AutoRai

29-3-2002

Nieuwe LandRover Discovery 2003

Op de New York International Auto Show van 27 maart tot 7 april 2002 wordt de nieuwe Discovery 2003 voor het eerst getoond. Deze Discovery heeft een nieuw uiterlijk dat geïnspireerd is op de nieuwe Range Rover en een aantal technische wijzigingen.

De belangrijkste wijzigingen bestaan uit:

* Een nieuw front geïnspireerd op de nieuwe Range Rover
* Verplaatsing van de achterknipperlichten
* Drie nieuwe interieur kleurenschemas

* Verbeterde rem- en veringssystemen

* Blokkeerbaar centraal differentieel

De nieuwe Discovery 2003 verbetert niet alleen zijn buitengewone off-road kwaliteiten maar verfijnt tevens zijn on-road-gedrag. Het geluidsniveau ligt lager dan voorheen en datzelfde gaat op voor de stijfheid van het chassis en de daarmee gepaard gaande trillingen. Het maakt de nieuwe Discovery 2003 op de eerste plaats een stillere, maar vooral ook comfortabelere auto.

Net als de nieuwe Range Rover, voelt de nieuwe Discovery 2003 zich evengoed thuis in het terrein als op een snelweg. Vooral de verbeteringen in het chassis en de bevestigingspunten van het koetswerk aan het chassis gaan hieraan ten grondslag. Ook het remsysteem werd aangepast waardoor de bestuurder meer gevoel met de auto en de remmende wielen heeft zodra hij het rempedaal intrapt.

De nieuwe Discovery 2003 blijft gebruikmaken van de beproefde motoren: de 4,0 liter V8 met 184 pk/136 kW en de 2,5 liter Td5 vijfcilinder turbodiesel met een vermogen van 138 pk/101 kW. Laatstgenoemde motor levert een imposant koppel van 300 Nm bij 1.950 toeren per minuut voor de handgeschakelde versie, en 340 Nm bij eveneens 1.950 toeren per minuut voor de Discovery Td5 met automaat: indrukwekkend op de weg en in het terrein.

De zelfregelende luchtvering (Self Leveling Suspension SLS) wordt aangehouden op het nieuwe model, net zoals het elektronische actief stabilisatie systeem (Active Cornering Enhancement - ACE) dat de auto op de weg het gevoel geeft in een comfortabele personenwagen te rijden. Op de Discovery Series II werd dit systeem voor het eerst toegepast.

Net als de nieuwe Range Rover, die nog maar enkele maanden terug werd onthuld, is de nieuwe Discovery 2003 onmiddellijk herkenbaar aan zijn nieuwe front. Dit wordt vanaf nu gedomineerd door stijlvolle en efficiënte dubbele koplampen en een opnieuw ontworpen voorbumper. Maar ook aan de achterzijde zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo zijn de achter knipperlichten verhuisd van de bumper naar de lichtunit naast de achterdeur. In de bumper zitten nu de achteruitrijlampen. Verder zijn er nieuwe lichtmetalen velgen en drie nieuwe interieur kleurenschemas.

Voor het interieur is een keuze gemaakt uit nieuwe stoffen en nieuwe kleuren. Naast het geheel zwarte Land Rover Black is er tevens de keuze uit een licht beige Alpaca of een licht groen/grijs Tundra interieur. Op de S en GS uitvoeringen zijn de nieuwe interieur kleurenschemas standaard in stof uitgevoerd, op de XS uitvoering in een combinatie van leer met Alcantara en op de ES in geheel lederen bekleding.

De nieuwe Discovery 2003 houdt de terreinreputatie van zijn voorgangers hoog en met extra toevoegingen zal hij deze zelfs verder uitbreiden. Zo is vanaf nu de aanloophoek aan de voorzijde van de auto groter zodat met meer gemak in zwaarder terrein kan worden gereden. Verder is er vanaf juni 2002 een blokkeerbaar centraal differentieel (Diff-Lock) als optie af-fabriek leverbaar om in extreem terrein nog beter te kunnen presteren.

Net zoals het eerdergenoemde ACE-systeem en de zelfregelende luchtvering SLS heeft de nieuwe Discovery de beste eigenschappen van zijn voorgangers behouden. Zo is permanente vierwielaandrijving met hoge en lage gearing nog steeds op iedere nieuwe Discovery te vinden, evenals de grote hoeveelheid elektronisch-dynamische controlesystemen zoals elektronische tractie controle (Electronic Traction Control ETC) en Land Rovers gepatenteerde afdalingsremregeling (Hill Descent Control HDC).

Land Rovers Managing Director Bob Dover weet het kort samen te vatten: De Land Rover Discovery Series II, die vier jaar geleden werd geïntroduceerd, zette een nieuwe standaard neer voor de SUV-markt. Het was de eerste 4x4 met elektronica als het Active Cornering Enhancement-systeem. We noemden de auto toen de evolutie met de verborgen revolutie. De nieuwe Discovery 2003 springt in op het succes van deze Series II én voegt daar een nieuw karakter aan toe. De revolutie zet zich door.