Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

http://www.minszw.nl

MIN SZW: Toespraak staatssecretaris Hoogervorst SIOD

Nr. 2002/43
4 april 2002

Embargo:
4 april 2002 tot
14.15 uur

Staatssecretaris Hoogervorst bij officiële start van SIOD: fraude ondermijnt stelsel van sociale zekerheid.

'Het startschot van vandaag is een waarschuwingsschot voor de zware jongens die de sociale zekerheid tot hun werkterrein hebben gemaakt', dat zei staatssecretaris Hoogervorst in zijn toespraak bij de officiële start van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD). Dat werkterrein wordt voor zware criminelen steeds belangrijker omdat er enorme bedragen omgaan. De staatssecretaris becijferde dat een uitzendbureau dat illegaal 100 man per dag bemiddelt 1,5 miljoen euro per jaar in zijn zak steekt. Volgens schattingen bedraagt de omvang van de illegale tewerkstelling 50.000 arbeidsjaren.
Fraude, aldus de staatssecretaris tast het rechtsgevoel aan en ondermijnt het stelsel van sociale zekerheid.
De bestrijding van grootschalige illegale tewerkstelling is één van de speerpunten van de SIOD. Andere speerpunten zijn onderzoeken naar premiefraude en subsidiefraude.
De SIOD beschikt over bijzondere bevoegdheden. Het is de bedoeling dat de SIOD vanaf 2003 60 tot 100 complexe en grootschalige fraudezaken per jaar gaat aanpakken.

Toespraak door staatssecretaris J.F. Hoogervorst bij de opening van de SIOD op donderdag 4 april 2002 te Den Haag.

Vandaag gaat de SIOD officieel van start. Een gebeurtenis die niet onopgemerkt voorbij mag gaan. Niet aan alle mensen die vanaf nu vooroplopen in de strijd tegen zware fraude in de sociale zekerheid. En ook niet aan de zware jongens die de sociale zekerheid tot hun werkterrein hebben gemaakt. Het startschot van vandaag is voor hen tegelijkertijd een waarschuwingsschot.

Fraude legt de bijl aan de wortel van ons stelsel van sociale zekerheid. Dat stelsel is gebouwd op de pijlers van collectiviteit en solidariteit. Als die pijlers worden ondergraven stort het bouwwerk in. Valt kortom het draagvlak weg. Er is dus alle reden om een grote inspanning te leveren in de strijd tegen fraude. Kleine fraude en grote complexe fraude. Daaraan gaat de SIOD een wezenlijke bijdrage leveren door snel en doeltreffend te opereren in goede samenwerking met andere partijen.

We hebben aan de fraudebestrijding de afgelopen jaren een hoge prioriteit gegeven..

Als voorbeeld noem ik de resultaten van de strijd tegen fraude bij werknemersverzekeringen.

Het aantal onderzoeken per 10.000 uitkeringsjaren is sinds 1996 gestegen van 110 tot 281. Het aantal fraudeconstateringen hield daarmee gelijke tred. Dat verdrievoudigde in de afgelopen 5 jaar van 84 tot 255. Belangrijk is dat fraude nu ook eerder wordt geconstateerd waardoor de fraudebedragen minder hoog oplopen. Toch zijn zowel het totaalbedrag aan terugvorderingen als het gemiddelde terugvorderingsbedrag gestegen. Lag in 1998 het gemiddelde terugvorderingsbedrag nog op 1789 gulden, in 2000 was dat gestegen tot 2766 gulden. Er wordt dus ook meer teruggevorderd dan in vorige jaren.
Al met al zien we een behoorlijke vooruitgang die we te danken hebben aan de effectievere inzet van de opsporingscapaciteit omdat er goede risicoanalyses worden gemaakt. Maar dat is niet het enige. Bij de uitvoerende instellingen in de sociale zekerheid zijn medewerkers zich meer dan vroeger bewust van de grote schade die fraude aanricht. Men is alerter, weet fraude beter te voorkomen. Men onderkent sneller wanneer fraude daadwerkelijk plaatsvindt. Ook van de koppeling van bestanden en de betere en uitgebreidere gegevensuitwisseling trekken we veel profijt omdat de pakkans daardoor veel groter is geworden.

Die resultaten zullen overigens nog flink stijgen door het Inlichtingenbureau dat onlangs van start is gegaan. Nu komt het nog wel eens voor dat er meer dan een jaar voorbijgaat voordat de zogenaamde witte fraude in de bijstand wordt ontdekt. Door het Inlichtingenbureau zal die tijd aanzienlijk worden teruggebracht.

Belangrijke winst is geboekt bij de afdoening. In het verleden gebeurde het nogal eens dat er bij een fraudeconstatering geen sanctie werd opgelegd. Afhandeling zonder afdoening heet dat. Gelukkig is die praktijk sterk afgenomen. In 1996 werd nog meer dan 40% zonder afdoening afgehandeld. In 2000 lag dat al beneden de 10%. En natuurlijk moet dat nog verder omlaag.

Ook op andere gebieden is er bij de opsporing en vervolging van fraude flinke terreinwinst geboekt. Ik denk aan het optreden van de Regionale Interdisciplinaire Fraudeteams (Rif's), en het Westland Interventie Team (WIT). Er komt een Bouw Interventie Team. Dat team neemt niet alleen de gewone bouwlocaties onder de loep, maar brengt ook regelmatig bezoeken aan particuliere bouwlocaties. Het bouwteam schuwt de zaterdagen niet.

Ik zal weerstand bieden aan de verleiding om alle vooruitgang die we de afgelopen jaren hebben geboekt op te sommen. Toch is het goed om die vooruitgang op dit moment in het achterhoofd te hebben. Want daardoor kwam scherp in beeld dat er lacunes waren in de handhaving aan de top van de fraudepiramide. Groeide de urgentie om hard op te treden.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat bij een strengere fraudebestrijding de grote vissen vrij kunnen blijven rond zwemmen.

Het antwoord is de SIOD. Een opsporingsdienst met bijzondere bevoegdheden.

Laten we preciezer kijken wat er aan de hand is. Waarom we de SIOD hard nodig hebben.

Zware criminaliteit is de wereld van drugs- en wapenhandel, het illegale gokcircuit, de vrouwenhandel en gewapende overvallen. Dat is ongetwijfeld het overheersende beeld bij de burger. Slechts weinig mensen zullen daarbij ook denken aan fraude in de sociale zekerheid. Toch is het terrein van de sociale zekerheid een steeds belangrijker werkterrein van zware criminelen.

Om een volstrekt duidelijke reden. Er is heel veel geld te pakken door op grote schaal de hand te lichten met sociale voorzieningen, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden.

Een voorbeeld: de bemiddeling van illegale arbeidskrachten. U heeft er vast wel eens van gehoord. Van die piepkleine uitzendbureautjes, gespecialiseerd in bemiddeling van zwart betaalde of illegale arbeidskrachten. Gemiddeld zo'n 100 man. Winst: 5 euro netto per werknemer per uur. Per 10-urige werkdag gaat het bij 100 man dus om 5000 euro (tussen haakjes: hier gelden natuurlijk geen wettelijke arbeidstijden). Per jaar 1,5 miljoen euro netto. Als ik u vertel dat volgens de laatste schattingen de omvang van de illegale tewerkstelling zo'n 50.000 arbeidsjaren bedraagt heeft u een idee om welke enorme bedragen (750 miljoen euro) het gaat.

Op zulke bedragen komen zware criminelen af, zeker als de risico's beperkt zijn. In ieder geval veel minder groot dan bijvoorbeeld in de drugshandel.

De schade is enorm. Niet alleen financieel, maar ook sociaal en economisch.
Ik noem de premie- en belastingontduiking, de oneerlijke concurrentie, de mensonterende omstandigheden waarin de illegale en rechteloze werknemers vaak werken en leven. De gevolgen daarvan voor de publieke ruimte en publieke voorzieningen.

Om dergelijke vormen van zware sociale criminaliteit aan te pakken hebben we de SIOD opgericht.

Wat gaat de SIOD doen wat andere diensten niet kunnen? Een praktijkvoorbeeld.

Ik neem maar weer even dat piepkleine uitzendbureautje waarbij je doorgaans nauwelijks naar binnen kunt kijken. Letterlijk niet en figuurlijk niet. Een handje vol werknemers wordt regulier bemiddeld. Veel te weinig om het luxe leventje van de eigenaar te kunnen bekostigen. Dat leventje financiert hij uit heel andere bronnen. Om te beginnen uit de illegale tewerkstelling. Ik rekende net al even voor wat dat oplevert. Te veel om uit te geven. Dat investeert hij dus opnieuw. In de prostitutie en de drugshandel bijvoorbeeld. Het uitzendbureautje heeft ook nooit lang last van krapte op de illegale arbeidsmarkt. Daar zorgt de afdeling mensenhandel wel voor. Het levert allemaal heel veel geld op dat zijn weg vindt naar buitenlandse banken in exotische oorden, naar nieuwe investeringen in de wapen- en in de drugshandel. Maar ook naar een professioneel bijstandsteam van advocaten en accountants die niet schromen om over het randje te gaan.

U zult begrijpen dat wie in deze schemerachtige wereld binnentreedt over heel wat bevoegdheden en middelen moet beschikken om effectief te kunnen optreden.

De Arbeidsinspectie en het UWV beschikken daarvoor over onvoldoende mogelijkheden. Natuurlijk legt de arbeidsinspectie het loonbedrijfje uit ons voorbeeld regelmatig boetes op als illegale werknemers worden betrapt en het spoor naar zijn bedrijfje leidt. En ook de boete voor premiefraude van het UWV is zo langzamerhand een vaste kostenpost geworden. De boetes worden makkelijk betaald en de dubieuze handel gaat gewoon door.
Probleem is dat de afzonderlijke diensten geen zicht kunnen krijgen op het complexe geheel van criminele activiteiten. Het is meestal al niet te achterhalen hoeveel personen het bureautje dagelijks illegaal of zwart bemiddelt en met welke bedrijven zaken worden gedaan. Van illegale activiteiten wordt uiteraard geen administratie bijgehouden. Laat staan dat men toekomt aan onderzoek naar de geldstromen of naar vervalsing van identiteitspapieren als men daartoe al bevoegd zou zijn.

Natuurlijk slaat men in een aantal gevallen ook de handen ineen en wordt voor de gelegenheid een samenwerkingsverband gevormd. Doorgaans met veel succes maar ook ten koste van heel veel tijd en inspanningen. En het duurt meestal niet lang of een paar straten verderop verschijnt een ander uitzendbureautje dat doorgaat waar het eerdere bureautje is opgehouden.

Wat het voorbeeld aangeeft is dat we te maken hebben met een hiaat in de handhaving bij complexe, grootschalige en georganiseerde fraude.

De SIOD gaat dat hiaat dichten. Want de SIOD krijgt de bevoegdheden, de capaciteit en de middelen om de complexe en omvangrijke sociale fraude grondig en snel aan te pakken

Hoe?

Ik noem de opsporingsbevoegdheden van de SIOD. De SIOD mag infiltreren, observeren en aftappen. Dat is bijzonder nuttig. Laten we nog even teruggaan naar ons voorbeeld waarbij de eigenaar van het loonbedrijfje buiten schot blijft omdat hij geen administratie bijhoudt. Dat wordt nu veel moeilijker omdat de SIOD via de telefoon kan afluisteren hoeveel illegale werknemers hij bemiddelt, met welke werkgevers hij zaken doet, hoeveel geld hij incasseert etc. In heel bijzondere gevallen kan zelfs een infiltrant worden ingezet. Zo krijgt men inzicht in de criminele nevenactiviteiten en leert de SIOD de hoofdrolspelers en het netwerk kennen.

Belangrijk is dat de SIOD ruime mogelijkheden en bevoegdheden krijgt om dat netwerk in kaart te brengen. Via inzage in politieregisters en in de opsporingsdossiers van ander diensten. De SIOD krijgt als bijzondere opsporingsdienst bovendien de bevoegdheid alle strafbare feiten in het onderzoek te betrekken. Zoals bijvoorbeeld vervalsingen en betrokkenheid bij drugshandel. Verder krijgt men de beschikking over expertise om ingewikkelde zaken uit te zoeken. Forensische accountants en digitale rechercheteams kunnen het spoor van het geld volgen, waar men het ook investeert en op welk bank men het ook wegzet. Zo ontstaat een totaalbeeld van de criminele organisatie en de criminele activiteiten. Van de criminelen op de voorgrond en op de achtergrond. Als de SIOD vervolgens toeslaat komt men niet meer weg met een boete voor illegale tewerkstelling of premiefraude die men aan de voordeur afdoet. Maar wordt men ingerekend en vastgezet.

De doelstelling van de SIOD reikt nog verder. De SIOD moet ook een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de structurele aanpak van complexe en grootschalige fraudeverschijnselen en - constructies in de sociale zekerheid. Om nog één keer op ons voorbeeld terug te komen: niet langer mag het gebeuren dat de vreugde van het succes wordt bedorven door de opening van een loonbedrijfje een paar straten verder op.

U gaat dat allemaal doen met een behoorlijke ploeg. Op den duur komen er maar liefst 280 rechercheurs. Belangrijk voor een effectief optreden van de SIOD is natuurlijk een perfecte samenwerking met andere handhavings- en opsporingsdiensten. Op hun beurt trekken de andere diensten weer profijt van de resultaten van de SIOD. Want die zal zijn kennis uiteraard willen delen. Op die manier betekent de komst van de SIOD winst voor alle vormen van fraude - en criminaliteitsbestrijding.

Wat gaat u de komende tijd doen?

U hebt al een flink aantal zaken op de rol staan. In totaal 20. U zit nog in de opbouwfase, maar dat aantal zal dit jaar ongetwijfeld nog groeien. Vanaf 2003 gaat de SIOD in ieder geval 60 tot 100 fraudezaken aanpakken, afhankelijk van de complexiteit.

U begint in ieder geval, samen met de arbeidsinspectie en de UWV, een aantal grotere malafide uitzendbureaus aan te pakken. Daarnaast start u onderzoeken naar premiefraude, subsidiefraude en grootschalige schijnconstructies illegale tewerkstelling. Dat zijn zaken van het soort die de komende periode tot de speerpunten behoren. Essentieel daarbij is dat u criminele fraudeconstructies blootlegt en organisaties en sleutelfiguren aanpakt.

U hebt een belangrijke opdracht. Fraude in de sociale zekerheid is niet te rechtvaardigen. Fraude tast het rechtsgevoel aan. Fraude ondermijnt ons stelsel van sociale zekerheid. Aan de SIOD de taak om de zware criminelen in de sociale zekerheid te pakken, te plukken en vast te laten zetten door snel en doeltreffend te opereren in goede samenwerking met andere partijen. Ik wens u veel succes.


-- LET OP EMBARGO -

04 apr 02 14:15