Ingezonden persbericht

Merendeel gemeenten haalt overheidsnorm niet voor elektronische dienstverlening aan burgers

Utrecht, 22 april 2002 - Nederlandse gemeenten lopen ver achter met de ontwikkeling van elektronische dienstverlening aan de burger. De norm van de centrale overheid - eind 2002 moet minstens een kwart van de publieke dienstverlening via elektronische weg verlopen - zou op dit moment door slechts één op de twaalf gemeenten (8 procent) gehaald worden. De meerderheid van de gemeenten (57 procent) zegt zelfs deze norm ´bij lange na´ niet te zullen halen. Dit blijkt uit onderzoek van Giarte Research in opdracht van Novell onder 97 gemeenten.

Het actieprogramma ´Elektronische Overheid´ is door demissionair minister Rogier van Boxtel in 1998 aan de Tweede Kamer gepresenteerd. In dit actieprogramma is de doelstelling vastgelegd de publieke sector efficiënter, effectiever en klantvriendelijker te laten functioneren door de toepassing van informatie- en communicatietechnologie. Hieraan is de norm gekoppeld eind 2002 minstens een kwart van de publieke dienstverlening langs elektronische weg af te handelen. Het onderzoek van Novell en Giarte Research laat echter zien dat het merendeel van de gemeenten hier helemaal niet klaar voor is. Dit staat in schril contrast met de verklaring van Van Boxtel tijdens het begin dit jaar gehouden congres Overheidsloket 2000 dat deze doelstelling al zou zijn gehaald.

Uit het onderzoek blijkt dat ´e-government´ door ruim de helft (55 procent) van alle gemeenten hoog op de politieke en bestuurlijke agenda staat. Een iets kleiner percentage (41 procent) geeft aan het onderwerp positief te benaderen. Dit leidt tot de conclusie dat er bijna geen gemeente meer te vinden is die dit onderwerp niet in enigerlei vorm heeft omarmd.

De manier waarop ´e-government´ politiek, ict- of beleidsmatig wordt ingebed in de organisatie verschilt echter nogal. De meeste gemeenten, bijna tweederde, hebben de doelstelling om elektronische diensten aan te bieden opgenomen in het ICT beleidsplan. In iets meer dan de helft van de gevallen worden de doelstellingen ook onderschreven door de lokale politiek, of zijn ze verwerkt in een ambtelijk beleidsplan. Slechts iets meer dan een kwart van de gemeenten adresseert dit onderwerp beleidsmatig op alle drie de niveaus.

Voornaamste struikelblok bij de technische invoering, lijkt de te volgen strategie voor het toegankelijk maken van de back-office systemen. Het besef dat de diverse achterliggende systemen uiteindelijk toegankelijk moeten worden gemaakt is overal aanwezig. Echter in de meeste gevallen is hier nog niet aan begonnen. Een belangrijke oorzaak kan worden gevonden in het feit dat in 59 procent van de gevallen nog geen besluit genomen is over de te volgen strategie. Dit terwijl bij de meeste gemeenten de infrastructuur voldoende is toegerust om elektronische diensten aan te bieden, aldus het onderzoek.

E-government is bovenal ook een organisatieveranderingsproces. Maar slechts een vijfde van de ondervraagden verklaart dat er organisatorische aanpassingen zijn geweest om beter elektronische diensten te kunnen verlenen, terwijl ongeveer hetzelfde aantal zegt dat dit niet het geval is geweest. Iets meer dan de helft van de respondenten antwoordt dat de organisatie weliswaar nog niet is aangepast, maar dat dit waarschijnlijk op termijn nog wel zal moeten gaan gebeuren.

In de praktijk blijkt niet zo zwaar aan de relevantie van organisatieveranderingen getild te worden. Op de vraag of er een organisatie-analyse is gemaakt vóórdat men met de technische implementatie van elektronische dienstverlening begon, antwoordt 40 procent ontkennend, terwijl een kwart zegt hierop geen zicht te hebben. Slechts 12 procent antwoordt dat zaken als proces, structuur en cultuur uitgebreid in kaart zijn gebracht, en bijna een derde dat men dergelijke onderwerpen 'min of meer' geïnventariseerd heeft.

Over Giarte Research
Giarte Research, onderdeel van Giarte Media Group, is een research bureau dat gericht is op vraagstukken op het snijvlak van informatietechnologie en business. Door opbouw van fysieke en online communities van besluitvormers en experts is Giarte in staat inzichten te bundelen en nieuwe kennis te vergaren voor zowel topmanagers als de IT-sector.

Over Novell
Novell en haar divisie voor eServices, Cambridge Technologie Partners, helpen organisaties bij het succesvol integreren en efficiënt toepassen van netwerken. Hiertoe beschikt Novell over kostenbesparende e-governement oplossingen en bewezen Net services software. Hiermee vindt de integratie van de back-office plaats met alle typen netwerken: internet, intranet en extranet. Dit kan veilig, zonder grootschalig ingrijpen en met behoud van de bestaande besturingssystemen.

Novell's Net services software vormt het fundament van "one Net" - één wereldwijd netwerk dat nieuwe applicaties en nieuwe vormen van zakendoen ondersteunt. Om te komen tot complete Net-oplossingen combineert Novell haar Net services software met strategische allianties en wereldwijde channel-, consultancy-, educatie- en technische support-programma's.