AutoRai

29-3-2002

Carlos Ghosn Man van het Jaar 2001

Carlos Ghosn, President en Chief Executive Officer van Nissan Motor Company, is uitgeroepen tot Man van het Jaar 2001.

Het toonaangevende autotijdschrift Journal de lAutomobile organiseerde de verkiezing voor de 21ste keer. De jury bestond uit 23 journalisten die gespecialiseerd zijn in de automotive sector.

De jury riep Carlos Ghosn uit tot winnaar vanwege zijn persoonlijkheid alsmede om zijn bijdrage aan de spectaculaire ommekeer bij Nissan en de ontwikkeling van de Renault-Nissan alliantie. Toen Carlos Ghosn in 1999 bij de Japanse autofabrikant begon, lanceerde hij het driejarig Nissan Revival Plan (NRP). Alhoewel het NRP praktisch onuitvoerbaar leek, zijn alle punten in het plan een jaar eerder dan gepland verwezenlijkt.

Carlos Ghosn is zeer vereerd met de onderscheiding: Ik neem hem graag aan namens alle werknemers van Nissan wereldwijd. Carlos Ghosn is eerder al in de Verenigde Staten en Japan onderscheiden vanwege zijn inzet voor Nissan. In Europa in navolging van Italië, Spanje en Groot-Brittannië is het de vierde keer dat Ghosn een prijs in ontvangst mocht nemen.

Nissan 180

In april 2002 start Nissan met een nieuw driejarenplan, onder de naam Nissan 180. Dit plan behelst de tweede fase van de herstructurering bij het merk. In het plan stelt Nissan zich vier doelen. In de eerste plaats beoogt de fabrikant een groei van de wereldwijde verkopen naar één miljoen autos op jaarbasis tegen het eind van het fiscale jaar 2004. Daarnaast wil Nissan over drie jaar een winst van acht procent maken. Hiermee zou het Japanse merk een toppositie bereiken tussen de andere wereldwijde autofabrikanten. Ten derde wil Nissan zijn schulden binnen drie jaar drastisch reduceren. Nissan stelt zich ten doel om volledig schuldvrij te zijn en investeringen te doen op basis van inkomsten. Tot slot omvat het plan tevens de lancering van maar liefst 28 nieuwe modellen tussen 2002 en 2004.