Ingezonden persbericht


3Dlabs boekt doorbraak in visuele verwerkingsarchitectuur

Schaalbare, programmeerbare architectuur versnelt geavanceerde rendering-technieken voor verbluffende beeldrealiteit; levering van kaarten met nieuwe Visual Processor Unit begint in derde kwartaal 2002

Amsterdam - 15 mei 2002 - 3Dlabs®, Inc. Ltd. (NASDAQ:TDDD) kondigt vandaag een revolutionaire "visuele verwerkingsarchitectuur" aan, die de architecturale pluspunten en het programmeergemak van algemene CPU's combineert met een uitzonderlijk hoog niveau aan hardwareparallellisme. Met deze architectuur, die de voorbije twee jaar werd ontwikkeld en waarvoor belangrijke patenten werden aangevraagd, kunnen geavanceerde software-renderingtechnieken in real-time worden versneld, met als resultaat interactieve beelden met een wonderbaarlijk realisme. 3Dlabs verwacht dat kaarten met de eerste Visual Processing Unit (VPU), een chip met de codenaam P10, de fabriek verlaten in het derde kwartaal van 2002.

"Met zijn visuele verwerkingsarchitectuur introduceert 3Dlabs een ommekeer in de grafische industrie. VPU's beschikken over versnellingsalgoritmes die gewoon niet uitvoerbaar zijn met klassieke grafische GPU's", aldus Jon Peddie, President van Jon Peddie Research, een toonaangevend consultancy-bedrijf voor grafische en multimediatoepassingen. "Dankzij de flexibiliteit van de P10 VPU kan 3Dlabs niet alleen een aantrekkelijk product leveren dat probleemloos de concurrentie met bestaande grafische kaarten kan doorstaan; 3Dlabs kan er ook voor zorgen dat de verwachtingen van het publiek inzake grafische hardware fundamenteel wijzigen."

3Dlabs zal de uiterst schaalbare visuele verwerkingsarchitectuur toepassen in een aantal VPU's die perfect afgestemd zijn op diverse marktsegmenten. Professionele gebruikers van grafische informatie op werkstations zullen toegang hebben tot visuele verwerkingsversnellers die indrukwekkende OpenGL® prestaties bieden tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Voor game-liefhebbers zullen er VPU-versies zijn die zullen leiden tot de volgende generatie DirectX shader prestaties, wat ongetwijfeld zijn stempel zal drukken op de titels die in de kerstperiode uitkomen. Digitale fotografen en videobewerkers zullen kaarten met VPU-mogelijkheden gebruiken om de recentste Adobe® Photoshop®-filters en Premiere®-effecten te versnellen.

"De samenvloeiing van shading-systemen van hoog niveau zoals OpenGL 2.0 en komende versies van DirectX, in combinatie met de VPU's van 3Dlabs, maakt totaal nieuwe visuele toepassingen mogelijk", aldus Neil Trevett, Senior Vice President voor marktontwikkeling bij 3Dlabs. "Doordat we complexe shading-algoritmes, die bijvoorbeeld worden gebruikt voor realistische filmanimaties, kunnen versnellen op sterk parallelle visuele processoren, maken we een grote sprong voorwaarts in de richting van interactief visueel realisme. Dit is een voordeel waaraan de sector meer dan 20 jaar heeft gewerkt."

De visuele verwerkingsarchitectuur van 3Dlabs implementeert een geoptimaliseerde grafische pipeline, waarbij de vroegere, niet-flexibele pipeline-trappen worden vervangen door sterk programmeerbare SIMD (Single Instruction, Multiple Data) processorgroepen. De P10 VPU combineert meer dan 200 SIMD-processoren in zijn pipeline-trappen voor geometrie, textuur en pixelverwerking, en levert zo meer dan 170Gflop en één TeraOp programmeerbare grafische prestaties, gecombineerd met een volledig 256-bit DDR geheugeninterface voor een geheugenbandbreedte van niet minder dan 20GB/s.

De visuele verwerkingsarchitectuur van 3Dlabs vermijdt de steeds moeilijker te programmeren verzameling willekeurige functionele eenheden, die we terugvinden in de bestaande, meer beperkte GPU's. In de plaats daarvan levert 3Dlabs een zuivere, orthogonale, compiler-vriendelijke architectuur, waarmee toepassingsontwikkelaars talrijke CPU-achtige architecturale vernieuwingen kunnen implementeren. We denken daarbij aan:

* Een virtueel geheugen-subsysteem, waarbij alle
geheugentoegangen worden toegewezen aan een volledig virtuele adresruimte van 16 GB, zodat kaarten op basis van de P10 de beperkingen van "on board" grafisch geheugen kunnen doorbreken;
* Een multi-threaded commandoprocessor, waarmee de P10 effectief als verschillende virtuele VPU's kan werken, voor een ononderbroken visuele verwerking van talrijke simultane threads en toepassingen;
* Programmeerbare units die complexe operaties - inclusief subroutines en loops - ondersteunen, zodat toepassingsontwikkelaars een enorm gamma visuele effecten kunnen implementeren.

3Dlabs heeft al in een vroeg stadium P10-hardware en prototypes van de DirextX 9 en OpenGL 2.0 drivers geleverd aan toonaangevende toepassingsontwikkelaars. Deze drivers werken probleemloos met alle bestaande 2D en 3D werkstation- en mainstream-programma's. Daarnaast zullen weldra nieuwe toepassingen het daglicht zien die gebruik maken van geavanceerde technieken, waaronder (bijvoorbeeld):

* wavelet-gebaseerde geometrie- en textuurdecompressie-engines in real-time, waarmee de omvang van terreinmodellen met een factor 100 kan worden teruggeschroefd;
* ray-casting engines voor de visualisering van volumetrische medische gegevens in real-time;
* back-end foto-realistische renderers die verbazingwekkende beelden produceren die voor het eerst in hardware kunnen worden versneld.

Bij de kaarten op basis van P10 VPU's worden eigen Windows®-drivers van 3Dlabs geleverd, die algemeen worden beschouwd als de meest betrouwbare. Dergelijke kaarten zullen de bestaande en komende versies van de DirectX en OpenGL API's (Application Program Interface) ondersteunen.

Over 3Dlabs
3Dlabs is een pionier inzake grafische technologie en levert grafische versnellingsoplossingen aan professionele gebruikers van Computer Aided Design (CAD), Digital Content Creation (DCC) en visuele simulaties. De bekroonde Oxygen- en Wildcat-grafieken worden gebruikt in de werkstations van de belangrijkste OEM's. Ze worden verkocht via een internationaal distributie/winkelnetwerk of rechtstreeks aan de eindgebruiker via de online winkel van 3Dlabs. Voor meer informatie over 3Dlabs kan u terecht op www.3dlabs.com.

Toekomstgerichte verklaring
Diverse zaken die in dit persbericht zijn vermeld, zoals verklaringen met betrekking tot de verwachte voordelen en prestaties van de P10 VPU en de visuele verwerkingsarchitectuur van 3Dlabs, zijn toekomstgerichte verklaringen. Deze verklaringen houden risico's en onzekerheden in, zoals de mogelijkheid van 3Dlabs om P10 grafische versnellers tijdig, kosteneffectief en commercieel haalbaar te fabriceren, produceren en leveren; de weerslag en de prijszetting van concurrerende producten; de introductie van alternatieve technologische voordelen en andere risico's die regelmatig worden vermeld in de SEC-rapporten van 3Dlabs.

3Dlabs, Oxygen en Wildcat zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van 3Dlabs Ltd., 3Dlabs Inc. Ltd of 3Dlabs Inc. in de Verenigde Staten en/of andere landen. Adobe PhotoShop en Premiere zijn gedeponeerde handelsmerken van Adobe Systems Incorporated. OpenGL is een gedeponeerd handelsmerk van SGI Inc. Microsoft en Windows zijn gedeponeerde handelsmerken van Microsoft. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.

Pers contactpersoon:
Natasha Davey-Lisle

Europese PR-manager
+44 1905 726782
kims@3dlabs.com

Product contactpersoon:
Tim Lewis
Directeur
+44 1784 476651
tim.lewis@3dlabs.com

Investor Relations contactpersoon:
Lillian Armstrong
Managing Director, LHA
415-433-3777
larmstrong@lhai.com