CTDB

Nederlanders positief over Curaçao als vakantiebestemming

Willemstad/Rotterdam, 6 mei 2002
Nederlanders noemen Curaçao als eerste niet-Europese bestemming als hen wordt gevraagd naar een zonnig vakantieland. Zeven procent van de Nederlanders noemen Curaçao bij drie zonbestemmingen. Dat is vaker dan andere verre vakantiebestemmingen zoals bijvoorbeeld Aruba, Egypte, Mexico en Thailand (alle 5%).

Dit blijkt uit een onderzoek van Research International dat is uitgevoerd in opdracht van de Curaçao Tourism & Development Board (CTDB). De CTDB heeft deze gegevens aan de reisindustrie op Curaçao gepresenteerd, vlak voor het bezoek van prins Willem-Alexander en prinses Maxima aan het eiland.
Slechts een kwart van de ondervraagde Nederlanders wijst Curaçao af als vakantiebestemming, hetgeen relatief laag is in vergelijking met veel andere landen. Alleen populaire Europese vakantiebestemming zoals Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland worden minder 'afgewezen'.

De CTDB heeft het onderzoek laten uitvoeren om richting te kunnen aan reclame- en pr-campagnes. De gegevens werden verzameld in de periode november tot en met januari, een periode dat veel aandacht werd besteed aan de onder meer de 'bolletjesproblematiek'. De frequente publiciteit heeft weinig invloed gehad op het imago van Curaçao als vakantiebestemming. Redenen om niet naar Curaçao te gaan zijn de afstand en de prijs. Maar deze argumenten gelden feitelijk voor alle verre bestemmingen en zijn niet specifiek aan Curaçao voorbehouden. Criminaliteit wordt slechts door vier procent van de mensen genoemd die op het eiland zijn geweest en door twee procent van de mensen die er nooit zijn geweest.

Tien procent van de ondervraagden, die Curaçao niet afwijzen als vakantiebestemming (= driekwart) is wel eens in Curaçao geweest. Opvallend is dat 39% van hen het eiland vaker heeft bezocht. Van de mensen die het eiland wel eens hebben bezocht, is 78% uitsluitend voor privébezoek geweest (vakantie, familie- of vriendenbezoek) en de overige voor zakelijke redenen of een combinatie van privé en zakelijk.

De stranden, de zee en het klimaat wordt door het merendeel van de mensen genoemd als reden voor eilandbezoek. De natuur en cultuur door bijna twintig procent van de toeristen. Als activiteit springt duiken en snorkelen eruit.

Er zijn -naast het punt van de criminaliteit- meer verschillen tussen mensen die Curaçao wel en (nog) niet hebben bezocht. Mensen die er geweest zijn, zijn het vaker eens met uitspraken zoals 'Vriendelijke bevolking', 'Heeft goede hotels en restaurants' en 'Curaçao is een authentieke en geen kunstmatige vakantiebestemming'. In zijn algemeenheid zijn het iets meer jongere mensen -tot 40 jaar- die interesse hebben in Curaçao.

Op basis van het onderzoek zal Curaçao zich in de toekomst blijven positioneren als vakantiebestemming voor zonnige strandvakanties met ideale duikmogelijkheden. Het Nederlandse culturele erfgoed zal worden uitgedragen en door middel van verbetering van de informatievoorzieningen -met name ook op het eiland- zal aan bezoekers worden duidelijk gemaakt dat er op het eiland ook veel andere dingen te doen zijn.

Toerisme vanuit Nederland is voor Curaçao van vitaal belang. Vorig jaar bezochten 56.500 Nederlanders het eiland voor vakantie of zakelijk bezoek. Zij verbleven daar
730.000 nachten, bijna de helft van alle toeristische en zakelijke verblijven op Curaçao in totaal. Nederlanders besteedden vorig jaar circa 80 miljoen euro.

Noot voor de redactie (