European Commission

IP/02/642

Brussel, 30 april 2002

Geen verbetering op de markt en geen verandering in het gedrag van Zuid-Koreaanse werven, volgens het vijfde verslag van de Commissie over de situatie in de mondiale scheepsbouwsector

De wereldscheepsbouwmarkt heeft nog altijd met ernstige problemen te kampen en een aantal Zuid-Koreaanse scheepswerven verkoopt nog altijd onder de kostprijs. Dat constateert de Europese Commissie in haar jongste (vijfde) verslag over de situatie in de mondiale scheepsbouwsector, dat vandaag werd aangenomen. De prijzen op de wereldmarkt worden nog altijd gedrukt door het te grote aanbod aan schepen, dat wordt veroorzaakt door een expansie van werven in voornamelijk Korea. In 2000 werden meer orders geplaatst dat ooit, wat tot een kortstondig prijsherstel leidde, maar in 2001 zakten de vraag, en daarmee de prijzen, weer in als gevolg van de recessie in de Verenigde Staten en de terroristische aanslagen van 11 september, die een ongunstige invloed hadden op respectievelijk de vraag in de zeehandel en naar cruisereizen. Zowel Korea als de EU, die veel containerschepen en cruiseschepen bouwen, zagen hun marktaandeel teruglopen door de daling van het aantal orders voor deze schepen.

Het vijfde verslag bevestigt de conclusies van de vorige verslagen dat er op de wereldmarkt voor schepen een ernstige onevenwichtigheid is tussen vraag en aanbod, wat tot gevolg heeft dat vooral de Koreaanse werven in de meeste marktsegmenten zeer lage prijzen bieden. In sommige gevallen werden de verliezen gecompenseerd door een financiële herstructurering die volgens de Commissie niet strookt met de desbetreffende regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

In 2001 werd alleen in de (niche)markt voor LNG-tankers een absolute stijging van het aantal orders opgetekend. De Koreaanse werven sleepten in 2001 79% van de orders voor nieuwe LNG-tankers in de wacht, hoewel zij geen octrooien op de vereiste sleuteltechnologieën hebben. Marktanalyse wijst erop dat zij hun aandeel op de LNG-markt (nu 65% van het totaal aantal orders in de wereld) hebben veroverd door zeer lage aanbiedingsprijzen en door hun vermogen om op korte termijn grote aantallen schepen te leveren.

Uit een gedetailleerd kostenonderzoek van de Commissie blijkt dat sommige Koreaanse werven schepen nog altijd onder de kostprijs aanbieden en dat de meeste in 2001 winst maakten dankzij de grote omzet, vooruitbetalingen en eenmalige maatregelen om hun financiële positie te verbeteren.

De Zuid-Koreaanse scheepswerven blijven een belangrijke rol spelen op de wereldmarkt ondanks een lichte daling van hun aandeel in nieuwe orders (van 36% in 2000 tot 30% in 2001). De Commissie zal ook verder toezicht uitoefenen op de markt en de kosten analyseren; overeenkomstig artikel 12 van Verordening (EG) nr. 1540/98 zal zij daarvan verslag uitbrengen aan de Raad.

Voor nadere informatie:

http://europa.eu.int/comm/enterprise/maritime/shipbuilding_market/inde x.htm