Amsterdam RAI

Intertraffic Amsterdam 2002
14 feb 2002

16DE INTERTRAFFIC AMSTERDAM BIEDT BINNEN- EN

Intertraffic Amsterdam 2002, die van 15 tot en met 18 april in Amsterdam RAI wordt gehouden, is de grootste internationale beurs op het gebied van ontwerp, beheer en onderhoud van verkeers- en vervoersinfrastructuur. Door de jaren heen groeide de beurs uit tot hét brancheplatform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. De afgelopen jaren leidde dat tevens tot succesvolle Intertraffic-beurzen in andere regio's van de wereld. Toch blijft de Amsterdamse beurs de trend zetten, want waar anders dan in de drukke Europese landen en steden leiden omstandigheden vaker en sneller tot nieuwe ontwikkelingen. Intertraffic Amsterdam 2002 hanteert als wereldwijde toonaangevende vakbeurs als pay-off "Connecting Innovation to Infrastructure"; de verkiezing voor de nieuwe internationale Intertraffic Innovation Award geeft deze slogan extra inhoud.

Intertraffic Amsterdam 2002 heeft naast de pay-off ook een overallthema; dit jaar is beurs opgezet vanuit het begrip 'bereikbaarheidsmanagement'. Daar passen alle onderwerpen van het expositieprogramma bij en daarbij sluit ook een ontwikkeling als Urban Development perfect aan; collega-beurs BouwRAI - die gelijktijdig met Intertraffic wordt gehouden - introduceert dat thema dit jaar. Voor beide beurzen geldt één toegangsregeling. In diverse landenpaviljoens kozen bedrijven uit de desbetreffende landen om samen de Intertraffic-vakbezoeker met ieders technologie te benaderen; er zijn gezamenlijke paviljoens uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Spanje en de Verenigde Staten.

'Intertraffic goes global'
In de loop der jaren is Intertraffic steeds internationaler geworden. Zowel bezoekers als deelnemende bedrijven vertegenwoordigden een groeiend aantal landen. Intertraffic in Amsterdam ontwikkelde zich uitstekend en groeide naar de positie van toonaangevende internationale beurs. Daarom is en blijft de beurs in Amsterdam de bakermat van alle Intertraffic-beurzen. Mede vanwege de ligging (Europa) en de historie (16 edities) kent 'Amsterdam' de meest actuele ontwikkelingen van het hoogste technologische kaliber. Vanuit dat startpunt wordt het beursconcept over de wereld uitgedragen en ontstaan er in andere regio's van de wereld nieuwe Intertraffic's, die echter vooral gericht zijn op de desbetreffende markten. Inmiddels worden er beurzen georganiseerd in Zuid-Amerika (São Paulo, Brazilië), Midden-Amerika (Mexico City, Mexico), Zuidoost-Azië (Bangkok, Thailand) en voor de regio 'Eurazië' in Istanbul, Turkije. Dus krijgen meer mensen uit regionale markten de kans om een Intertraffic te bezoeken en kennis te nemen van voor hen relevante ontwikkelingen. En hoewel in de meeste landen het rijdende en stilstaande verkeer vergelijkbare problemen oproept - er is dus deels sprake van universele ('global') verkeers- en vervoersproblemen - heeft iedere regio zijn eigen specifieke problematiek. Door moderne media als internet wordt weliswaar de verspreiding van kennis en ervaring sterk geïntensiveerd, maar anderzijds sluiten exposanten ook graag aan bij de formule van de regionale Intertraffic's om zo de klant in diens eigen markt te kunnen ontmoeten.

Nederland voorloper
Op verkeersmanagementgebied neemt Nederland een vooraanstaande positie in. Bezoekers aan Intertraffic Amsterdam 2002 worden in de gelegenheid gesteld om - als onderdeel van hun beursbezoek - ook een bezoek te brengen aan het Traffic Information Centre (TIC) in Utrecht. De Nederlandse weggebruiker krijgt van hieruit dagelijks de verkeersinformatie doorgespeeld. In het TIC wordt via talloze informatielijnen en videoschermen het vaderlandse wegennet geobserveerd. Met dit systeem is Nederland voorloper en voorbeeld van de toepassing van dynamisch verkeersmanagement. Echter, in alle ontwikkelingen is het van cruciaal belang dat een nieuwe techniek snel gemeengoed wordt. Voorbeelden zijn gsm, internet en e-mail. Voor de geïntegreerde toepassing van deze technieken in het verkeer en vervoer is vervolgens toepassing en snelle inburgering van mobiel internet van groot belang.

Vele ontwikkelingen
Voor de beurs van 2002 in Amsterdam hebben deelnemers vele nieuwe producten aangemeld. Door ontwikkelingen in de dagelijkse praktijk wordt de markt steeds sneller gedwongen om nieuwe technologie in te zetten, nieuwe invalshoeken te kiezen. Waarbij ook een trend zichtbaar is dat verschillende producten van verschillende fabrikanten worden gecombineerd om één probleem (geïntegreerd) op te lossen. En waar relatief gezien nog niet zo heel lang geleden 'belparkeren' werd geïntroduceerd, kondigt de volgende stap via TPS (TeleParking System) zich al aan; in Gouda wordt er een proef mee gehouden. Een ander voorbeeld is recentelijk de toepassing van optische snelheidsmeting in plaats van laser of radar.
Op Intertraffic Amsterdam 2002 zijn vele items te vinden. Van parkeerbeheer en tunnelbewaking tot dynamisch verkeersmanagement (DVM), markeringssystemen en nieuwe baanbrekende oplossingen voor het wegtype. Openbare verlichting is een onderwerp dat op de komende beurs ruim is vertegenwoordigd, net als navigatiesystemen en de mogelijkheden om via 'in-car' systemen toepassingen in te voeren op het gebied van ISA (Intelligente Snelheids Aanpassingen). Op dit moment test Rijkswaterstaat in een pilot - vanuit een nog breder gezichtsveld - ontwikkelingen op het gebied van GPRS (General Packet Radio Service). Dit is een tussenfase van een GSM- naar een UMTS- (Universal Mobile Telecommunication System)-netwerk. Deze proef geeft aan - hoewel momenteel opgezet in de binnenvaart - dat er op allerlei gebied ontwikkelingen zijn. Bij het GPRS
telecommunicatienetwerk heeft de gebruiker 24 uur per dag een online verbinding en wordt de mobiele telefoon een echt verlengstuk van bijvoorbeeld internet.

Intertraffic Innovation award
Tijdens Intertraffic Amsterdam 2002 wordt voor de eerste keer de Innovation Award uitgereikt. Als toonaangevende internationale vakbeurs kende Intertraffic altijd veel introducties van innovatieve inzendingen. Voldoende reden voor de organisatie om met ingang van Intertraffic Amsterdam 2002 de Intertraffic Innovation Award te introduceren. Na vaststelling van de beoordelingscriteria stond de internationale vakjury voor de taak 60 inzendingen te mogen beoordelen. Hieruit werden tien genomineerde producten geselecteerd, die op de tweede beursdag (16 april a.s.) na een laatste jureringronde gaan uitmaken wie de winnaar wordt. Deze krijgt de bijbehorende award overhandigd, een fraai bronzen beeld van de Nederlandse beeldhouwster Martha Waijop. De genomineerden voor 2002 zijn: uit Frankrijk Holophane, uit Italië Sodi Scientifica, uit Oostenrijk Skidata en uit Nederland Prins Dokkum, Witteveen+Bos, Trinity, NILS, I.B. Kracht, Kaal Mastenfabriek en BAM NBM Infra. Dit jaar levert Rijkswaterstaat als sponsor van de Intertraffic Innovation Award 2002 een belangrijke bijdrage aan de verkiezing.

365 dagen per jaar Intertraffic
Ruim een half jaar geleden is de internetportal intertraffic.com van start gegaan. Deze is uitgegroeid tot een echt brandpunt, een digitale marktplaats van en voor de branche. De internetsite biedt bedrijven de mogelijkheid hierin te participeren, voor deelnemers aan Intertraffic Amsterdam 2002 is die mogelijkheid geïntegreerd in hun beursdeelname. Voor alle participanten aan de site geldt dat zij, onafhankelijk van een eventuele eigen bedrijfsinternetsite, hier een homepage krijgen om hun informatie direct binnen de uitstraling van de portal kenbaar te maken. Uiteraard worden op de site relevante actuele persberichten opgenomen, maar er is ook informatie te vinden over alle komende Intertraffic-beurzen.

Breed omlijstend programma
De sterke internationale positie van Intertraffic Amsterdam wordt extra onderstreept door het uitgebreide programma van workshops, seminars en congressen. Parallel aan de beurs organiseert CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) verschillende workshops op het gebied van verkeer en infrastructuur. Daarnaast worden er enkele nationale en internationale congressen gehouden. Zoals van de NSVV (Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde), de ANWB en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) evenals EPA (European Parking Association) of van het gerenommeerde ITE (Institute of Transportation Enigineers).
Belangrijke onderdelen in dit gevarieerde randprogramma zijn de beide tweedaagse congressen die worden georganiseerd door Europoint: Rail & Traffic en Tunnel & Traffic. Deelnemende bedrijven kunnen zich opgeven om op een van de beursdagen deel te nemen aan ontbijtseminars met de ambassades van Turkije, Mexico en Thailand; landen waar regionale Intertraffic-beurzen worden gehouden. In het randprogramma van de beurs in Amsterdam is voor de (buitenlandse) bezoekers via ATP Online ook de mogelijkheid geschapen om een cultureel programma ('great attractions of Holland') te kunnen volgen.

Rail en Tunnel Technologie
Door de Nederlandse politiek is enkele jaren geleden vastgelegd dat mobiliteit màg. Mobiliteit moet echter ook kunnen en brengt een grote diversiteit aan problemen met zich mee. Vooral overheden, de meeste wegbeheerders zijn overheden, zijn op zoek naar technologische ondersteuning van hun vraagstukken. Voor grote stedelijke gebieden wordt het steeds moeilijker om de sterk groeiende verkeersstromen te beheersen. Oplossingen zijn in vele gevallen slechts mogelijk in combinatie met een dicht en efficiënt rail- en lightrailnetwerk bestaande uit trein, tram en metro.
Bekeken vanuit ruimtelijke omstandigheden kunnen deze systemen vaak niet anders worden aangelegd dan gedeeltelijk ondergronds. Intertraffic Amsterdam huisvest voor het eerst leveranciers op dit gebied; het Rail & Tunnel Square op de beurs toont oplossingen, tijdens twee conferenties - Rail & Traffic en Tunnel & Traffic - wordt een overzicht geboden van de technische ontwikkelingen op het vlak van (stedelijke) rail- en tunnel technologie.

BouwRAI 2002 gelijktijdig
Kijkend naar de hedendaagse ontwikkelingen - zoals steeds verder geïntegreerde bouw- en infrastructuurplannen - is de keuze voor het gelijktijdig houden van Intertraffic en BouwRAI een logische. Waar Intertraffic zich ook richt op de internationale vakbezoeker, is de BouwRAI nationaal georiënteerd. Heel kort omschreven is de BouwRAI het vakevenement voor stedelijke ontwikkeling. De beurs richt zich op thema's als de ontwikkeling naar een meer vraaggestuurd woonbeleid en de bijbehorende gevolgen voor betrokkenen bij de realisatie van woningbouwprojecten. Het vraagt om strategische allianties, nieuwe visies op bouwen en innoverende producten en technieken. Daar speelt het concept op in en ook worden hierover tijdens de beurs vele bijeenkomsten georganiseerd. Intertraffic en BouwRAI worden elk aan één kant van het RAI-complex georganiseerd. Omdat het toegangsbewijs voor beide beurzen geldig is, is in de verbinding tussen de hallen van beide beurzen een gezamenlijke tentoonstelling, getiteld 'Snelweghuis', opgezet.

Data en prijzen
Intertraffic Amsterdam 2002 vindt van 15 tot en met 18 april 2002 plaats in het Europacomplex (hal 1 tot en met 7) van Amsterdam RAI. De beurs is op maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 april geopend van 11.00 uur tot 19.00 uur; op donderdag 18 april is de beurs open van 11.00 uur tot 17.00 uur. Voor bezoekers die niet in het bezit zijn van een uitnodigingskaart bedraagt de entreeprijs 20,- per persoon inclusief BTW.

Amsterdam, 14 februari 2002


---
______

Noot voor de redactie /