Koninklijke bibliotheek

Bijzondere collecties > In de vitrine

Picasso en Braque: litho's voor Reverdy

Le chant des morts. Titelpagina.

Le chant des morts. Pagina 106-107.

La liberté des mers. Pagina 41.

6 tot 13 mei 2002

Van 6 mei tot 13 mei zijn twee kunstenaarsboeken van Picasso en Braque te zien in de vitrine bij de ingang van de KB.

Deze twee belangrijke kunstenaarsboeken werden onlangs toegevoegd aan de collectie Antoine-Koopman. In beide gevallen gaat het om gedichten van Pierre Reverdy. Pablo Picasso illustreerde voor zijn vriend de bundel Le chant des morts in 1948. Georges Braque maakte litho's voor La liberté des mers in 1959.

Pierre Reverdy (1889-1960) begon zijn loopbaan als corrector in een drukkerij op Montmartre. Al gauw ontmoette hij Picasso en Braque en in 1917 stichtte hij het baanbrekende, maar kortlevende, tijdschrift Nord-Sud. Daarin lanceerde en definieerde hij het literaire kubisme. Zijn poëzie doopt het persoonlijke in een sfeer van geheimzinnigheden: koortsig soms, vol intimiteit. Kubisten, futuristen en simultaneïsten namen voor hun werk geen symbolen, maar dagelijkse voorwerpen, zoals gitaar, stoel en vaas. Ook Reverdy's gedichten werden een soort stillevens. Vanaf 1926 woonde hij, teruggetrokken, in Solesmes, ten noorden van Angers.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog begon Reverdy aan de 43 sombere gedichten van Le chant des morts. Op 5 januari 1945 voltooide hij een handschrift dat voor het boek in lijncliché werd afgedrukt. Picasso werd in november van dat jaar benaderd en aanvankelijk koos hij voor gewone illustraties. Picasso tekende echter lijnen, knopen en punten met snelle penseelstreken, die een plaats kregen tussen en om de tekst van Reverdy. De eerste ontwerpen werden op steen uitgevoerd, de latere op zinkplaten. Ontevreden over de roestvlekken op het zink, begon Picasso in maart 1948 opnieuw. Tussen twee keramiek-sessies door maakte hij 125 verschillende tekeningen op zink. Het is het grootste aantal illustraties dat Picasso ooit voor een boek maakte. Ze werden in rood afgedrukt. Dit boek markeert voor Picasso het begin van een nieuwe illustratie-stijl.

In 1959 illustreerde Georges Braque prozagedichten van Reverdy. Zoals steeds gaf Reverdy ruim baan aan zijn pessimisme. Het werd alleen nog beteugeld door de kunst die in zijn ogen een kans op overleven had, maar wel een kleine kans. Dit gedicht is eveneens een facsimile naar het handschrift van de dichter. Het ziet er regelmatig en veel groter uit dan dat van zijn voorganger, toch zijn beide handschriften op ware grootte gereproduceerd. Braque heeft er kalme litho's in pasteltinten bij gemaakt. De tekstpagina's zelf zijn van diepgeëtste lithografische decoraties in zwart of groen voorzien. In het Picasso-boek wordt in de eerste plaats het ferme rood en daarmee de hand van Picasso gevoeld. In het Braque-boek overheerst de rustige, stellige indruk van de grote schrijfletters en daarmee de stem van de auteur. Het werd - vanzelfsprekend - bekroond en behoorde tot de 50 best verzorgde boeken van 1959.

Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland