Ingezonden persbericht
Aangescherpte legitimatieplicht bij registratie personen in handelsregister
Legitimatiebewijs en recent bankafschrift noodzakelijk
Per 1 maart 2002 geldt een aangescherpte legitimatieplicht bij de
registratie van personen in het handelsregister. De ondernemer dient
zich persoonlijk aan de balie van de kamer te melden met een
geldig legitimatiebewijs en een recent bankafschrift. Het
bankafschrift dient als controle van het privé-adres. Een
verschijningsvorm van fraude is het opzettelijk doen van onjuiste
opgaven aan het handelsregister van de kamer van koophandel met
behulp van een vals legitimatiebewijs. De maatschappelijke schade
door het gebruik van valse legitimatiebewijzen wordt geschat op ca.
2 miljard euro per jaar. Als ´poortwachter´van bedrijfsgegevens is
het de taak van de kamer deze vorm van fraude terug te dringen.
Reden waarom de kamer sinds het najaar 2000 werkt met het
verificatie informatiesysteem (VIS) van het Bureau
Kredietregistratie.
Dit geautomatiseerde VIS-databestand bevat ruim 5,5 miljoen
ongeldige identiteitsdocumenten uit buiten- en binnenland. Het VIS
wordt onder meer gevuld door de Centrale Recherche
Informatiedienst en de Rijksdienst voor het wegverkeer. De
controle van een legitimatiebewijs in het VIS geeft direct uitsluitsel
over de geldigheid van het getoonde document. De uitslag
´ongeldig´kan erop duiden dat het legitimatiebewijs vermist of
gestolen is. In dergelijke situaties stelt de kamer altijd een
aanvullend onderzoek in. De opzet van dit onderzoek is in
samenwerking met de politie en justitie opgesteld. Het afgelopen
zijn meer dan 15.000 legitimatiebewijzen in het VIS gecontroleerd.
Retrocheck
Heeft het identiteitsdocument de controle in het VIS met succes
doorstaan, dan volgt een visueel onderzoek van het document
onder een zogenaamde ´blauwe lamp´(retrocheck). Zodoende
kunnen de echtheidskenmerken van het legitimatiebewijs worden
onderzocht en eventuele beschadigingen of manipulaties worden
herkend. De retrocheck is in 2001 meer dan 2500 keer uitgevoerd.
Handtekening
Naast de controles van het identiteitsdocument wordt bij elke
wijziging in de inschrijving ook de handtekening van de aangever
vergeleken met de handtekening van de directeur of eigenaar in het
dossier. Zo kan worden vastgesteld of het inderdaad de juiste
persoon is die doorgeeft dat het bedrijf is opgeheven of verhuisd.
Een controle die in 2001 meer dan 50.000 maal is uitgevoerd.
Alkmaar, 4 april 2002
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Kamer van
Koophandel Noordwest-Holland, mevr. Ch. Zeilstra,
communicatiemanager, tel. 072-5195795.
04042002-008