Ingezonden persbericht

One.Tel en Scarlet vergemakkelijken de aanmelding voor Carrier Preselectie

Amsterdam, 15 april 2002, - One.Tel en Scarlet (hierna One.Tel/Scarlet) zijn in staat om de aanmelding voor Carrier Preselectie aanzienlijk te vergemakkelijken voor de eindgebruiker. Dit betekent een aanzienlijke verbetering t.o.v. het huidige aanmeldingssysteem, waarbij de klant zelf zijn aanmelding moet verzorgen. OPTA geeft aan hier vooralsnog achter te staan.

Indien een consument al zijn/haar gesprekken automatisch en voordelig via een "alternatieve" telecomaanbieder wil laten verlopen, in dit geval One.Tel of Scarlet, moet dit éénmalig worden vastgelegd in het KPN netwerk. Via het huidige systeem dient de consument dit zelf te verzorgen. De consument belt naar een gratis nummer en wordt vervolgens verbonden met een bandje. Tijdens het doorlopen van dit bandje wordt de consument diverse vragen gesteld. Deze vragen kunnen door de consument worden beantwoord door middel van de toetsen op de telefoon. Al met al een relatief ingewikkelde en tijdrovende procedure.

Nu KPN heeft aangegeven geen inhoudelijke of technische bezwaren te hebben, is One.Tel/Scarlet als eerste marktpartij in staat om deze ingewikkelde aanmeldingsprocedure zelf voor de gewone consument te verzorgen. Indien de klant bij One.Tel en/of Scarlet aangeeft via Carrier Preselectie te willen bellen, hoeft de klant in principe zelf geen handelingen meer te verrichten maar regelt One.Tel/Scarlet alles. OPTA geeft aan hier vooralsnog achter te staan.

Raymond Schrama, Managing Director van One.Tel/Scarlet is verheugd over de procedure waarbij de klant zichzelf niet meer hoeft aan te melden."Wij merkten gewoon dat het om diverse redenen voor onze klanten vaak een drempel was om zelf Carrier Preselectie te activeren. Ook kregen we regelmatig telefoon van klanten die het wel geprobeerd hadden, maar waarbij het steeds niet lukte. Het enige wat wij konden doen was ze zo goed mogelijk begeleiden en er proberen achter te komen waarom het niet lukte. Echter, op een gegeven moment vindt de klant het genoeg en haakt af". One.Tel/Scarlet zal uiteraard, waar nodig in overleg met OPTA en Consumentenbond, blijven werken aan zoveel mogelijk gemak voor de consument.

Over One.Tel en Scarlet One.Tel Nederland is in december 1998 van start gegaan en Scarlet Telecom is sinds 1992 actief op de Nederlandse telecommarkt. Zowel One.Tel als Scarlet bieden de zakelijke en particuliere gebruiker een omvangrijk dienstenpakket aan. Dit bestaat uit vaste telefoniediensten (lokaal, nationaal en internationaal ), internet diensten (provider, breedband-IP, web- en serverhosting) en een internationale telefoonkaart (Home or Away Calling Card). One.Tel en Scarlet zijn beide merken van Scarlet BV. Scarlet BV - die naast de merken One.Tel en Scarlet ook onder het merk Netnet opereert - bedient in de Benelux bijna 1 miljoen klanten en heeft ruim 200 werknemers in dienst.


--- Noot voor de redactie,