Ministerie van Buitenlandse Zaken


voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 9 april 2002 Auteur G.A. Beschoor Plug

Kenmerk DIE/162/02 Telefoon 070-3485005

Blad 1/10 Fax 070-3484086

Bijlage(n) - E-mail die@minbuza.nl

Betreft Geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 15 en 16 april 2002
Zeer geachte Voorzitter,

Conform de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij de geannoteerde agenda van de Algemene Raad van 15 en 16 april as. aan te bieden.

De Minister van Buitenlandse Zaken

In het kader van zijn horizontale, coördinerende functie zal de Raad zoals gebruikelijk kort de werkzaamheden van de overige Raadsformaties bezien en, waar noodzakelijk, bespreken.

Commissaris Kinnock zal een presentatie geven van de voorstellen van de Commissie voor een verordening tot wijziging van het statuut van de EG-ambtenaren (voorstellen thans nog niet beschikbaar). De Raad zal worden gevraagd om procedurele conclusies vast te stellen ten aanzien van het tijdspad en de wijze van behandeling. Eventuele voorstellen voor oprichting van adviserende organen buiten de Raad zullen niet door Nederland worden ondersteund. Zoals bekend is Nederland hiervan geen voorstander. Bovendien vergt het onderwerp een zeer zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling, vanwege het rechtspositionele karakter. Een akkoord zal alleen met de nodige compromisbereidheid van alle partijen (Commissie, vakbonden, Raad en EP) kunnen worden bereikt. Gelet op het feit dat de huidige afspraken tot juni 2003 lopen en een nieuwe afspraak voor die tijd gemaakt moet zijn is het tijdsschema voor de behandeling van dit onderwerp krap.

Aanpassing van het statuut van de EG-ambtenaren is een belangrijk onderdeel van de hervormingen van de Commissie die in gang zijn gezet met de publicatie van het witboek van Commissaris Kinnock. De belangrijkste onderwerpen zijn: een nieuwe carrièrestructuur voor EG-ambtenaren, een heldere regeling voor klokkenluiders, een duidelijk kader voor een degelijk financieel management met een precieze afbakening van verantwoordelijkheden, een verbetering van het beoordelings- en promotiesysteem binnen het EG-apparaat en een aanpassing van salaris- en pensioensystematiek opdat een loopbaan bij de EG aantrekkelijk èn financierbaar blijft.

Het voorzitterschap en Commissaris Verheugen zullen rapporteren over de stand van zaken in de toetredingsonderhandelingen. De meeste aandacht zal daarbij naar verwachting uitgaan naar de verdere aanpak van de 'financiële' onderhandelings-hoofdstukken: landbouw, regionaal beleid en begroting. Het is denkbaar dat de Commissie deze gelegenheid aangrijpt om één of meer ontwerp gemeenschappelijke standpunten op deze terreinen te presenteren. Een inhoudelijk debat is evenwel niet voorzien.

Immigratie

Nederland wacht voorts de Mededeling van de Commissie over terugkeerbeleid met grote belangstelling af. Indien lidstaten bij hun terugkeerbeleid meer gezamenlijk optrekken, staan zij veel sterker ten opzichte van de landen van oorsprong. Nederland ziet tenslotte met belangstelling uit naar het Groenboek van de Europese Commissie over een gemeenschappelijk mechanisme voor grensbewaking. Ook op dat terrein ligt de geleidelijke ontwikkeling van een meer gemeenschappelijke aanpak in de rede.

De Raad zal de stand van zaken in de strijd tegen terrorisme bespreken aan de hand van een rapport over de implementatie van EU-maatregelen (JBZ, extern beleid, bestrijding financiering terrorisme). Naar verwachting zal het voorzitterschap tevens verslag uitbrengen van hetgeen tijdens de EU-VS Ministeriële van 10 april as.over dit onderwerp is besproken. Nederland is groot voorstander van een blijvende, actieve opstelling van de Unie in de strijd tegen terrorisme, met name op het terrein van bestrijding van financiering van terrorisme, conform de bepalingen uit VN-Veiligheidsraad resolutie 1373.

Tijdens de lunch zal de stand van zaken met betrekking tot het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid aan de orde komen. Onderwerp van bespreking zal zijn de relatie tussen de EU en de NAVO, de eventuele overname door de EU van de operatie Fox en de financiering van het EVDB.

Binnen de EU is inmiddels overeenstemming bereikt over een concept-tekst voor het beveiligingsakkoord tussen de EU en de NAVO. Daadwerkelijke vooruitgang in de relatie tussen de EU en de NAVO (zowel voor wat betreft het beveiligingsakkoord als met betrekking tot 'Berlijn plus') is evenwel pas mogelijk indien het participatieprobleem van Turkije is opgelost. Het voorzitterschap en Hoge Vertegenwoordiger Solana voeren hierover intensief overleg met Griekenland, dat nog steeds weigert in te stemmen met de compromis-tekst die door het VK met Turkije werd bereikt.

Wat betreft een eventuele overname van operatie Fox door de EU houdt Nederland vast aan de drie voorwaarden van de Europese Raad van Barcelona:


- een eventuele overname vindt pas plaats na de verkiezingen in Macedonië;

- deze moet gebeuren op verzoek van dat land;


- er moeten permanente regelingen tussen de EU en de NAVO zijn ('Berlijn plus').

Het Coreper heeft inmiddels een principe-akkoord bereikt over het financieringsmodel van EVDB operaties (costs lie where they fall met een substantiële common costs component), dat door de Raad bevestigd zal moeten worden.

De Raad zal zich uitspreken over de voortgang in de onderhandelingen met Zwitserland over negen nieuwe bilaterale akkoorden. Het betreft een tweede onderhandelingsronde met de Zwitsers nadat eerder al zeven andere bilaterale akkoorden werden gesloten, waaronder over het vrij verkeer van personen. Ratificatie van deze akkoorden is inmiddels afgerond. De huidige onderhandelingen betreffen de deelname van Zwitserland aan het milieu agentschap, samenwerking op gebied van statistiek, handel in verwerkte agrarische producten, deelname aan EU-programma's, diensten, fraudebestrijding, belasting op spaartegoeden, Zwitserse deelname aan Schengen/Dublin en dubbele belasting van EU-pensioengerechtigden.

De onderhandelingen verlopen vooralsnog stroef, mede omdat Zwitserland niet bereid is om overname van het gehele acquis te accepteren als uitgangspunt voor de onderhandelingen. Daarnaast wordt voortgang bemoeilijkt omdat Zwitserland hecht aan gelijktijdige voortgang in de onderhandelingen over belangrijke dossiers waarvoor de Unie nog geen onderhandelingsmandaten heeft vastgesteld. Bespreking in de Raad is dan ook vooral bedoeld om het onderhandelingsproces vlot te trekken en spoedige vaststelling van de resterende mandaten mogelijk te maken.

De Raad zal verder Zwitserland oproepen om zo spoedig mogelijk te starten met de onderhandelingen over de belasting op spaartegoeden en om zich flexibeler op te stellen in de onderhandelingen over samenwerking op het gebied van fraudebestrijding.

De Raad zal de actuele situatie in het Midden-Oosten bespreken in het licht van de inspanningen van de EU en de VS deze week om te komen tot een de-escalatie van de crisis. Voorts zij verwezen naar hierover aan uw Kamer geschreven brieven.

Westelijke Balkan

De Raad zal spreken over actuele ontwikkelingen in de regio en daarbij met name ingaan op het onlangs bereikte akkoord over de handhaving van de constitutionele band tussen Servië en Montenegro (in een nieuwe federatie). Dit akkoord dient thans verder te worden uitgewerkt en moet nog door het federale parlement en de parlementen van de deelrepublieken worden goedgekeurd. Vooral in Montenegro is het akkoord omstreden, aangezien velen aldaar hadden gerekend op een spoedig referendum over afscheiding. Gesproken zal ook worden over de gevolgen van dit akkoord voor de toenadering van de FRJ tot de EU in het kader van het Stabilisatie- en Associatieproces.

Nederland ziet ook in het vervolgtraject een belangrijke rol weggelegd voor de EU, mede ter politieke ondersteuning van de ondertekenaars van het akkoord. Nederland zal een concrete en publieke follow-up strategie bepleiten, waarbij maximaal rekening wordt gehouden met de bestaande (economische) verschillen tussen Servië en Montenegro.

Voorts zal de Raad aandacht besteden aan de noodzaak van samenwerking met het ICTY door de landen in de regio, in het licht van de uitblijvende overdracht van verdachten door de FRJ. Nederland zal aandringen op aanhoudende druk van de kant van de Unie en in dit verband ook refereren aan het bezoek van de Minister-President aan Belgrado op 25 maart jongstleden.

Tot slot zal de Commissie de stand van zaken weergeven van de voortgang in het Stabilisatie- en Associatieproces (waaronder de totstandkoming van pijleroverstijgende overeenkomsten en de implementatie van het CARDS-programma).

De Unie heeft inmiddels Stabilisatie- en Associatieovereenkomsten getekend met Macedonië en Kroatië. Op dit moment wordt in Raadskader onderhandeld over onderhandelingsrichtsnoeren voor een dergelijke overeenkomst met Albanië. Opening van de onderhandelingen met Tirana wordt nog onder het Spaanse voorzitterschap voorzien. Nederland zal aangeven dat het Stabilisatie- en Associatieproces essentieel is voor verdere toenadering van de regio tot Europa.

Barcelona proces

De Raad zal kort van gedachten wisselen over de voorbereidingen voor de bijeenkomst in het kader van het Barcelona-proces van Ministers van Buitenlandse Zaken met de landen rond de Middellandse Zee, die zal plaatsvinden op 22 en 23 april te Valencia. Deze bijeenkomst zal naar verwachting grotendeels in het teken staan van de crisis in het Midden-Oosten. Tijdens de Ministeriële zal voorts worden gesproken over politieke, sociaal-economische en culturele aspecten van het Barcelona-proces. Daarnaast zal ook de dialoog der beschavingen op de agenda staan, die tijdens de bijeenkomst van de EU en de OIC in oktober 2001 te Istanbul - naar aanleiding van de gebeurtenissen van 11 september 2001 - speciale aandacht heeft gekregen.

Zimbabwe

In overeenstemming met de conclusies van de Europese Raad van Barcelona zal de Algemene Raad zich beraden op verder te nemen maatregelen tegen de regering van Zimbabwe. Naar verwachting zal hierbij worden gesproken over een eventuele uitbreiding van het aantal personen aan wie de eerder vastgestelde 'gerichte sancties' (visa-restricties en bevriezen van tegoeden) kunnen worden opgelegd. Voorts zal de Raad de politieke situatie in Zimbabwe bespreken, waaronder de voorlopige resultaten van de onderhandelingen tussen regeringspartij ZANU-PF en oppositiepartij MDC.

De Raad zal spreken over de betrekkingen van de EU met de landen van de Andes-groep (Colombia, Venezuela, Peru, Ecuador en Bolivia) en Midden-Amerika. Op 17 mei vindt in Madrid de tweede Top plaats tussen de lidstaten van de EU en de landen van Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. En marge van deze Top zal waarschijnlijk het Associatie Akkoord tussen de EU en Chili worden getekend.

De onderhandelingen voor een Associatie Akkoord met de Mercosur lopen nog. De landen van de Andes-groep en de Midden-Amerikaanse landen hebben de wens uitgesproken om ook met de EU een vrijhandelassociatie op te zetten. Sinds februari 2002 verricht de Commissie een studie naar dit onderwerp voor wat betreft de Andes-groep.

Nederland geeft, waar het gaat om het liberaliseren van de wederzijdse handel met de Andes regio en Midden-Amerika, de voorkeur aan de multilaterale onderhandelingen over handelsliberalisatie in WTO-verband. Deze zijn nu juist gericht op ontwikkelingslanden ('Doha ontwikkelingsagenda'). Een multilateraal akkoord geeft àlle landen in Latijns-Amerika de mogelijkheid te profiteren van handelsliberalisatie.

De Raad zal de recente ontwikkelingen met betrekking tot Afghanistan bespreken.

Ik zal daarbij refereren aan het bezoek dat de Minister voor Ontwikkelings-samenwerking op 6 april aan dit land zal brengen. Mogelijk zal de Raad ook een kort gesprek hebben met de Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Abdullah. Voor de meest recente ontwikkelingen in Afghanistan verwijs ik kortheidshalve naar mijn brief van 28 maart 2002 (kenmerk DPZ-076/2002).

India en Pakistan

Op verzoek van het Verenigd Koninkrijk zal de Raad de gespannen betrekkingen tussen India en Pakistan bespreken die zijn ontstaan na de terroristische aanslag op het Indiase parlement op 13 december 2001. Hoewel de spanning tussen beide landen de laatste weken enigszins verminderd lijkt te zijn, blijft de situatie intensieve betrokkenheid van de internationale gemeenschap vergen. Het VK zal voorstellen dat de Unie een bemiddelende rol op zich neemt. Hierbij wordt gestreefd naar een intensivering van de contacten van resp. Hoge Vertegenwoordiger Solana, Commissaris Patten en het voorzitterschap met de Pakistaanse en Indiase autoriteiten. Pakistan zal meer dan tevoren aangemoedigd moeten worden het grensoverschrijdende terrorisme te verminderen en te reageren op het verzoek van India tot uitlevering van enkele personen van 'de lijst van 20'. Parallel hieraan zal de EU India moeten oproepen een positievere houding aan te nemen ten aanzien van de stappen die Pakistan tot dusverre heeft gezet. Nederland ondersteunt de Britse voorstellen.

De Raad zal een debat voeren over 'wider Europe' (Europa in ruimere zin): de betrekkingen van de uitgebreide Unie met Belarus, Oekraïne en Moldavië.

De betrekkingen met deze landen kunnen niet los worden gezien van die met Rusland. De Unie heeft er groot belang bij dat grensoverschrijdende vraagstukken gezamenlijk met haar nieuwe oosterburen worden aangepakt. Hoewel het beleid van de Unie ten aanzien van deze landen afzonderlijke accenten kent (zo in het algemeen restrictief ten aanzien van Belarus), moet de aanpak gebaseerd zijn op een algemene visie. Nederland zal de uitgangspunten van die visie benadrukken:


- eerbiediging van de beginselen van rechtstaat, democratie en mensenrechten (van blijvend belang gelet op recente politieke verwikkelingen in Moldavië, de verkiezingen in Oekraïne, de zorgwekkende situatie in Belarus);


- samenwerking op het gebied van JBZ: (illegale) migratie, terrorisme en criminaliteitsbestrijding, witwassen, mensensmokkel en drugshandel (zo bijvoorbeeld grens- en visaproblematiek en het sluiten van terug- en overnameovereenkomsten);


- doorvoeren van economische en administratieve hervormingen die een stabiele welvaartsgroei mogelijk maken (o.a. WTO lidmaatschap, verbetering investeringsklimaat).

Deze aandachtspunten worden belichaamd in de Partnerschaps- en Samenwerkings-overeenkomsten met Oekraïne en Moldavië, alsmede de Gemeenschappelijke Strategie ten aanzien van Oekraine. Die middelen worden echter nog niet ten volle benut. Een meer concrete aanpak aan de hand van benchmarks en prioriteiten kan hierin verbetering brengen. Tenslotte hecht Nederland aan het opvangen van de negatieve (sociale) aspecten van het transitieproces. De gezondheidstoestand, in het bijzondere de exponentiële groei van HIV/AIDS, verdient bijzondere aandacht.

En marge van de Raad zal een Associatieraad met Turkije plaatsvinden. Er zal onder andere worden gesproken over de implementatie van de pre-accessiestrategie en van het partnerschap voor toetreding, en de stand van zaken met betrekking tot de douane-unie. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de politieke dialoog en de voortgang van Turkije in het licht van de politieke Kopenhagen criteria.

Samenwerkingsraad met Rusland

En marge van de Raad zal ook de vijfde Samenwerkingsraad met Rusland plaatsvinden. De politieke onderwerpen van de agenda zullen worden besproken tijdens een diner op 15 april as.. Daar komen aan de orde: recente politieke ontwikkelingen in de EU en de Russische Federatie, de samenwerking met Rusland bij het Europees Veiligheids- en Defensiebeleid, de bestrijding van terrorisme, respect voor de mensenrechten (vrijheid van de media en Tsjetsjenië), alsmede regionale en internationale kwesties. Op 16 april as. zullen worden besproken: de economische samenwerking (gemeenschappelijke economische ruimte, handel en investeringen, energiedialoog), Kaliningrad, andere JBZ aangelegenheden, milieu en nucleaire veiligheid, alsmede de voorbereiding van de EU-Rusland top op 28 mei aanstaande.

Samenwerkingsraad met Moldavië

Op 16 april as. zal tevens de vierde Samenwerkingsraad met Moldavië plaatsvinden. Op de agenda staan recente politieke ontwikkelingen in de EU en Moldavië (inclusief het belang van politiek pluralisme en de kwestie Transdnjestrië), regionale samenwerking en de strijd tegen het terrorisme, de macro-economische situatie en structurele hervormingen in Moldavië, alsmede de betrekkingen tussen de EU en Moldavië in het kader van de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst. Er zal een vervolg worden gegeven aan de haalbaarheidsstudie voor een vrijhandelszone EU-Moldavië.

Tot slot vinden en marge van de Raad nog Associatieraden plaats met resp. Slowakije en Slovenië. Op de agenda staan onder meer de pre-accessiestrategie, de stand van zaken met betrekking tot implementatie van de Europa-akkoorden, pre-accessiesteun (Phare, Sapard, ISPA), financiële steun van de EIB en regionale samenwerking.


Kenmerk DIE/162/02

Blad /1