Campina Melkunie

Datum : 2-5-2002
Plaats : Woerden

Nieuwe aanpak Mona-reclame: 'Mona, het lekkerste toetje ter wereld'

Mona beëindigt na 12 jaar de reclamecampagne waarin een vrouw vertelt over haar man die bij Mona werkt. Vanaf 8 mei is de nieuwe reclamecampagne van Mona te zien op de televisie met het nieuwe thema: 'Jullie Nederlanders maken de beste toetjes ter wereld'. In de nieuwe filmpjes treden buitenlanders-in-Nederland op die op een kritische, doch sympathieke toon commentaar geven op hun eigen of op Nederlandse gewoontes, maar elke keer vol lof zijn over onze nationale toetjes.

De mijn-man-werkt-bij-Mona campagne is tot drie keer toe bekroond met een Effie, de prijs voor reclame-uitingen waarvan de effectiviteit bewezen wordt geacht. Vanaf 1990 zijn er in totaal 40 commercials met `Saskia', actrice Maeve van der Steen, gemaakt. 'Mijn man werkt bij Mona', was het thema gedurende de eerste jaren van de campagne. 'Wat is er al niet besproken bij een Mona toetje' was de laatste jaren de afsluiting van de campagne, waarin naast de moeder ook de dochter een steeds belangrijkere rol ging spelen.

Mona. De zuivelste verwenners
Ook na 12 jaar bestond er nog veel waardering voor het concept, maar op een aantal punten, zoals verrassing en impact, was de campagne toe aan vernieuwing. Vifit en Optimel zijn niet langer producten van Mona, maar zijn nu geïntegreerd in het Vifit, het Campina merk voor extra gezonde zuivel. Mona richt zich voortaan op het hart van het merk, toetjes, en zal de claim 'De zuivelste verwenners' weer hoog in het vaandel zetten.

Nieuwe reclamecampagne
In één van de filmpjes speelt Eric Gerets, de Belgische trainer van PSV, de hoofdrol. Hij herinnert ons Nederlanders er fijntjes aan dat Oranje niet naar het WK gaat en de Rode Duivels wel, maar spreekt waardering uit voor een toetje van Mona dat overigens bereid blijkt te zijn met Belgische chocolade.
In de tweede film komen vijf buitenlandse studentes aan het woord die in Amsterdam Nederlands studeren en in de derde film staat een Duitser centraal die al 20 jaar lang een zeilboot in Nederland heeft liggen. Het is de bedoeling dat ook de 'Jullie Nederlanders maken de beste toetjes ter wereld' campagne een groot aantal jaren gaat lopen. Zowel de oude als de nieuwe campagne is ontwikkeld door het Rotterdamse reclamebureau ARA.