- Tien spelregels voor goed bosbeheer van FSC

- Van kap tot schap * de productieketen van FSC-hout
- Hoet ziet een FSC-bos in de Amazone eruit?

- Het belang van bos

- Jaguar als campagnesymbool

- Column Hans Wijers, voorzitter Wereld Natuur Fonds
- Waarom een bedrijf meedoet, argumenten gezamenlijke FSC-promotiecampagne
- Infokaart FSC

- Donateursblad Panda met een artikel over de FSC-campagne Beeldmateriaal

- Foto- en videomateriaal (onder andere: Euromast als woudreus van de wereld, campagnelogo, FSC-houtproducten, bossen, kaalkap, houttransport in bos, gekapte bomen, FSC-logo) Campagneactiviteiten

- Zichtbaarheid in de winkels van de 30 deelnemende bedrijven. Tijdens de campagneperiode, van 22 maart tot en met 31 mei 2002, worden FSC-actiekaarten verspreid waarmee onder andere een expeditie naar de Amazone gewonnen kan worden.
- TV: participatie in RTL4-Eigen Huis en Tuin, AVRO-Alle dieren tellen mee en WNF-Ranger Report
- Internet: www.wnf.nl/fsc: digitale actiekaart, FSC-productenspel, Quiz, FSC-informatie etc.
- Regionale activiteiten georganiseerd door regioteams van het Wereld Natuur Fonds en regionale deelnemende bedrijven
- Abri-campagne Spaar het woud, koop FSC-hout

- Radiospots
Meer informatie:
Marie Jeanne Douven, persvoorlichter, telefoon (030) 693 73 13, mobiel (06) 29 535 952, e-mail: mdouven@wwf.nl