Gemeente Bergh

De tijdelijke Referendumwet; uw ja of nee telt mee. 28-03-2002

De tijdelijke referendumwet
Een referendum biedt burgers de gelegenheid om door middel van een stemming uit te spreken over een besluit of regel van de overheid. Sinds 1 januari 2002 is daartoe een nieuwe landelijke mogelijkheid ingevoerd. Met de Tijdelijke referendumwet kunnen kiesgerechtigden zowel op nationaal, provinciaal als gemeentelijk niveau het initiatief nemen tot een raadgevend correctief referendum.

Wat houdt de nieuwe referendumwet in?
Raadgevend betekent, in tegen stelling tot raadplegend, dat het referendum op initiatief van kiesgerechtigden plaatsvindt en niet op initiatief van de overheid. Bovendien wil het zeggen dat een overheidsorgaan na een afwijzende referendumuitslag zijn beslissing moet heroverwegen. Correctief betekent dat het gaat om een referendum achteraf, dat plaatsvindt nadat de overheid een besluit heeft genomen.

De uitslag van een referendum is een zwaarwegend advies van de kiezer. De gemeenteraad, provinciale staten of de nationale wetgever moeten bij een voldoende meerderheid van nee-stemmers verplicht overwegen of de verordening of wet wordt ingetrokken of alsnog in werking zal treden. De overheid kan de uitslag van het raadgevend dus nog wel naast zich neerleggen.
De huidige referendumwet is een tijdelijke regeling. Het is de bedoeling dat er een bindend correctief referendum komt, waarbij de uitslag wél verplichtend is dus kan leiden tot het automatisch vervallen van het betreffende besluit.
Voor de invoering van een bindend referendum is een wijziging van de Grondwet noodzakelijk. De procedure tot grondwetswijziging is reeds in gang gezet. Na de verkiezingen van mei 2002 zal blijken of de benodigde tweederde meerderheid van beide kamers instemt met het voorstel. Als dit lukt kan het bindend raadgevend correctief referendum worden ingevoerd.

Welke gemeentelijke besluiten zijn thans referendabel in de gemeente Bergh?
In de gemeente Bergh is uitsluitend een referendum mogelijk ten aanzien van enige raadsbesluiten. Dit zijn de wijziging van de gemeentenaam, grenscorrecties, en meerdere verordeningen. Echter, onder andere zijn de belastingverordeningen uitgesloten, zodat ten aanzien daarvan geen referendum mogelijk is.

De Procedure
Als een besluit tot stand is gekomen waarbij een referendum mogelijk is dan wordt dat bij de bekendmaking aangegeven. Wanneer dit het geval is, kan iedere kiesgerechtigde één Inleidend referendumverzoek indienen binnen drie weken na de bekendmaking van het besluit. Als in deze eerste fase het vereiste aantal is gehaald dan mag iedere kiesgerechtigde één verklaring ter ondersteuning van het inleidende verzoek indienen bij de gemeente. Zowel voor het inleidend referendumverzoek als voor de ondersteuningsverklaring zijn bij de publieksbalie in het gemeentehuis formulieren verkrijgbaar.

Indien het centraal stembureau concludeert dat het vereiste aantal ondersteuningsverklaringen is gehaald dan wordt een referendum georganiseerd. De gemeente informeert de kiesgerechtigden over de inhoud van het besluit en te houden referendum. Net als bij verkiezingen ontvangt elke kiesgerechtigde een oproep. Op de referendumdag kan iedere kiesgerechtigde aangeven of hij of zij voor of tegen de wet of verordening is.

De uitslag van een referendum strekt tot afwijzing van de verordening of de wet indien een meerderheid van de kiesgerechtigden die gestemd hebben, zich tegen een besluit uitspreekt en ten minste 30% van de kiesgerechtigden omvat die gerechtigd waren hun stem uit te brengen. Zoals eerder gesteld moet bij een afwijzende uitspraak van de kiezers de overheid verplicht heroverwegen of de verordening of wet wordt ingetrokken of in werking treedt, maar de overheid is niet gebonden aan de uitslag.