Daihatsu Holland B.V.

Daihatsu introduceert nieuwe Sirion
26 April 2002

Bij de Daihatsu dealer staat nu de nieuwe Sirion in de showroom. Direct valt zijn compleet gewijzigde voorkant op. Met name het design van de koplampen en grille geven de Sirion een stoerdere en sportievere uitstraling. Ook het interieur heeft een ware metamorfose ondergaan. Een geheel nieuw dashboard en andere stoelbekleding zijn het resultaat. Ook op technisch vlak is het een en ander aangepast, waardoor de nieuwe Sirion nu een nog beter weggedrag heeft en daarnaast ook stiller is geworden. De nieuwe uitvoeringen van de Sirion beginnen nu bij de SXi, die een veel completere uitrusting heeft meegekregen met o.a. stuurbekrachtiging, elektrische bedienbare ramen, achterruitsproeier/-wisser en moderne wieldoppen. Kortom de nieuwe Sirion is klaar voor de toekomst.

Motoren

De 1.0 12V DVVT twincam Eco-motor is goed voor 43 kW (58 pk) bij 6000 tpm, waarmee de Sirion 1.0 12V heel pittig optrekt en inhaalt en het milieu minimaal wordt belast. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt slechts 5,5 liter per 100 km (1:18,2, CO2-uitstoot 128 gr./km - richtlijn 1999/100/EC.)

De 1.3 16V DVVT twincam motor levert 75 kW/102 pk bij 7000 tpm. De Sirion 1.3 16V bevindt zich op een hoogste niveau vergeleken met de prestaties van andere 1.3 liter autos op de hedendaagse markt met een gecombineerd benzineverbruik van slechts 5,7 liter per 100 km (1:17,5, CO2-uitstoot van 135 gr./km - richtlijn 1999/100/EC.)

Beide twincam motoren hebben DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Gebruikmakend van de gegevens zoals het motortoerental en de gasklep openingshoek, maakt de boordcomputer de openingstijd van de kleppen zo gunstig dat de inlaat- en uitlaatslagen zo efficiënt en geleidelijk als mogelijk verlopen. Dit heeft als gevolg dat de Sirion spaarzaam is wanneer er weinig vermogen wordt gevraagd en hoge prestaties levert wanneer de rijder dit wenst.

Automaat en stuurtiptronic

Men kan men bij de Sirion 1.0 12V optioneel kiezen voor een volledige automatische transmissie met vier versnellingen. De Sirion 1.3 16V automatische transmissie is tevens voorzien van stuurtiptronic. Met stuurtiptronic schakelt men op het stuur en dit is uniek in het Sirion segment.

Tijdens het schakelen kan de berijder beide handen aan het stuur houden. Door middel van het indrukken van een + of knop schakelt de transmissie op of terug. De transmissie is zo geprogrammeerd dat fout schakelen is uitgesloten. Uiteraard biedt deze auto met stuurtiptronic ook de keuze om te rijden als een auto met volledige automatische versnellingsbak

Exterieur

De originele Sirion elegantie is gebleven. Op basis hiervan heeft de Sirion meer sportievere details gekregen. De koplampen, grille en voorbumper zijn volledig gerestyled wat de voorkant een compleet ander uiterlijk geeft. De achterbumper van de Sirion 1.0 12V is nu ook uitgerust met de forse achterbumper van de Sirion 1.3 16V. Door een achterklepspoiler met remlicht wordt de Sirion 1.3 16V nog sportiever. De nieuwe Sirion is in combinatie met deze details een frisse verschijning, terwijl de moderne styling van het oorspronkelijke ontwerp hetzelfde is gebleven.

Interieur

Ook het interieur is volledig gemoderniseerd en straalt sportiviteit uit. Het middenconsole van de Sirion is vernieuwd en heeft voor de 1.3 16V uitvoering een aluminium-look meegekregen, welke het dashboard een dynamische uitstraling geeft. Naast de uitbreiding van het aantal opbergvakken is bij de 1.3 16V uitvoering de bekleding van de stoelen en de portieren nu zwart met een modern design.

Veiligheid

Daihatsu past moderne veiligheidsvoorzieningen toe in de Sirion, zoals computerberekende kreukelzones en veiligheidsbalken in alle portieren. Krachtbegrensde gordelspanners voor en twee airbags vóórin zijn standaard. In geval van een eventuele aanrijding wordt de brandstoftoevoer afgesloten en vanaf de RTi uitvoering activeert het veiligheidssysteem de knipperlichten en de interieurverlichting en worden de deuren automatisch ontgrendeld. In het topmodel van de Sirion 1.3 16V hebben de passagiers vóórin ook de bescherming van opzij dankzij side-airbags met een speciale vorm waardoor ook het hoofd wordt beschermd.

Optioneel is de Sirion leverbaar met een tweede generatie ABS-remsysteem. Dit systeem is uitgebreid met Electronic Brakeforce Distribution. (EBD) Dit is een ingenieuze aanvulling op het standaard ABS softwareprogramma. EBD bepaalt precies hoeveel remkracht elk achterwiel nodig heeft aan de hand van de sensoren in het ABS systeem. Deze meten het doorslippen van de wielen en aan de hand van die gegevens stelt EBD direct de benodigde remkracht vast voor de achterwielen afzonderlijk. Zo is de remweg nóg korter, terwijl u de auto beter onder controle kunt houden.

Uitrusting

De Sirion 1.0 12V is leverbaar in twee uitvoeringen.

De Sirion 1.0 12V SXi is de basis versie en beschikt standaard al over o.a. twee airbags, stuurbekrachtiging, een in delen neerklapbare achterbankleuning, elektrisch bedienbare ramen vóór, achterruitwisser/-sproeier, achterklep en brandstofklepje van binnenuit te ontgrendelen, make-up spiegels, antiverblindingsspiegel, een digitaal klokje, deurspeakers en wieldoppen.

De Sirion 1.0 12V RTI is de meest luxe uitvoering met een 1.0 12V motor en is o.a. uitgerust met centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels en ramen vóór én achter, toerenteller, 14 inch wielen met 165/65 banden en chroomkleurige zijbeschermstrips.

De Sirion 1.3 16V is leverbaar in twee uitvoeringen.

De Sirion 1.3 16V VTR is naast de genoemde specificaties van de Sirion
1.0 RTi o.a. voorzien van een digitale kilometerteller met twee dagtellers, een sportief stuurwiel, sportieve stoelen met speciale zwarte bekleding, hoofdsteunen achterin, dakantenne centraal boven de voorruit, mistlampen vóór, sideskirts, achterklepspoiler met remlicht en een uitlaatsierstuk.

De Sirion 1.3 16V SR krijgt hierbij nog eens een bestuurdersstoel waarvan de zitting in hellinghoek verstelbaar is, side airbags, airconditioning en lichtmetalen 14 inch velgen.

Prijzen incl. BTW/BPM

Sirion 1.0 12V SXi 11.599,=
Sirion 1.0 12V RTi 12.499,=

Sirion 1.3 16V VTR 13.199,=
Sirion 1.3 16V SR 14.699,=

Op alle Sirion modellen krijgt de consument 500,= zuinigheidspremie.

Opties:
Mica-/metallic-lak 275,=
ABS 750,=
Airconditioning 1.495,=
Automaat 1.0 12V 1.350,=
Automaat 1.3 16V (incl. stuurtiptronic) 1.650,=