Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Voortgang vernieuwing zorgstelsel

Voortgang vernieuwing zorgstelsel

Het kabinet heeft vandaag nadere uitgangspunten geformuleerd in vervolg op de Nota Vraag aan bod uit het voorjaar van 2001. Het gaat om eerder aangekondigde uitwerking van enkele bestuurlijke thema's in de zorg. Samen met de Nota Vraag aan bod zorgt het kabinet voor de noodzakelijke bouwstenen om in de volgende regeerperiode voortvarend verder te kunnen werken aan de inrichting van het toekomstig zorgstelsel.

Binnenkort sturen minister Borst en staatssecretaris Vliegenthart van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport namens het kabinet hierover een brief naar de Tweede Kamer. Vijf bestuurlijke thema's komen in deze brief en bijbehorende notities aan bod, namelijk: toezicht, mededingingsregulering, informatievoorziening/transparantie, kapitaallasten en beheersing van zorguitgaven. Deze thema's worden bezien tegen de achtergrond van de omslag naar een decentraal vraaggericht zorgstelsel, waarin gaandeweg meer ruimte en verantwoordelijkheden ontstaan voor verzekeraars, zorgaanbieders en patiënten/consumenten.

Enkele punten uit de brief:

In de toekomstige toezichtstructuur bewaakt de overheid de kwaliteit van en de toegankelijkheid tot de zorg en de verzekering, en de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de verzekering. Meer ruimte voor partijen om invulling te geven aan verantwoordelijkheden betekent dat zij ook transparant zullen moeten zijn over de gerealiseerde resultaten. Bij het toezicht op de kwaliteit van zorg speelt onder andere een versterkte Inspectie voor de Gezondheidszorg een rol. Het is van belang dat het toezicht op de uitvoering van de verzekering geen belemmeringen opwerpt voor de toetreding en bewegingsruimte van verzekeraars. De bestaande algemene en specifieke mededingingsregulering is ontoereikend om de overgang naar een toekomstig zorgstelsel te bewerkstelligen. Er is behoefte aan een nieuw wettelijk kader van prijs- en gedragsregulering. Een onafhankelijke zorgautoriteit ziet toe op de toepassing daarvan. Het is zaak om zo spoedig mogelijk een (voorloper van) deze zorgautoriteit van start te laten gaan. Daartoe worden op dit moment het takenpakket, de bevoegdheden en het instrumentarium van de autoriteit nader verkend.
Een goede informatievoorziening speelt op verschillende manieren een rol in het toekomstig zorgstelsel. Teneinde de beschikbaarheid van informatie zeker te stellen streeft het kabinet naar een verankering van de informatiestructuur in kaderwetgeving.
Om een verantwoorde introductie van meer marktwerking mogelijk te maken zouden instellingen een meer marktconforme vergoeding voor kapitaallasten kunnen krijgen. Dit kan door uit te gaan van een kortere gebruiksduur dan de thans gehanteerde 50 jaar. Dat maakt een einde aan de situatie dat er nog wordt "afgeschreven" op gebouwen die niet meer in gebruik zijn. Ook los van de beoogde marktwerking is deze maatregel op bedrijfseconomische gronden gewenst.
Ook in de toekomst blijft solidariteit een van de uitgangspunten voor de zorg: goede en betaalbare zorg, bereikbaar voor iedereen. Ook in de toekomst zal sprake zijn van macrobeheersing van de uitgaven. De omslag naar vraagsturing heeft wel gevolgen voor de wijze waarop het beheersings-instrumentarium wordt toegepast. In aansluiting op hun regierol zijn de uitgaven van de zorgverzekeraars voor het wettelijk verzekerd pakket maatgevend. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de raming van de uitgaven aansluit op de ontwikkeling van de vraag naar zorg.

De vijf thema's staan niet op zichzelf. Ook op andere wijzen is de afgelopen jaren gewerkt aan een herziening van de sturing van de zorg. Zo geeft de brief van de minister en de staatssecretaris van VWS aan de Eerste Kamer van 2 april j.l. een overzicht van de maatregelen op het vlak van deregulering. De bewindslieden van VWS constateren in deze brief dat op een flink aantal terreinen ontwikkelingen in gang zijn gezet en dat er ook reeds resultaten zijn bereikt. Verdergaande veranderingen zijn echter mede afhankelijk van de verdere besluitvorming over de uitgangspunten waarop Vraag aan bod is gebaseerd.

1.
Nadere uitwerking nota Vraag aan bod Kamerstuk, 15-4-2002

Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel http://www.minvws.nl/document...er=393&page=17626 .