Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

SIMPELE VONDST VIALIS SPAART LEVENS BIJ TUNNELRAMP

Koninklijke Volker Wessels Stevin-dochter introduceert calamiteitenverlichting op Intertraffic

BROEK OP LANGEDIJK, 15 april 2002

Branden, ongelukken en andere calamiteiten in tunnels hebben de afgelopen jaren in Europa meer dan 200 levens geëist, met als triest hoogtepunt de tunnelbrand in het Oostenrijkse Kaprun vorig jaar waar 155 mensen omkwamen. Een maand eerder kwamen nog 11 mensen om het leven bij een ongeluk in de Sint Gotthardtunnel.

Doordat ongelukken in tunnels meestal gepaard gaan met forse rookontwikkeling zijn slachtoffers vaak niet in staat vluchtdeuren of noodposten te zien. Een goede calamiteitenverlichting is onontbeerlijk om slachtoffers een kans te geven te ontsnappen. Maar uit een onderzoek van de Europese automobiel- en toerisme-organisaties naar 25 grote Europese autotunnels kwamen er heel wat gebreken naar voren.

Om die reden introduceert Vialis, een dochteronderneming van het beursgenoteerde Koninklijke Volker Wessels Stevin, op de vakbeurs Intertraffic van 15 tot 18 april de RAI te Amsterdam, een unieke vorm van calamiteitenverlichting. Daarmee speelt Vialis in op het verzoek van de ANWB vorig jaar aan de Europese Commissie om de veiligheid in tunnels te verhogen.


Tijd en geld mag nooit een excuus zijn om geen veilige calamiteitenverlichting aan te brengen , stelt Machiel Baaijens, directielid van Vialis. Daarom hebben wij een systeem bedacht dat eenvoudig is te monteren. Het sluit goed aan op bestaande systemen en is zeer betrouwbaar. Daarnaast springt het systeem zuinig om met energie.
De nieuwe rampenverlichting van Vialis is opgebouwd uit diverse LED-strippen. LED staat voor Light Emitting Diode en is simpel gezegd een klein, betrouwbaar en energiezuinig lampje met een lange levensduur.

Steeds meer tunnels

De LED-verlichting is in vele maten leverbaar en kunnen makkelijk met elkaar worden verbonden. Belangrijk is dat de verlichting universeel toepasbaar is aangezien de brede lichtbundel eenvoudig gedraaid kan worden in de gewenste richting. Bovendien is het mogelijk om de LED s te laten knipperen of te dimmen om zo een duidelijke vluchtweg aan te geven. Ook is rekening gehouden met het schoonmaken van tunnels met onder meer agressieve schoonmaakmiddelen of methodes, waartegen de LED-verlichting bestand is.

De calamiteitenverlichting moet altijd werken. Om die reden moet het overal tegen bestand zijn. Op veiligheid moet je kunnen rekenen , besluit Baaijens.

Natuurlijk is de verlichting ook te gebruiken voor normale toepassingen zoals voor perronverlichting, overwegmarkering of om de plaatsen waar brandblussers hangen aan te geven.

Een proef met de nieuwe calamiteitenverlichting van Vialis heeft vorig jaar succesvol plaatsgevonden in de Benelux-tunnel. Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor de eerste levering van de calamiteitenverlichting voor de Kiltunnel te Dordrecht.

Vialis introduceert de calamiteitenverlichting op een moment dat er steeds meer tunnels komen in ons land. De Westerscheldetunnel (7 kilometer lang) komt er, net als de tweede Coentunnel, de HSL-tunnel onder het Groene Hart en nieuwe metro- en tramtunnels zoals bij de Zuidas in Amsterdam.

PROFIEL VIALIS

Vialis (ontstaan uit NMA Railway Signalling en Volker Stevin Systems) is één van de ruim 130 werkmaatschappijen van Koninklijke Volker Wessels Stevin nv (KVWS) en richt zich op het, integreren, optimaliseren en managen van verkeersstromen in alle modaliteiten. KVWS is een Nederlands bouwconcern dat zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen, realiseren en beheren van bouwprojecten.

Vialis werkt op nationale en internationale schaal samen met overheden, ondernemingen, belangengroepen en kennisinstituten voor het verwerven, toepassen en doorontwikkelingen van kennis van producten, systemen, service en consultancy op het gebied van verkeer en mobiliteit en beschikt over referenties in alle modaliteiten van de verkeersmobiliteit.