DAEWOO MOTOR BENELUX
GM & partners bereiken een overeenkomst met DAEWOO
GM EN HAAR PARTNERS BEREIKEN EEN OVEREENKOMST MET DAEWOO VOOR DE
VORMING VAN EEN NIEUW BEDRIJF
Seoel - Zuid Korea -- General Motors Corporation, Daewoo Motor
Company, en de Korea Development Bank, opererend namens het Daewoo
Motor Creditors Committee, hebben vandaag de definitieve overeenkomst
ondertekend voor de vorming van een nieuw automobiel bedrijf. GM, een
aantal van haar zakelijke partners, en de crediteuren zullen de
aandeelhouders zijn van dit nieuwe bedrijf.
Het nieuwe bedrijf zal jaarlijkse inkomsten realiseren van zo'n $ 5
miljard en eigenaar zijn van geselecteerde bezittingen van Daewoo
Motor Company in binnen en buitenland, en hieraan leiding geven. Het
is de verwachting dat de transactie binnen twee tot drie maanden zal
zijn afgerond, afhankelijk van de goedkeuringen door het gerechtshof
en de regering. Daewoo zal voortgaan leiding te geven en haar
onderneming te exploiteren totdat de overname zal zijn afgerond.
'Dit is een belangrijke dag voor GM,' verklaarde Chairman John F.
Smith, Jr. 'De investering van GM in dit nieuwe bedrijf stelt ons in
staat actief te zijn op de belangrijke Zuid-Koreaanse markt, en te
delen in de voordelen van de uitstekende product ontwikkeling en
productie capaciteiten. De onderneming zal een nieuwe generatie van
scherp geprijsde auto's produceren die wereldwijd op de markt kunnen
worden gebracht.'
'De overeenkomsten van vandaag betekenen een belangrijke mijlpaal voor
Korea. Deze overeenkomsten stellen niet alleen duizenden banen veilig
in Zuid Korea, maar zorgen ook voor een krachtige stimulans voor de
gehele industrie en economie,' verklaarde Jung Keun-yong, goeverneur
van de Korean Development Bank. 'Ze zenden de krachtige boodschap uit
dat Korea open staat voor zaken doen - dat Korea een goede plaats is
om te investeren en een goede plaats is voor zakelijke
ontwikkelingen.'
GM zal 251 miljoen dollar investeren en een aandeel nemen van 42.1
procent in de nieuwe onderneming die nog een nieuwe bedrijfsnaam moet
krijgen. De crediteuren van Daewoo zullen een aandeel van 33 procent
hebben. Enkele zakelijke partners van GM zullen gezamenlijk de
overblijvende 24,9 procent van de aandelen bezitten.
De basis voorwaarden voor de definitieve overeenkomsten behelzen het
volgende:
+ Het nieuwe bedrijf zal door de financiële bijdrage van $400 miljoen
van GM en haar zakenpartners, en van $197 miljoen van de crediteuren
van Daewoo, gekapitaliseerd zijn hetgeen overeenkomt met een
aandelenbelang van respectievelijk 67 procent en 33 procent.
+ In ruil voor het ter beschikking stellen door de crediteuren van
geselecteerde automotive bezittingen van Daewoo zal het nieuwe bedrijf
van de crediteuren een langlopende lening ter waarde van $1.2 miljard
krijgen die tussentijds kan worden afgelost, met een jaarlijks
dividend van 3.5 procent.
+ Tot de bezittingen die deel uit zullen maken van het nieuwe bedrijf
behoren in totaal negen overzeese verkoopvestigingen en drie
productiefabrieken. De verkoopvestigingen zijn die in Oostenrijk, de
Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië, Puerto Rico, Spanje en
Zwitserland, alsmede Daewoo's European parts centre in Nederland. De
productiefabrieken zijn gevestigd in Changwon en Kunsan in Zuid Korea,
en in Hanoi, Vietnam.
+ De productiefabriek in Bupyong, Zuid Korea, zal de nieuwe
onderneming blijven voorzien van nieuwe auto's, transmissies en
componenten gedurende tenminste zes jaar. De overeenkomst voorziet er
in dat het nieuwe bedrijf deze fabriek op welk moment dan ook in die
zes jaar in eigendom kan verwerven.
22)+ Het nieuwe bedrijf zal de merknaam Daewoo blijven voeren in
Korea, in de landen waar overzeese verkoopkantoren zijn verworven
zoals die in West Europa en in bepaalde landen waar onafhankelijke
importeurs operationeel zijn. Daarnaast zullen de producten van het
nieuwe bedrijf uitgevoerd worden naar nieuwe markten zoals die van
Mexico waarbij gebruik zal worden gemaakt van bestaande GM of
GM-gelieerde merken. De definitieve merkvoering en distributieplannen
zijn nog in ontwikkeling en zullen later bekend worden gemaakt na de
afronding van de transactie.
+ Het nieuwe bedrijf zal ook U.S. $573 miljoen aan schulden
overnemen.
+ Het nieuwe bedrijf zal ook de voorraden verkrijgen van de verworven
bezittingen met een waarde van U.S. $385 miljoen.
+ Door de Zuid Koreaanse crediteuren zal een lange termijn
werkkapitaal worden verschaft van $2 miljard.
+ Er zullen voorzieningen worden aangelegd om te voldoen aan de
bestaande garantieverplichtingen aan de klanten van Daewoo na het
afronden van de transactie.
+ Van de overzeese productiefaciliteiten van Daewoo die niet worden
overgenomen door het nieuwe bedrijf zullen verscheidene gedurende
enige tijd onderdelen, componenten en technische assistentie blijven
leveren aan het nieuwe bedrijf.
+ Veel van de bestaande verkoopvestigingen in West Europa zullen door
het nieuwe bedrijf worden overgenomen. In Engeland zal het
verkoopkantoor niet worden verworven en het is de bedoeling dat een
nieuwe verkooporganisatie zal worden opgestart. De distributie
organisatie in andere Europese landen, die tot nu toe door
onafhankelijke importeurs werd uitgevoerd, zal worden herzien. Het is
de bedoeling dat het nieuwe bedrijf een European Operations Center zal
oprichten om haar zaken in Europa aan te sturen en te coördineren.
+ Nick Reilly zal de functie vervullen van president en chief
executive officer van het nieuwe bedrijf. In de overgangsperiode zal
een overgangsteam worden benoemd bestaande uit leden van het Daewoo
management, en management personeelsleden van GM en haar zakenpartners
om zeker te zijn van een succesvolle opstart na de afronding.
+ Het is de verwachting dat het aantal medewerkers in Korea
gehandhaafd zal blijven op het huidige niveau.
+ Andere faciliteiten, vestigingen, ondernemingen, schulden en
aansprakelijkheden die geen deel uitmaken van de definitieve
overeenkomst zullen de verantwoordelijkheid zijn van de bestaande
Daewoo Motor Company.
GM, Daewoo Motor Company en het Daewoo Motor Creditors Committee zijn
de formele besprekingen begonnen in mei 2001 na een periode van zes
maanden van evaluaties en de ontwikkeling van een business plan. De
drie partijen ondertekenden een niet-bindende memorandum of
understanding in september waarin het raamwerk voor de besprekingen
van de definitieve overeenkomst werd bepaald.
Hoofddorp, 30 april 2002