Ingezonden persbericht

"M-commerce ontwaakt"

Partijen willen samenwerking voor snellere invoering mobile commerce

LEIDSCHENDAM, 20020426 -- De Nederlandse markt zit nog steeds te wachten op m-commerce. Onderzoek, uitgevoerd door ECP.NL (Electronic Commerce Platform), geeft aan dat binnen de Nederlandse markt nog niet veel gebruik van m-commerce wordt gemaakt, maar dat er wél behoefte aan is.

M-commerce valt te vertalen als het verrichten van transacties via de mobiele telefoon. Deze transacties kunnen variëren van bankieren tot het spelen van spelletjes. De onbekendheid met m-commerce binnen bedrijven en onder consumenten is nog groot. De komende 3 jaar zullen cruciaal worden voor het succes van m-commerce. Het vertrouwen van zowel de consument als het bedrijfsleven in m-commerce moet standhouden. De consumenten en het bedrijfsleven hebben de 'mislukking' van WAP al moeten verwerken en nog een dergelijke ontwikkeling kan het succes van m-commerce in de weg staan. Veel verwachting is er van de onlangs door KPN geïntroduceerde I-mode.

Het onderzoek laat zien dat meer dan de helft van de markt niet zonder samenwerkingen denkt te kunnen bij het halen van succes in m-commerce. Als deze samenwerking tot stand kan worden gebracht kunnen de ontwikkelingen van m-commerce in een stroomversnelling raken.

Daarnaast bleek uit het onderzoek dat het betalen van kleine bedragen (zoals parkeerautomaten en treinkaartjes) en het spelen van spelletjes via de mobiele telefoon grote successen zullen boeken in de toekomst.

Het onderzoek is terug te vinden op de website van ECP.NL: http://www.ecp.nl/publicatie/mcommerce.htm



Ingezonden persbericht