Ingezonden persbericht


Aangescherpte legitimatieplicht bij registratie personen in handelsregister

Legitimatiebewijs en recent bankafschrift noodzakelijk

Per 1 maart 2002 geldt een aangescherpte legitimatieplicht bij de registratie van personen in het handelsregister. De ondernemer dient zich persoonlijk aan de balie van de kamer te melden met een geldig legitimatiebewijs en een recent bankafschrift. Het bankafschrift dient als controle van het privé-adres. Een verschijningsvorm van fraude is het opzettelijk doen van onjuiste opgaven aan het handelsregister van de kamer van koophandel met behulp van een vals legitimatiebewijs. De maatschappelijke schade door het gebruik van valse legitimatiebewijzen wordt geschat op ca. 2 miljard euro per jaar. Als ´poortwachter´van bedrijfsgegevens is het de taak van de kamer deze vorm van fraude terug te dringen. Reden waarom de kamer sinds het najaar 2000 werkt met het verificatie informatiesysteem (VIS) van het Bureau Kredietregistratie.

Dit geautomatiseerde VIS-databestand bevat ruim 5,5 miljoen ongeldige identiteitsdocumenten uit buiten- en binnenland. Het VIS wordt onder meer gevuld door de Centrale Recherche Informatiedienst en de Rijksdienst voor het wegverkeer. De controle van een legitimatiebewijs in het VIS geeft direct uitsluitsel over de geldigheid van het getoonde document. De uitslag ´ongeldig´kan erop duiden dat het legitimatiebewijs vermist of gestolen is. In dergelijke situaties stelt de kamer altijd een aanvullend onderzoek in. De opzet van dit onderzoek is in samenwerking met de politie en justitie opgesteld. Het afgelopen zijn meer dan 15.000 legitimatiebewijzen in het VIS gecontroleerd.

Retrocheck
Heeft het identiteitsdocument de controle in het VIS met succes doorstaan, dan volgt een visueel onderzoek van het document onder een zogenaamde ´blauwe lamp´(retrocheck). Zodoende kunnen de echtheidskenmerken van het legitimatiebewijs worden onderzocht en eventuele beschadigingen of manipulaties worden herkend. De retrocheck is in 2001 meer dan 2500 keer uitgevoerd.

Handtekening
Naast de controles van het identiteitsdocument wordt bij elke wijziging in de inschrijving ook de handtekening van de aangever vergeleken met de handtekening van de directeur of eigenaar in het dossier. Zo kan worden vastgesteld of het inderdaad de juiste persoon is die doorgeeft dat het bedrijf is opgeheven of verhuisd. Een controle die in 2001 meer dan 50.000 maal is uitgevoerd. Alkmaar, 4 april 2002

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Kamer van Koophandel Noordwest-Holland, mevr. Ch. Zeilstra, communicatiemanager, tel. 072-5195795. 04042002-008