Centraal Bureau voor de Statistiek

CBS

CBS: Consumptiegroei januari 1,8 procent

De groei van de consumptieve bestedingen blijft bescheiden: het volume van de binnenlandse individuele consumptie in januari is 1,8 procent groter dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit groeicijfer ligt in dezelfde orde van grootte als de toename in het vierde kwartaal van 2001. Voor prijsverandering geschoond is in januari dit jaar 2,0 procent meer uitgegeven aan goederen. Aan diensten is 1,6 procent meer geconsumeerd dan in januari vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Uitgaven aan duurzame goederen sterkst gestegen De sterkste stijging doet zich in januari voor bij de duurzame goederen: de volumetoename van de bestedingen bedraagt 4,1 procent. De groeicijfers bij deze conjunctuurgevoelige consumptiecategorie kunnen sterk fluctueren. Over geheel 2001 was de volumegroei nihil. In de jaren daarvoor schommelde de groei nog tussen de vijf en tien procent. Niet alle deelcategorieën dragen bij aan de groei in januari. Negatief is de volumeontwikkeling bij kleding, lederwaren, schoeisel, woninginrichting en huishoudelijke artikelen. Hieraan is minder uitgegeven dan in januari 2001. Uit eerder gepubliceerde CBS-cijfers over het consumentenvertrouwen komt naar voren dat de koopbereidheid van consumenten in de eerste maanden van 2002 terugloopt. Aan vervoermiddelen en aan huishoudelijke apparaten is in januari wel fors meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het niveau van de bestedingen aan vervoermiddelen in januari vorig jaar was echter relatief laag, omdat een aantal consumenten de aankoop vervroegde naar de laatste maanden van 2000. Dit vooruitlopend op de verhoging van het hoge btw-tarief per 1 januari 2001.
Het volume van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen is 1,0 procent groter dan in januari vorig jaar. De prijzen van deze artikelen zijn ook in januari nog hoog. Ongecorrigeerd voor prijsveranderingen komt de waardestijging van deze uitgaven uit op 8,0 procent. Het volume van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen groeit de laatste jaren maar weinig. In geheel 2001 lagen de uitgaven zelfs onder het niveau van 2000.

Technische toelichting
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode van het voorgaand jaar. De ontwikkelingen (volumemutaties) zijn voor prijs-veranderingen gecorrigeerd. Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag. Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.
Deze macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten van de Nationale rekeningen 2000 en de bijbehorende Kwartaalrekeningen.
De uitkomsten voldoen aan de internationale richtlijnen voor het samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar) dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier hoofdcategorieën.
Het in de tabel opgenomen begrip 'nationale consumptie' bevat in tegenstelling tot de term 'binnenlandse consumptie' wel de bestedingen van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland.

Voor achtergrondinformatie en meer details over dit onderwerp kunt u contact opnemen met mw. K. van der Ven, tel. (070) 337 48 66.

Overige informatie en tabellen kunt u verkrijgen bij de persdienst van het CBS.
Tel. (070) 337 58 16 Fax (070) 337 59 71 E-mail: persdienst@cbs.nl


04 apr 02 09:30