Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 16 april, 16.00 uur

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d 15 april 2002.


1. Gebiedsgerichte aanpak veiligheid Overkapel
Het college van burgemeester en wethouders adviseert de raad adviseren om voor het project Gebiedsgerichte aanpak veiligheid Overkapel een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van EUR 365.050,00. Doel van het project is de verbetering van de sociale en economische situatie in het gebied rondom winkelcentrum Overkapel in de wijk Overvecht, waarbij in verschillende deelprojecten aandacht zal worden besteed aan drie peilers: te weten de ruimtelijke inrichting, de jeugd en hun ouders, de bewoners en winkeliers. Het project is voor een deel al gestart in november 2001 en loopt tot en met mei 2004.


2. Grondoverdrachten NS-gemeente Utrecht
Het college van burgemeester en wethouders stemt in met de overdracht van grond aan en de afname van grond van de Nederlandse Spoorwegen. Het betreft een uitruil van reststroken en restperceeltjes langs de spoorlijn Utrecht - Amersfoort voorzover gelegen binnen de stadsgrens. De grondruil vloeit voort uit eerder genomen besluiten van de Raad in 1993 en 1996 inzake de spoorwegverdubbeling Utrecht CS - Blauwkapel (opheffen knelpunt Utrecht).


3. Planidentificatie Sportcampus Den Hommel
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om van het gebied tussen de Oude Leidseweg en de Kennedylaan een sportcampus te maken. Deze sportcampus zal bestaan uit Aquacenter Den hommel, Tennisclub Domstad en de Nederlandse Bridge Bond. Aanleiding voor dit plan is de toename van onveilige situaties als gevolg van autokraken en intimidaties in het voorjaar 2001. Als gevolg van die situatie hebben de besturen van de Tennisclub Domstad en de Bridge Bond, die er zijn hoofdkantoor bouwt, aan gemeente en politie om maatregelen gevraagd. In overleg met wethouder Wijkveiligheid Verhulst is vervolgens een plan van aanpak uitgewerkt met plannen voor maatregelen voor de korte en de lange termijn. Dit heeft nog voor de zomer tot een aantal maatregelen voor de korte termijn geleid. Bij de entree van het tennispark werd een hekwerk geplaatst waardoor bezoekers hun auto veiliger konden parkeren.

Nu heeft het college een besluit genomen over de plannen voor de lange termijn. Een stuurgroep met alle betrokken partijen heeft als plan voor de toekomst de aanleg van een Sportcampus gemaakt.

Kortweg houdt het plan in dat aan de Kennedylaan een in de avonduren bewaakte entree komt voor alle drie de voorzieningen. Langs de Kennedylaan wordt een nieuwe erfafscheiding geplaatst richting fietstalud, vervolgens langs het fietstalud en aansluitend op het bestaande hekwerk langs het Amsterdan Rijnkanaal.

De gebruikers van de Campus kunnen dan via een nieuw aan te leggen weg over het terrein van het Aquacentrum naar alle voorzieningen. De Kennedylaan blijft openbare weg tot even voorbij de tweede uitgang van De Wartburg, In de plannen zit ook een achteruitgang (om de bussen van het schoolzwemmen door te laten en noodgevallen) aan de kant van het Amsterdam Rijnkanaal.


4. Strategische Mobiliteitsvisie Midden Nederland

Het college van b en w stemt in met de Strategische Mobiliteitsvisie Midden Nederland (SMMN). De gemeente Utrecht, de provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het gewest Eemland en de gemeente Amersfoort hebben in de visie na een intensieve samenwerking de uitgangspunten ontwikkeld voor het toekomstige verkeers- en vervoersbeleid. De regionale directie van Rijkswaterstaat heeft daarbij een adviserende rol gehad. Deze gezamenlijke uitgangspunten zijn neergelegd in de Strategische visie.

De Strategische visie is het vertrekpunt voor het opstellen van het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan. Ook de provincie en het BRU gebruiken de visie als basis voor het opstellen van het provinciaal en respectievelijk regionaal verkeer- en vervoerplan. Daardoor wordt het eenvoudiger om de uitwerkingsplannen op elkaar te laten aansluiten.

Hoewel de Strategische Mobiliteitsvisie een aantal belangrijke richtingen aangeeft voor het verkeer- en vervoerbeleid in de provincie, heeft het geen officiële status. Het bevat de ambities en de strategie van de regio. De visie gaat uit van diverse netwerken voor openbaar vervoer, de auto, de fiets en het goederenvervoer en hun onderlinge relatie. Knooppunten vormen de schakels tussen de netwerken. Zo ontstaat één systeem. Binnen de netwerken worden functies onderscheiden voor (spoor)wegen en knooppunten. Aan deze functies worden basiskwaliteitsniveaus gekoppeld, bijvoorbeeld ten aanzien van gemiddelde snelheden in de spits en frequenties in het openbaar vervoer.


5. Gratis gft-bakken wassen t/m 2004
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten dat ook in de komende drie jaar (2002 tot en met 2004) in de zomerperiode de minicontainers voor GFT-afval in de gemeente Utrecht gratis gewassen worden. Dit betekent dat in de maanden juli, augustus en september de gebruikers hun GFT-minicontainer drie keer aan kunnen bieden voor een gratis wasbeurt.

Het zogenoemde bakkenwassen is in 2000 begonnen en maakte deel uit van de GFT- opfriscampagne. De campagne was bedoeld om het gescheiden aanbieden van GFT-afval onder de Utrechtse bevolking te stimuleren en te bevorderen. De campagne werd in 2001 doorgezet. In 2000 werden er 42.300 minicontainers gewassen. In 2001 waren dat er al 62.600. Uit de evaluatie bleek dan ook dat het bakkenwassen bijzonder goed aansloeg bij de gebruikers. Maar liefst 87% van de 1241 respondenten beoordeelde de actie als positief. Daarvan was het merendeel voor voortzetting van het bakkenwassen in het zomerseizoen op structurele basis.

Het college heeft dit besluit genomen om de gescheiden inzameling te blijven stimuleren en de inwoners hierbij tegemoet te komen. Ruim voor de start van het wassen van de minicontainers krijgen de gebruikers hierover informatie van de RHD.

Utrecht, 16 april 2002.