Ingezonden persbericht


- Persbericht -
Fujitsu Services en KPN slaan handen ineen
Partijen tekenen contract voor operationeel beheer servers en hosting-infrastructuur Maarssen, 14 mei 2002
Fujitsu Services, het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited, heeft de opdracht gekregen voor het complete dagelijks beheer van de servers en hosting- infrastructuur van Hosting Services van KPN. De specialist in remote systems management beheert het platform geheel op afstand, vanuit haar Infracentre in Maarssen. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week, het hele jaar door. Het contract voor deze opdracht, dat onlangs getekend werd, heeft een looptijd van drie jaar. Gedurende die periode zullen ruim vijftig medewerkers van Fujitsu Services, al dan niet continu, werkzaamheden voor Hosting Services van KPN verrichten. KPN blijft verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de klant. Fujitsu Services levert al sinds 1985 producten en diensten aan KPN. Sinds enkele jaren beheert Fujitsu Services ook de servers en de hosting- infrastructuur van Hosting Services van KPN. Hosting Services, nummer één op de Nederlandse managed-hosting-markt, biedt klanten de gelegenheid hun bedrijfskritische applicaties en internettoepassingen onder te brengen op de zorgvuldig beheerde en streng beveiligde dedicated servers in het CyberCenter van KPN. Het CyberCenter maakt integraal deel uit van internet, waardoor de servers rechtstreeks op het web zijn aangesloten. Kort geleden werd het contract tussen beide partijen voor het beheer van deze servers en hosting-infrastructuur vernieuwd en uitgebreid. "KPN heeft nu alle operationele beheeractiviteiten alsmede de eerste opvang van klanten van Hosting Services bij ons neergelegd," zegt Igor Leeman, service manager Infrastructure Managed Services bij Fujitsu Services. "Op dit ogenblik beheren wij vanuit Maarssen de Unix- en Windows-servers in het CyberCenter van KPN in Amsterdam, inclusief de bijbehorende firewalls, routers, switches en dergelijke. De verwachting is dat het aantal door ons te beheren servers binnen afzienbare tijd zal verdubbelen. Daarnaast bieden we Hosting Services het voordeel van een single-point of contact: onze internationale Helpdesk. Met behulp van het intelligente call management-systeem dat we daar gebruiken, kunnen we alle gemelde incidenten en aanvragen registreren, routeren, monitoren en afmelden. Dat alles doen we, als gezegd, 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar. Onze eerdere ervaringen met het beheren van cybercentra in Engeland en Finland komen daarbij uitstekend van pas." Naast de in het contract omschreven werkzaamheden voor Hosting Services biedt de verbintenis Fujitsu Services volop mogelijkheden voor het genereren van extra business. Leeman: "Zo zal de bestelling van alle nieuwe servers en datacommunicatieapparatuur die Hosting Services nodig heeft via ons lopen. Ook de configuratie en plaatsing ervan verzorgen wij. Desgewenst verhuizen we tevens servers vanuit andere datacentra, voorzien die van nieuwe software of brengen daar veranderingen in aan. Verder werken we samen met Hosting Services aan de voortdurende uitbreiding van het dienstenportfolio en de samenstelling van nieuwe aanbiedingen voor de klanten van KPN. Ook op dat gebied kunnen we toegevoegde waarde leveren." Het contract is volgens Leeman van grote strategische waarde voor Fujitsu Services: "Niet alleen beschouwen wij KPN als een van onze key-accounts, de gecontracteerde diensten - remote systems management en 7x24 helpdesk-services - vormen ook exact onze core business." Corporate informatie KPN
Bedrijfsprofiel Koninklijke KPN N.V.
KPN is een telecommunicatiebedrijf met een breed spectrum aan kwalitatief hoogwaardige en innovatieve telecommunicatiediensten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. De kernactiviteiten van KPN zijn mobiele communicatie, vaste netdiensten en internetdiensten en IP-/data diensten. KPN concentreert zich met name op de Benelux-landen en Duitsland en verleent zijn diensten aan meer dan 25 miljoen klanten. KPN Mobile is voor 85% eigendom van KPN. De resterende 15% is in handen van KPN's strategische partner NTT DoCoMo. KPN Mobile is momenteel met eigen netwerkoperators actief in Duitsland (E-Plus), België (BASE) en Nederland, waar ruim 8000 medewerkers zo'n 13,7 miljoen klanten bedienen (per december 2001). Voor meer informatie over KPN: www.kpn.com
Profiel Business Line Housing & Hosting Services
Housing & Hosting Services van KPN maakt websites, databases, CRM-systemen en andere applicaties efficiënt bereikbaar op internet en intranet. De business line Housing & Hosting Services faciliteert sinds jaren de strategische e-ambities van een groot en toenemend aantal klanten uit de top-1000 van het bedrijfsleven en de (semi-)overheid in de Benelux, en werkt samen met onder meer system integrators en content management providers. KPN beschikt over meerdere CyberCenters. De CyberCenters Amsterdam en Schiphol bevinden zich direct op de IP-backbone van KPN en de Amsterdam Internet Exchange. Voor meer informatie over Housing & Hosting Services van KPN: www.kpnhosting.nl Corporate informatie Fujitsu Services
Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert internet solutions, verticale applicaties voor de logistieke en retailmarkt, en IT-infrastructuren. Het bedrijf stelt zich ten doel de prestaties van organisaties te verbeteren, waardoor zij klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen. Fujitsu Services (vóór 1 april 2002: ICL) is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited, met 170.000 medewerkers een van 's werelds grootste IT-concerns. Fujitsu Services realiseerde in het fiscale jaar 2000-2001 een omzet van 4 miljard euro. Bij Fujitsu Services in Maarssen zijn ruim 750 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 200 actief bij de in Nederland gevestigde internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Microsoft, Oracle, Peregrine, Compaq, Sun, HP, Cisco en Fujitsu Siemens Computers.