Gemeente Amerongen


Gemeente Amerongen

Dualisme in het gemeentebestuur

Wat verandert er vanaf 7 maart 2002 binnen het bestuur van de gemeente Amerongen?

Vernieuwing van het bestuur van de gemeente

Begin 2002 is de wet Dualisering Gemeentebestuur aangenomen. Met ingang van 7 maart 2002 zijn de verhoudingen in het gemeentelijk bestuur veranderd. De rollen van bestuurders (wethouders) en volksvertegenwoordigers (raadsleden) worden gescheiden. De taakverdeling tussen raadsleden, wethouders, burgemeester en ambtenaren is opnieuw vastgelegd.

Het gaat erom dat u meer zicht krijgt op het bestuur van de gemeente en dat u weet waarvoor u bij wie moet zijn. Op die manier kunt u meer invloed hebben op het beleid van de gemeente en dat betekent dat de democratie beter werkt. Om die duidelijkheid te creëren heeft het parlement bepaald dat alle gemeenten in Nederland voortaan dualistisch werken. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Gemeenteraad bestuurt op hoofdlijnen
In de taken en bevoegdheden van de gemeente als bestuurlijke organisatie verandert er niets.
Maar de raad en het college van burgemeester en wethouders krijgen elk hun eigen taken.
De raad bepaalt de kaders van het beleid (op hoofdlijnen, dus niet in detail) en neemt de belangrijkste beslissingen, bijvoorbeeld de vaststelling van een bestemmingsplan. Het college van burgemeester en wethouders vormt het dagelijks bestuur en voert alle besluiten van de gemeenteraad uit. Voorbeelden hiervan zijn het verlenen van vergunningen, het benoemen van ambtenaren en het verkopen van grond. De raad houdt zich daar niet langer direct mee bezig. De raadsvergadering is dé plaats voor het openbare politieke debat. In de raad moeten de politiek relevante zaken van de gemeente worden besloten en besproken. Denk hierbij aan vraagstukken als het bouwen van een multifunctioneel gebouw in de gemeente, het vaststellen van prioriteiten bij de verdeling van het beschikbare geld of een debat over het ouderenbeleid.

Gemeenteraad treedt meer naar buiten
De raadsleden zullen zich meer op ú richten. Het volksvertegenwoordigen komt voor hen weer op de eerste plaats en niet het doorwerken van stapels papier op het gemeentehuis. Raadsleden hebben daar nu ook meer tijd voor, omdat ze zich niet meer bezighouden met de uitvoering van het beleid. Dat doen ambtenaren in opdracht van het college. Omdat raadsleden naar de burgers toe gaan, weten ze beter wat er leeft in de gemeente. Die kennis gebruiken ze wanneer ze nieuw beleid maken. Dat betekent overigens niet dat een raadslid een doorgeefluik is voor uw persoonlijke belangen. Raadsleden hebben de verantwoordelijkheid om zich bij hun werk te laten leiden door het algemeen belang. Een raadslid zal u dus bij klachten over kapotte lantaarnpalen of losliggende stoeptegels veelal doorverwijzen naar de ambtenaren.

Wethouder is niet langer raadslid
De wethouder is niet langer tegelijkertijd raadslid. Hij stemt niet langer mee over zijn eigen voorstellen en hoeft zijn eigen besluiten niet te controleren als raadslid. De wethouder hoeft ook niet perse lid van een politieke partij meer te zijn en mag - onder bepaalde voorwaarden - zelfs van buiten de gemeente komen. Veel meer mensen komen dus in aanmerking om wethouder te worden. Door deze maatregelen ontstaat meer afstand tussen de raad en het college en kunnen inhoudelijke argumenten de doorslag geven.

Gemeenteraad krijgt extra bevoegdheden
De verhouding tussen de raad en het college lijkt wat meer op de verhouding tussen de Tweede Kamer en het kabinet. De gemeenteraad werkt dan als de Tweede Kamer, het college van burgemeester en wethouders als het kabinet.
De raad stelt vast welke doelstellingen gehaald moeten worden en controleert vervolgens of het college deze doelstellingen ook daadwerkelijk haalt. De gemeenteraad heeft een aantal middelen om het college te controleren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht om vragen te stellen of het recht om een wethouder te ontslaan. Ook kan de raad meer gebruik maken van de hulp van ambtenaren, daarvoor krijgt de raad zelfs een eigen functionaris; de griffier. Ook het "recht van onderzoek" is zo'n middel. Dat houdt in dat de raad een onderzoek kan starten, wanneer raadsleden vermoeden dat op een bepaald gebied iets is misgegaan. Een ander nieuw instrument is de rekenkamer of rekenkamerfunctie, die uiterlijk 1 januari 2006 moet zijn ingevoerd. Deze gaat na of de gemeente haar doelen heeft bereikt en hoeveel geld dat heeft gekost.

Het college bestuurt
Het college zorgt voor het dagelijks bestuur in de gemeente en verzorgt de uitvoering van de besluiten die door de gemeenteraad worden genomen. Veel praktische beslissingen die bij de raad lagen, worden nu door het college genomen. Neem bijvoorbeeld de verkoop van een stuk grond of het aangaan van een contract met een aannemer. Het college beslist hier zelfstandig over. Een ander nieuw element is het burgerjaarverslag dat de burgemeester elk jaar moet uitbrengen. Hierin wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de gemeente met de burger omgaat. Hierbij kunt u denken aan de klachtenafhandeling, maar bijvoorbeeld ook het betrekken van burgers bij beleid.

Wie is de baas in de gemeente?
De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en is daarom de baas in de gemeente. De raad benoemt de wethouders, die samen met de burgemeester het college vormen. Het college is er voor het dagelijks bestuur van de gemeente. Het college is hierover verantwoording schuldig aan de raad. De ambtenaren helpen het college het beleid uit te voeren. Het college is verantwoordelijk voor het handelen van de ambtenaren. Als het college het beleid heeft uitgevoerd, controleert de raad de uitvoering.
Als de raad ontevreden is over de uitvoering, kan zij de verantwoordelijke wethouder(s) hierop aanspreken. Om de raad te helpen bij zijn vertegenwoordigende functie, het vaststellen van te behalen doelstellingen en de controle van het college wordt een griffier aangesteld.
De burgemeester is voorzitter van de raad en het college. Als de burgemeester er niet is, wordt het voorzitterschap van de raad overgenomen door een raadslid.

Wat verandert er voor u in Amerongen?

Politieke debat terug in de raad
Tot 14 maart 2002 werd de besluitvorming in de gemeenteraad voorbereid in drie raadscommissies. Om ervoor te zorgen dat het politieke debat terugkeert in de gemeenteraad zijn met ingang van 14 maart de raadscommissies afgeschaft. In plaats daarvan bestaat de raadsvergadering uit drie delen: een gedeelte, waarin raadsleden vragen kunnen stellen aan het college, een gedeelte, waarin een open discussie kan plaatsvinden over relevante onderwerpen en tot slot een gedeelte, waarin volgens een vaste vergaderorde punten ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. De raad reserveert maandelijks een avond om uitvoerig bij een onderwerp stil te staan. Deze zogenaamde themabijeenkomsten kunnen ook op locatie worden gehouden.

Invoering maandelijks raadsspreekuur
Omdat het voor een goed functioneren van de raad belangrijk is te weten wat er binnen de gemeente speelt, wordt een raadsspreekuur ingesteld. Vertegenwoordigers van de vijf fracties zitten klaar om met u van gedachten te wisselen over zaken die u bezig houden. Uw mening is van belang voor de keuze van onderwerpen die op de raadsagenda komen. Daarnaast draagt uw mening rechtstreeks bij aan de vorming van gemeentelijk beleid. Het raadsspreekuur wordt met ingang van april elke eerste maandag van de maand van 19.30 tot 20.00 uur in het gemeentehuis gehouden. Het verdient aanbeveling tevoren aan het secretariaat van de gemeente door te geven dat u komt, zodat u er zeker van bent dat er voldoende tijd voor u is gereserveerd. Het spreekuur is openbaar, zodat u ook als toehoorder welkom bent.

Vernieuwd vergaderrooster
Om uw betrokkenheid bij de werkzaamheden van de raad te vergroten, is ervoor gekozen volgens een vast stramien te vergaderen. De maandag wordt de vaste vergaderavond. Elke eerste maandag van de maand vindt het raadsspreekuur plaats, gevolgd door het fractieberaad. Elke tweede maandag van de maand wordt de raadsvergadering gehouden. Zoals gebruikelijk zal de agenda voor de raadsvergadering tevoren bekend worden gemaakt. Tijdens de raadsvergadering heeft u de gelegenheid uw mening kenbaar te maken over de onderwerpen die op de agenda staan. Dit kan gaan om de onderwerpen die in het tweede gedeelte van de vergadering besproken worden of om de agendapunten die in het derde gedeelte ter besluitvorming op de agenda staan. Wanneer u van het zogenaamde spreekrecht gebruik wilt maken, dan kunt u dit voor de vergadering aan de voorzitter kenbaar maken. Tot slot kan elke vierde maandag van de maand een themabijeenkomst worden gehouden.

Tot slot
Elke gemeente moet aan het werk om de vernieuwing van de lokale democratie vorm te geven. De vernieuwing zal niet van de ene dag op de andere klaar zijn. Over een jaar zal een evaluatie plaatsvinden. Mogelijk zullen aanpassingen noodzakelijk zijn. Hoe de structuur er ook uiteindelijk uitziet, de bedoeling is ú als burger meer te betrekken bij besluiten die genomen worden, de politiek meer herkenbaar te maken en het functioneren van de gemeente verder te verbeteren.
Wilt u meer weten
Uiteraard kunt u altijd contact opnemen met de gemeente. U kunt voor informatie over de vernieuwde werkwijze van gemeenten ook surfen naar www.minbzk.nl/dualisme. Meer gedetailleerde informatie vindt u op www.vernieuwingsimpuls.nl. Heeft u vragen of opmerkingen? Heeft u misschien al een mening over het dualisme? Surft u dan naar www.ministerdevries.nl.