Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS
CBS: Consumptiegroei januari 1,8 procent
De groei van de consumptieve bestedingen blijft bescheiden: het volume
van de binnenlandse individuele consumptie in januari is 1,8 procent
groter dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit groeicijfer ligt in
dezelfde orde van grootte als de toename in het vierde kwartaal van
2001. Voor prijsverandering geschoond is in januari dit jaar 2,0
procent meer uitgegeven aan goederen. Aan diensten is 1,6 procent meer
geconsumeerd dan in januari vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het
CBS.
Uitgaven aan duurzame goederen sterkst gestegen
De sterkste stijging doet zich in januari voor bij de duurzame
goederen: de volumetoename van de bestedingen bedraagt 4,1 procent. De
groeicijfers bij deze conjunctuurgevoelige consumptiecategorie kunnen
sterk fluctueren. Over geheel 2001 was de volumegroei nihil. In de
jaren daarvoor schommelde de groei nog tussen de vijf en tien procent.
Niet alle deelcategorieën dragen bij aan de groei in januari. Negatief
is de volumeontwikkeling bij kleding, lederwaren, schoeisel,
woninginrichting en huishoudelijke artikelen. Hieraan is minder
uitgegeven dan in januari 2001. Uit eerder gepubliceerde CBS-cijfers
over het consumentenvertrouwen komt naar voren dat de koopbereidheid
van consumenten in de eerste maanden van 2002 terugloopt. Aan
vervoermiddelen en aan huishoudelijke apparaten is in januari wel fors
meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het niveau van de
bestedingen aan vervoermiddelen in januari vorig jaar was echter
relatief laag, omdat een aantal consumenten de aankoop vervroegde naar
de laatste maanden van 2000. Dit vooruitlopend op de verhoging van het
hoge btw-tarief per 1 januari 2001.
Het volume van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen is 1,0
procent groter dan in januari vorig jaar. De prijzen van deze
artikelen zijn ook in januari nog hoog. Ongecorrigeerd voor
prijsveranderingen komt de waardestijging van deze uitgaven uit op 8,0
procent. Het volume van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen
groeit de laatste jaren maar weinig. In geheel 2001 lagen de uitgaven
zelfs onder het niveau van 2000.
Technische toelichting
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de
overeenkomstige periode van het voorgaand jaar. De ontwikkelingen
(volumemutaties) zijn voor prijs-veranderingen gecorrigeerd.
Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van
invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een
vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag.
Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.
Deze macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten
van de Nationale rekeningen 2000 en de bijbehorende
Kwartaalrekeningen.
De uitkomsten voldoen aan de internationale richtlijnen voor het
samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht
beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele
consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten
goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor
zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar)
dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook
de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van
Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer
opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in
vier hoofdcategorieën.
Het in de tabel opgenomen begrip 'nationale consumptie' bevat in
tegenstelling tot de term 'binnenlandse consumptie' wel de bestedingen
van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven
van buitenlandse ingezetenen in Nederland.
Voor achtergrondinformatie en meer details over dit onderwerp kunt u
contact opnemen met mw. K. van der Ven, tel. (070) 337 48 66.
Overige informatie en tabellen kunt u verkrijgen bij de persdienst van
het CBS.
Tel. (070) 337 58 16 Fax (070) 337 59 71 E-mail:
persdienst@cbs.nl
04 apr 02 09:30