AutoRai

29-3-2002

Eerste samenwerking met Carlsson voor de Citroën C5

Ter gelegenheid van de IAA Frankfurt heeft Citroën samen met de Duitse tuner Carlsson een uitermate sportieve en potente C5 Break V6 ontwikkeld.

De samenwerking tussen een grote fabrikant en een bekende tuner heeft tot een auto geleid die sierlijk en dynamisch is en waarbij functionaliteit en hoogwaardige technologie hand in hand gaan.

Citroën C5 by Carlsson is erin geslaagd opmerkelijke dynamische prestaties te koppelen aan de goede eigenschappen van de Break, momenteel één van de meest functionele en praktische modellen die op de markt aanwezig is. Door het samenvoegen van deze twee kenmerken biedt Citroën een nieuw model dat vooral uniek is vanwege de toepassing van het laatste generatie Hydractive III-veersysteem, dat de gevolgen van de zwaardere belasting voor dit soort auto's opheft.

Kenmerk van de C5 by Carlsson is de toename van het motorvermogen van de 3.0 V6-motor tot 173 kW (235 pk). Om dit extra vermogen goed te benutten, is het wegcontact verbeterd door middel van de karakteristieke 18 inch-velgen. Ondanks deze veranderingen is het comfort en het uitstekende weggedrag van de Citroën C5 by Carlsson behouden.

De motor is gekoppeld aan een autoadaptieve automaat met sequentiële bediening.

Het design van de C5 by Carlsson is aan de voor-, zij- en achterkant voorzien van een aantal aërodynamische elementen.

De ontwerpers hebben ook aandacht besteed aan het interieur. Het is nog luxueuzer en smaakvoller geworden door gebruik van verfijnde materialen als Amarettaâ en leder.De C5 by Carlsson positioneert zich zelfverzekerd tussen de automobielen van topklasse.

Citroën C5 by Carlsson: een potente en sportieve motor Bij de C5 by Carlsson is een aanzienlijke toename van de prestaties gerealiseerd. De veranderingen zijn voornamelijk aangebracht in het bovenste deel van de V6-motor (in- en uitlaatkanalen, nokkenassen, inlaatspruitstuk) en aan het motormanagement. Het motorvermogen is daarmee toegenomen tot 173 kW (235 pk) bij 6.000 tpm (tegen 210 pk/152 kW voor de reguliere V6-motor) en het maximum koppel tot 320 Nm bij 3.750 tpm (tegen 285 Nm voor de reguliere V6-motor). Ondanks deze toename van de maximale waarden zijn de souplesse en charme van de oorspronkelijke motor behouden gebleven: bij 2.000 tpm is het motorkoppel al 260 Nm. Op een afgesloten circuit is een topsnelheid van 245 km/h gemeten.

De motor is gekoppeld aan een autoadaptieve automatische versnellingsbak. Deze automaat past zich niet alleen aan de rijomstandigheden en aan het rijgedrag van de bestuurder aan, maar hij kan ook met de hand geschakeld worden met een sequentiële bediening. Een weggedrag dat past bij de reputatie van Citroën De veranderingen aan de motor van de Citroën C5 by Carlsson zijn gepaard gegaan met een verbetering van het wegcontact. Hieraan is veel aandacht besteed teneinde de alom bekende dynamische kwaliteiten van de C5 te behouden en zelfs te verbeteren.

De auto heeft grote wielen (225/40 ´ 18) met lichtmetalen velgen van een geheel nieuw design. De verschillende instellingen van de wielophanging (demping, souplesse, koersstabiliteit) zijn aan de nieuwe prestaties aangepast zonder het algehele comfort geweld aan te doen. Het comfort is daardoor te vergelijken met dat van het oorspronkelijke ontwerp. De C5 by Carlsson behoudt, ondanks zijn zwaardere belasting, de goede eigenschappen van het hydraulische veersysteem dat zo kenmerkend is voor Citroën.

Een dynamisch design
Afgezien van de nieuwe 18 inch-velgen heeft het design van de C5 by Carlsson zich verder decent, maar wel doeltreffend, ontwikkeld. Zowel de voor- en achterspoilers als de zijskirts versterken het dynamische karakter van de auto.

De zwarte buitenspiegels en de twee ovale uitlaten aan de achterzijde maken deze aanpassingen compleet.

Al deze veranderingen tonen dat de twee partners de serieuze uitstraling van de auto willen behouden terwijl ze er toch een dynamisch aspect aan hebben toegevoegd.

Een zeer luxueus interieur
De aanpassingen van het interieur hadden tot doel de C5 by Carlsson een zodanig eigen karakter te geven dat hij de meest verwende klant wat betreft kwaliteit en afwerking tevreden stelt.

Het grootste deel van het interieur is bekleed met leer en Amarettaâ. Het cognackleurige leer siert een deel van de stoelen, de onderzijde van het dashboard en de overige interieurdelen. Het donkergrijze Amarettaâ is aangebracht op het bovenste deel van dashboard en deurpanelen. Amarettaâ in een cognackleur siert de stoelen, de deurpanelen en de hemel. De gebruikte kleuren maken het design van het interieur van de C5 Break luxueus en harmonieus. De talrijke oorspronkelijke extra's zijn uiteraard op deze versie behouden.

Carlsson, Duitse tuner met wereldfaam
Als één van de belangrijkste tuners van Duitsland geniet Carlsson internationale faam. Al ruim tien jaar is hij in het Duitse Saarland gevestigd.

Carlsson stelt bij zijn modificaties enerzijds hoge eisen aan het dynamisch weggedrag, zowel wat de motor als het rijgedrag betreft, anderzijds moet de auto een decente en sportieve elegantie uitstralen die goed herkenbaar is voor de kenners. Bovendien prepareert Carlsson wedstrijdauto's. Door de bekwaamheid van de meesterconstructeur (met name op het gebied van techniek en aankleding) te koppelen aan de knowhow van zijn ingenieurs, maakt Carlsson automobielen waarbij plezier in autorijden en comfort op het hoogste niveau samengaan. Citroën en Carlsson delen deze twee waarden en dat heeft de basis gelegd voor hun samenwerking.