AutoRai

15-5-2002

Methanol tankstation geopend in Verenigde Staten

Eind april werd in Sacramento (Californië) het allereerste methanol tankstation voor brandstofcel-voertuigen in gebruik genomen door het California Fuel Cell Partnership. Het station zal de mathanol-testvoertuigen in dit gebied bevoorraden.

Dit betekent het begin van de tweede fase van het California Fuel Cell Partnership, waarin methanol als vloeibare brandstof wordt getest. Met de NECAR 5 test DaimlerChrysler voor het eerst een brandstofcel-voertuig dat op vloeibare brandstof loopt. DaimlerChrysler speelt wereldwijd een pioniersrol in brandstofceltechnologie. Prof. Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de projectgroep brandstofceltechnologie van DaimlerChrysler, De brandstofcel garandeert in belangrijke mate onze mobiliteit voor de toekomst. Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van aardolie en die minimaal milieubelastend is.

Bij de NECAR 5 is voor het eerst het volledige brandstofcel-systeem inclusief methanolomvormer in de bodemplaat van de Mercedes-Benz A-klasse ondergebracht. De binnenruimte van de NECAR 5 is daardoor nagenoeg gelijk aan die van een Mercedes-Benz A-klasse. In december 2001 ondernam de NECAR 5 een recordtocht van 1.111 kilometer over Californische wegen en leverde hiermee onomstotelijk bewijs van de goede prestaties en de betrouwbaarheid van deze aandrijflijnconstructie.

Afhankelijk van de gebruikte brandstof zijn brandstofcel-autos uitermate emissie-arm of zelfs emissie-vrij. Als de auto op waterstof rijdt, komt er alleen waterdamp uit de uitlaat. Pure waterstof neemt echter veel plaats in en het creëren van een dekkend netwerk is een zeer kostbare onderneming. Om deze redenen geeft DaimlerChrysler voor het normale gebruik in personenautos de voorkeur aan waterstof dat verkregen is uit de brandstof methanol. Methanol kan op soortgelijke wijze als nu het geval is bij benzine en dieselolie via een netwerk van tankstations worden gedistribueerd.

Eind 2002 presenteert DaimlerChrysler de eerste in serieproductie vervaardigde brandstofcel-voertuigen; 30 Mercedes-Benz Citaro stadsbussen. De eerste personenwagens die aangedreven worden door brandstofceltechnologie, de Mercedes-Benz A-Klasse, verschijnen vanaf 2004.