TNT Post Groep NV

PTT Post begint met gefaseerde invoering nieuwe naam TPG Post

Download beeldmateriaal
(tot 300 dpi EPS formaat 72 Kb als WinZip)

30 april 2002

Koninklijke PTT Post begint deze week met de grote omschakeling naar de nieuwe merknaam Koninklijke TPG Post. Vanaf donderdag zal TPG Post zichtbaar haar entree maken in het Nederlandse straatbeeld omdat vanaf dan de zomerkleding van de circa 40.000 postbestellers voorzien zal zijn van de nieuwe naam en het bijbehorende logo. Het is de eerste concrete stap in een geleidelijke invoering van de nieuwe naam, die de naam PTT Post na 24 jaar gaat vervangen.

Alle 20.000 brievenbussen, 3.900 bedrijfsvoertuigen, 127 business points en de service points worden reeds in de komende maanden voorzien van het beeld van TPG Post. De consument wordt in de tweede helft van mei geïnformeerd via een campagne. Het hele traject van de naamswijziging zal rond de twee jaar in beslag nemen.

Vanaf half mei worden onder meer de websites aangepast. Vanaf half juli moeten het wagenpark, de brievenbussen en de business en service points de nieuwe TPG Post uitstraling hebben. De logos op gebouwen, fietstassen van de postbodes en het doorvoeren van het nieuwe beeldmerk in de Postkantoren zal in de komende periode plaatsvinden.

De naamswijziging naar TPG Post leidt tot een meer consistente merkenarchitectuur en de verbondenheid en eenheid met TPG wordt erdoor benadrukt. Er ontstaat een link tussen de naamgeving van de commerciële activiteiten en het aandeel TPG, dat genoteerd is aan de effectenbeurzen van Amsterdam, London, New York en Frankfurt. Dit zal naar verwachting leiden tot een grotere bekendheid van het beursfonds TPG onder (particuliere) beleggers in de wereld. Bovendien stelt de nieuwe naam TPG Post in staat om zich beter te profileren op internationale markten.

TPG Post is samen met haar zusteronderneming TNT een onderdeel van post-, espress- en logistiek bedrijf TPG. De naam van TNT wordt niet veranderd. Wel zal de naam van TNT voortaan worden voorzien van de toevoeging een onderdeel van TPG of a TPG company.

Harry Koorstra, directievoorzitter van TPG Post en TPG-bestuurslid ziet ook duidelijke commerciële voordelen: "TPG Post kan bij haar internationale expansie, een belangrijke peiler van onze strategie voor de komende jaren, profiteren van de groeiende bekendheid en reputatie van de naam TPG. De afkorting PTT brengt in veel landen nog historische associaties met zich mee (staatsbedrijf, bureaucratisch enz.) die niet passen bij het moderne en innovatieve postbedrijf dat wij vandaag zijn en dat geldt als hèt voorbeeld in haar bedrijfstak. Bovendien kan bij gebruik van de afkorting PTT in andere landen in Europa sprake zijn van verwarring met het lokale postbedrijf."

Studio Dumbar uit Rotterdam heeft het TPG Post logo vormgegeven. Het is opgebouwd uit de bekende kleuren rood en blauw. De uitstraling ligt dichtbij het bestaande logo. Hiervoor is gekozen om de sterke merkwaarden van PTT Post vloeiend over te laten gaan in het nieuwe TPG Post logo.

TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post- express- en logistieke diensten. TPG heeft meer dan 141.000 werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 ¤ 11,2 miljard. In het eerste kwartaal van 2002 nam de omzet toe met 8,5 procent. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.