EMBARGO - MAANDAG 25 MAART 2002 - 17.40 u

PERSMEDEDELING

25 maart 2002

ROULARTA MEDIA GROUP REALISEERT LICHT

POSITIEF COURANT NETTO-RESULTAAT

BIJ GELIJKE OMZET

2001 was een zeer moeilijk jaar voor de reclamewereld, voor de mediawereld en voor Roularta. 2002 wordt heel wat beter.

Roularta Media Group realiseert in 2001 in haar core-business een positief resultaat. De divisie "Gedrukte Media" realiseerde 0,7 mio euro nettowinst en de divisie "Radio & TV" 2,5 mio euro nettowinst, niettegenstaande een dalende reclamemarkt, stijging van papierprijzen (7 mio euro) en tal van nieuwe initiatieven waarvan de lanceerkosten niet werden geactiveerd (10,5 mio euro).

De divisie "Industrie" deed het minder goed : de organisatorische samenvoeging van drie ondernemingen in Mercator Printing Group heeft zich in 2001 gefinaliseerd onder moeilijke marktomstandigheden met druk op de verkoopprijzen. Dit heeft onder andere geleid tot het sluiten van de afwerkingsafdeling in Antwerpen en Nederland. De optical disc-activiteit is echter veelbelovend en Vogue Trading Video haalde de break-even met een mooie cashflow.

Geconsolideerd wordt in 2001 een positief resultaat vóór belastingen van 3,8 mio euro gerealiseerd.

Dit resultaat houdt ook rekening met netto uitzonderlijke kosten en afschrijvingen op consolidatiegoodwill voor samen 9,1 mio euro.

De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering voorstellen om een bruto dividend van 0,40 euro per aandeel uit te betalen.

Het jaar 2001

De omzet stijgt van 435,7 mio euro tot 438,6 mio euro (+ 0,7 %).

De courante cashflow bedraagt 24,4 mio euro tegenover 40,2 mio euro in 2000

(- 39,5 %), maar rekening houdend met de niet-geactiveerde lanceerkosten van de nieuwe initiatieven bedraagt de courante cashflow 31,7 mio euro tegenover 43,0 mio euro vorig jaar of een daling van 26,3 %.

Het courant nettoresultaat bedraagt 1,1 mio euro tegenover 17,5 mio euro vorig jaar

(- 93,4 %) maar rekening houdend met de lanceerkosten was het verschil maar 54,3 %

(9,4 mio euro tegenover 20,5 mio euro).

De cashflow daalt van 38,9 mio euro naar 21,5 mio euro, zijnde min 44,7 %. De cashflow exclusief lanceerkosten daalt met 32,6 % (28,1 mio euro tegenover 41,7 mio euro).

Het geconsolideerd resultaat evolueert van 3,8 mio euro winst vóór belastingen naar 6,9 mio euro verlies na belastingen. Deze hoge belastingsdruk is het gevolg van de groepsstructuur waarbij geen compensatie mogelijk is tussen winstgevende en verlieslatende joint-ventures.

De uitzonderlijke kosten omvatten onder andere de kosten voor de stopzetting van de activiteiten van de afwerkingsbedrijven van MPG in Antwerpen en Nederland, uitzonderlijke afschrijvingen op Kanaal Z/Canal Z en RTL Z in Nederland.

Commentaar bij de kerncijfers

Roularta had in 2001 af te rekenen met enerzijds stijgende papierprijzen (een impact op de kosten van 7 mio euro) en loonkosten en anderzijds een reclamemarkt die leed onder de economische recessie.

Daarenboven werden de lanceerkosten van een hele reeks nieuwe initiatieven niet geactiveerd maar onmiddellijk in kosten opgenomen.

De omzet van de drie divisies is nagenoeg dezelfde als in het jaar 2000. De lichte stijging met 0,7 % is o.a. het gevolg van een wijziging in de consolidatie van VTV (optical disc business) dat nu voor het hele jaar voor 100 % wordt opgenomen i.p.v. 50 %.

De reclame-omzet van de divisie gratis bladen (o.a. De Streekkrant/De Weekkrant, De Zondag, Steps) daalde van 98,5 mio euro naar 94,8 mio euro (-3,71 %).

De advertentie-inkomsten van de kranten (Krant van West-Vlaanderen en Vacature) daalden van 20,3 naar 14,8 mio euro, gezien de evolutie van de jobmarkt.

De reclame in de tijdschriften daalde met 6,18 % van 61,9 naar 58 mio euro.

De lezersmarkt (losse verkoop en abonnementen) steeg van 44,4 naar 49,4 mio euro

(+ 11,17 %).

De omzet van radio en televisie steeg van 108,2 naar 108,7 mio euro.

De optical disc-productie groeide met 52,4 % maar hier wordt nu 100 % geconsolideerd voor het hele jaar.

De omzet van de drukkerijactiviteit voor derden daalde van 68,5 naar 64,8 mio euro

(-5,4 %).

"Trading en Services" met inbegrip van de nieuwe online telefoongids easy.be, van de boekenuitgeverijen Roularta Books, Editop, Hippos Vademecum, AR Media en Follow the Guide, de verkoop van papier, enz. groeide met 30,5 %.

Lanceerkosten

De resultaten over het boekjaar 2001 worden in belangrijke mate beïnvloed door de lanceerkosten van nieuwe producten :

(aandeel in consolidatie in 1.000 euro)

. Nieuwe media (100 %) 4.633

. Jornal da Região (nieuwe edities in (40 %) 668 Portugal)

. Metro (gratis dagblad) (1/3) 1.469

. Grande (nieuw maandblad) (50 %) 334

. Lenz (nieuw seniorenmagazine in (50 %) 2.386 Duitsland)

. Hippos Vademecum (Jaarboek) (52 %) 194

. Q-Music & JIM TV (50 %) 720

. Studio Press Ltd. (50 %) 167

Totaal 10.571

Vooruitzichten 2002 per activiteit

De gratisbladen

In moeilijke tijden blijven de adverteerders gebruik maken van tactische reclame en promotieacties via De Streekkrant/De Weekkrant. Ook de lokale jobmarkt blijft het goed doen.

In 2002 ziet Roularta de mogelijkheid om door te groeien met De Zondag die nu overal in Vlaanderen wordt verspreid via een netwerk van 3500 bakkerijen met 500.000 exemplaren, exclusief op zondagmorgen.

Het lifestyle gratis-magazine Steps boekte een goed resultaat en in 2002 zal het zusterblad Style in Nederland ook een veel beter resultaat leveren dank zij herstructurering en het focussen op Brabant en Limburg.

In Portugal wordt de lancering van nieuwe edities van Jornal da Região tijdelijk stopgezet en in de grootsteden Porto en Lissabon wordt de distributieformule herzien : voortaan wordt een kleinere oplage verspreid via displays op drukbezochte locaties.

De magazines

In de tweede jaarhelft van 2001 daalden de reclame-inkomsten in de B to B-sfeer gevoelig. Na 11 september volgden annuleringen en de IT- en banksectoren zijn in het eerste trimester van 2002 nog altijd de communicatiebudgetten aan het bevriezen. De lifestyle-reclame-inkomsten blijven stabiel.

In 2002 is intussen de papierprijs opnieuw gedaald met 8 % (magazines) tot 12 % (kranten) en wordt bespaard op redactie- en promotiekosten.

De seniorenmagazines in Nederland en Noorwegen hebben zeer mooie vooruitzichten en in Duitsland wordt de marketinginspanning voor het nieuwe Lenz voortgezet tegen een gezapiger tempo.

De nieuwe CIM-lezerscijfers (sept. 2001) tonen een positieve trend.


* Knack groeit naar 736.000 lezers (+ 2 %) en Weekend Knack naar 623.000 lezers

(+ 7 %).


* Trends/Trends-Tendances is status-quo met 226.000 lezers.
* Het nieuwe maandblad Bizz haalt meteen 119.000 lezers.
* Sport Magazine groeit met 3 % naar 424.000 lezers (+ 15 % indien men rekening houdt met de lezers vanaf 12 jaar).

* Télépro groeit met 12 % naar 566.000 lezers.
* Plus (voorheen Onze Tijd/Notre Temps) groeide met 1 % naar 444.000 lezers.

* Le Vif/L'Express is de enige daler met 480.000 lezers (- 9 %)
De kranten


* De Krant van West-Vlaanderen heeft nu 424.000 CIM-lezers : + 35 % o.a. dank zij de integratie van Het Wekelijks Nieuws. De Krant van West-Vlaanderen heeft nu meer lezers dan Belang van Limburg, dan Gazet van Antwerpen en dan Het Volk.

* Vacature, de jobkrant bij Knack en Trends, Le Vif/L'Express en Tendances, verloor in 2001 28 % omzet, ondanks een groeiend marktaandeel. Vanaf april 2002 wordt een Vacature-magazine (i.p.v. de lijvige krant) met een résumé van de jobaanbiedingen bij de Roularta-bladen gevoegd.

Televisie en radio

VMM (VTM, Kanaal 2, Jim TV, Radio Mango, Top Radio en Q-Music) groeide in 2001 met 1 % en realiseerde een prachtig resultaat met een EBIT van 13,1 miljoen euro (50 % aandeel Roularta) en een netto-resultaat van 7,15 miljoen euro (50 % aandeel Roularta).

In deze cijfers zijn de lanceerkosten van Jim TV en de nieuwe landelijke radio Q-Music inbegrepen. En het eerste kwartaal van 2002 toont inmiddels opnieuw mooie groeicijfers.

Kanaal Z/Canal Z (50 % RMG) en RTL Z (Nederland) (25 % RMG) kregen als business-zenders echter zware klappen door de terugval van de reclame-inkomsten.

Intussen werkt Kanaal Z/Canal Z in België met een kostenbudget dat 3 miljoen euro lager ligt en werd de participatie in RTL Z aan Holland Media Groep overgedragen.

Roularta heeft nu 51 % van de aandelen en een optie op 75 %.

De regionale TV-zenders maakten in 2001 nog een substantieel verlies, maar Roularta heeft inmiddels zijn positie in de zenders structureel gewijzigd. Sinds oktober 2001 werd de exploitatie in de provincie West-Vlaanderen (WTV en Focus TV) overgenomen door de NV RMM waarin Roularta voor 50 % participeert samen met de twee licentiehouders (vzw's) die nu mee ijveren voor het afsluiten van nieuwe deals met de locale overheden die zorgen voor extra-inkomsten.

In de provincies Oost-Vlaanderen (AVS en Kanaal 3) en Brabant (Ring TV) zorgt Roularta voortaan alleen nog voor de reclameregie (Kanaal 3 eventueel per 1 juli en Ring TV per 1 april).

Nieuwe media

In 2001 werd geïnvesteerd in de lancering van de nieuwe on line telefoongids Easy.be. De verkoop in de verschillende sectoren is gestart, eerst met de immobiliën- en de autowereld, en intussen op alle terreinen, met shops en restaurants.

Anderzijds wordt verder gewerkt aan de content-sites Knack.be, Trends.be, naast de community sites het.beleggers.net, het.gastronomen.net en het.reiswijzers.net.

Mercator Printing Group

2001 was een moeilijk jaar voor de drukkerijconcentratie MPG die af te rekenen had met een markt die enorm geleden heeft onder de economische recessie.

Begin 2002 werd een globaal herstructureringsplan doorgevoerd en wordt er optimaal gebruik gemaakt van de mogelijke synergieën.

Roularta (39,15 % van MPG) boekt een netto-verlies van 5,9 miljoen euro voor MPG in 2001 rekening houdend met 2,3 miljoen euro uitzonderlijke kosten.

Intussen heeft Roularta zoals voorzien 5,82 % van de aandelen verkocht aan Concentra zodat de drie partners Concentra, Mercator en Roularta nu elk 1/3 van de aandelen bezitten.

DVD, CD en CD-rom

Vogue Trading Video (VTV) haalde in 2001 de break-even met een cashflow van 3,9 mio euro bij een gelijke omzet, na een moeilijk eerste kwartaal.

In 2002 wordt opnieuw een flinke groei voorzien dank zij de doorbraak van de DVD.

In functie van de groei zal een investering van maximaal 7,5 mio euro gerealiseerd worden in 2002-2003.

Globaal vooruitzicht

In 2002 plant Roularta geen nieuwe lanceringen met uitzondering van het nieuwe lifestyle-magazine 'Nest' dat eigenlijk een voortzetting is van 'Spijs&Drank' en 'Levend Land' en dat start met een oplage van 120.000 exemplaren waarvan 80.000 betaalde abonnementen.

De nieuwe projecten worden systematisch geëvalueerd en zonodig bijgestuurd. Roularta stapte dus eind 2001 uit het gratis dagblad 'Metro'. De business-TV-zender Kanaal Z/Canal Z werkt in 2002 met een budget dat 3 miljoen euro lager is afgestemd en de participatie in het Nederlandse RTL Z is afgestoten. De risico's van de regionale TV-zenders zijn weggewerkt.

Structurele maatregelen werden genomen voor een totaal effect van 20 miljoen euro.

De investeringen zijn voor RMG de komende jaren beperkt gezien MPG beschikt over een nieuw en recent uitgebreid productie-apparaat.

Ook de IT-kosten blijven beperkt gezien de ontwikkeling voor Easy.be in 2001 in kosten is opgenomen.

De grondstofprijzen (papier) dalen met gemiddeld 10 % en de operationele kosten zijn flink verlaagd.

In afwachting van een verbetering van de economische toestand, houdt Roularta rekening met een licht dalende omzet (5 %) om te mikken op een gevoelig beter courant resultaat in vergelijking met 2001.

Aandeelhouderschap

RMG vernietigde 119.305 eigen aandelen zodat het totaal nu 9.553.679 bedraagt met een free float van bijna 25 %.

Nieuwe website

Het jaarverslag 2001 is vanaf 20 april 2002 integraal te consulteren op de totaal vernieuwde corporate-site van Roularta Media Group (www.roularta.be). Speciaal voor beleggers werd een uitgebreide rubriek gecreëerd met alle mogelijke financiële informatie.

Via de site is het mogelijk vragen te stellen aan de CEO en de vragen met de antwoorden te lezen van andere geïnteresseerden. Tevens werd de mogelijkheid voorzien zich aan te melden als lid van de Roularta-investor-club. Leden van de club ontvangen via e-mail het meest recente nieuws van en over Roularta, zoals informatie over nieuwe producten of diensten, wijzigingen in de structuur van de groep, fusies, overnames, resultaten, enz. Het is een precedent voor Belgische beursgenoteerde bedrijven.

Nazicht van de rekeningen

De commissaris heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden, die ten gronde zijn afgewerkt, geen betekenisvolle correctie hebben aan het licht gebracht die in de boekhoudkundige informatie, opgenomen in het persbericht, zou moeten doorgevoerd worden.

Contactpersonen Rik DE NOLF Jean Pierre DEJAEGHERE Tel : 32+ 51/266 323 32+ 51/266 326 Fax : 32+ 51/266 593 32+ 51/266 627 e-mail : rik.de.nolf@roularta.be jean.pierre.dejaeghere@roularta.be URL Roularta www.roularta.be
Media Group :