DAEWOO MOTOR BENELUX

GM & partners bereiken een overeenkomst met DAEWOO

GM EN HAAR PARTNERS BEREIKEN EEN OVEREENKOMST MET DAEWOO VOOR DE

VORMING VAN EEN NIEUW BEDRIJF

Seoel - Zuid Korea -- General Motors Corporation, Daewoo Motor Company, en de Korea Development Bank, opererend namens het Daewoo Motor Creditors Committee, hebben vandaag de definitieve overeenkomst ondertekend voor de vorming van een nieuw automobiel bedrijf. GM, een aantal van haar zakelijke partners, en de crediteuren zullen de aandeelhouders zijn van dit nieuwe bedrijf.

Het nieuwe bedrijf zal jaarlijkse inkomsten realiseren van zo'n $ 5 miljard en eigenaar zijn van geselecteerde bezittingen van Daewoo Motor Company in binnen en buitenland, en hieraan leiding geven. Het is de verwachting dat de transactie binnen twee tot drie maanden zal zijn afgerond, afhankelijk van de goedkeuringen door het gerechtshof en de regering. Daewoo zal voortgaan leiding te geven en haar onderneming te exploiteren totdat de overname zal zijn afgerond.

'Dit is een belangrijke dag voor GM,' verklaarde Chairman John F. Smith, Jr. 'De investering van GM in dit nieuwe bedrijf stelt ons in staat actief te zijn op de belangrijke Zuid-Koreaanse markt, en te delen in de voordelen van de uitstekende product ontwikkeling en productie capaciteiten. De onderneming zal een nieuwe generatie van scherp geprijsde auto's produceren die wereldwijd op de markt kunnen worden gebracht.'

'De overeenkomsten van vandaag betekenen een belangrijke mijlpaal voor Korea. Deze overeenkomsten stellen niet alleen duizenden banen veilig in Zuid Korea, maar zorgen ook voor een krachtige stimulans voor de gehele industrie en economie,' verklaarde Jung Keun-yong, goeverneur van de Korean Development Bank. 'Ze zenden de krachtige boodschap uit dat Korea open staat voor zaken doen - dat Korea een goede plaats is om te investeren en een goede plaats is voor zakelijke ontwikkelingen.'

GM zal 251 miljoen dollar investeren en een aandeel nemen van 42.1 procent in de nieuwe onderneming die nog een nieuwe bedrijfsnaam moet krijgen. De crediteuren van Daewoo zullen een aandeel van 33 procent hebben. Enkele zakelijke partners van GM zullen gezamenlijk de overblijvende 24,9 procent van de aandelen bezitten.

De basis voorwaarden voor de definitieve overeenkomsten behelzen het volgende:
+ Het nieuwe bedrijf zal door de financiële bijdrage van $400 miljoen van GM en haar zakenpartners, en van $197 miljoen van de crediteuren van Daewoo, gekapitaliseerd zijn hetgeen overeenkomt met een aandelenbelang van respectievelijk 67 procent en 33 procent. + In ruil voor het ter beschikking stellen door de crediteuren van geselecteerde automotive bezittingen van Daewoo zal het nieuwe bedrijf van de crediteuren een langlopende lening ter waarde van $1.2 miljard krijgen die tussentijds kan worden afgelost, met een jaarlijks dividend van 3.5 procent.
+ Tot de bezittingen die deel uit zullen maken van het nieuwe bedrijf behoren in totaal negen overzeese verkoopvestigingen en drie productiefabrieken. De verkoopvestigingen zijn die in Oostenrijk, de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië, Puerto Rico, Spanje en Zwitserland, alsmede Daewoo's European parts centre in Nederland. De productiefabrieken zijn gevestigd in Changwon en Kunsan in Zuid Korea, en in Hanoi, Vietnam.
+ De productiefabriek in Bupyong, Zuid Korea, zal de nieuwe onderneming blijven voorzien van nieuwe auto's, transmissies en componenten gedurende tenminste zes jaar. De overeenkomst voorziet er in dat het nieuwe bedrijf deze fabriek op welk moment dan ook in die zes jaar in eigendom kan verwerven.
22)+ Het nieuwe bedrijf zal de merknaam Daewoo blijven voeren in Korea, in de landen waar overzeese verkoopkantoren zijn verworven zoals die in West Europa en in bepaalde landen waar onafhankelijke importeurs operationeel zijn. Daarnaast zullen de producten van het nieuwe bedrijf uitgevoerd worden naar nieuwe markten zoals die van Mexico waarbij gebruik zal worden gemaakt van bestaande GM of GM-gelieerde merken. De definitieve merkvoering en distributieplannen zijn nog in ontwikkeling en zullen later bekend worden gemaakt na de afronding van de transactie.
+ Het nieuwe bedrijf zal ook U.S. $573 miljoen aan schulden overnemen.
+ Het nieuwe bedrijf zal ook de voorraden verkrijgen van de verworven bezittingen met een waarde van U.S. $385 miljoen. + Door de Zuid Koreaanse crediteuren zal een lange termijn werkkapitaal worden verschaft van $2 miljard.
+ Er zullen voorzieningen worden aangelegd om te voldoen aan de bestaande garantieverplichtingen aan de klanten van Daewoo na het afronden van de transactie.
+ Van de overzeese productiefaciliteiten van Daewoo die niet worden overgenomen door het nieuwe bedrijf zullen verscheidene gedurende enige tijd onderdelen, componenten en technische assistentie blijven leveren aan het nieuwe bedrijf.
+ Veel van de bestaande verkoopvestigingen in West Europa zullen door het nieuwe bedrijf worden overgenomen. In Engeland zal het verkoopkantoor niet worden verworven en het is de bedoeling dat een nieuwe verkooporganisatie zal worden opgestart. De distributie organisatie in andere Europese landen, die tot nu toe door onafhankelijke importeurs werd uitgevoerd, zal worden herzien. Het is de bedoeling dat het nieuwe bedrijf een European Operations Center zal oprichten om haar zaken in Europa aan te sturen en te coördineren. + Nick Reilly zal de functie vervullen van president en chief executive officer van het nieuwe bedrijf. In de overgangsperiode zal een overgangsteam worden benoemd bestaande uit leden van het Daewoo management, en management personeelsleden van GM en haar zakenpartners om zeker te zijn van een succesvolle opstart na de afronding. + Het is de verwachting dat het aantal medewerkers in Korea gehandhaafd zal blijven op het huidige niveau.
+ Andere faciliteiten, vestigingen, ondernemingen, schulden en aansprakelijkheden die geen deel uitmaken van de definitieve overeenkomst zullen de verantwoordelijkheid zijn van de bestaande Daewoo Motor Company.

GM, Daewoo Motor Company en het Daewoo Motor Creditors Committee zijn de formele besprekingen begonnen in mei 2001 na een periode van zes maanden van evaluaties en de ontwikkeling van een business plan. De drie partijen ondertekenden een niet-bindende memorandum of understanding in september waarin het raamwerk voor de besprekingen van de definitieve overeenkomst werd bepaald.

Hoofddorp, 30 april 2002