Ingezonden persbericht

Persbericht

Expositie '100 jaar Martini Art & Advertising' in de Bijenkorf Rotterdam

Na een tour rond de wereld is de tentoonstelling '100 jaar Martini Art & Advertising' in Nederland. Van 23 mei tot en met 16 juni is deze uitzonderlijk vormgegeven expositie te zien in de Bijenkorf in Rotterdam. De expositie bevat onder andere de originele werken die zijn gebruikt voor de reclamecampagnes van Martini, van kunstenaars als Dudovich, Jean Droit, Lubatti, Ricobaldi, Armando Testa, Mario Rossi en Andy Warhol. Ook de bekende televisiecommercials, authentieke verpakkingen en displaymateriaal zijn te zien. De feestelijke opening van de expositie vindt plaats op 22 mei a.s.

Martini en de Bijenkorf delen het gevoel voor trends en hebben beide in hun lange historie een antenne ontwikkeld voor het oppikken van nieuwe stromingen. De Bijenkorf is daarom een logische locatie voor de tentoonstelling '100 jaar Martini Art & Advertising'. De huidige 'Viva la Vita'-campagne van Martini sluit bovendien goed aan op het tuinthema van dit voorjaar in de Bijenkorf, waarin het buitenleven en genieten centraal staan.

Activiteiten
De Rotterdamse Bijenkorf is het middelpunt van de activiteiten rond de expositie van Martini, maar ook in de Bijenkorf in Amstelveen, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven en Utrecht wordt verwezen naar de expositie van Martini . Behalve speciale 'limited edition'-flessen van Martini worden ook andere cocktail-items verkocht. In verschillende horecagelegenheden is een cocktail-kaart te vinden en er komt een speciale Martini-kubustaart bij de Meesterbanketbakker. Bij de kassa's is de speciaal voor deze gelegenheid uitgebrachte Martini-cd te krijgen. Tijdens de koopavond voor BIJcardhouders op 22 mei a.s. wordt bovendien een workshop cocktailmixen gegeven.

Verloren Warhols
Warhol maakte in de jaren zestig een aantal ontwerpen voor Martini. Naast de reproducties hangen in elk geval twee originelen op de expositie. Twee andere originelen zijn in de jaren zestig verdwenen, maar naar aanleiding van de expositie heeft Martini een zoektocht naar de verloren Warhols op touw gezet. Meezoeken kan via de website van Martini. Daarnaast is een televisieprogramma over de zoektocht in voorbereiding.

Martini, reclame en kunst
Martini liep met zijn reclamecampagnes altijd ver voor op andere bedrijven. Internationalisering was bij Martini al regel nog voordat het gemeengoed was bij multinationals. Daarbij ging het vanaf het begin om het communiceren van een gevoel van luxe, ontspanning en mondain avontuur. Martini werd gepositioneerd als de ultieme begeleider van wereldse momenten die je deelt met vrienden. Bij het overbrengen van dat gevoel heeft kunst altijd een belangrijke plaats ingenomen.

In het begin van de vorige eeuw waren het vooral getalenteerde designers die posters ontwierpen, waarvan enkele het stempel 'meesterwerk' kregen. Deze traditie is tot in de jaren zestig doorgezet. Andy Warhol bijvoorbeeld, heeft nog voor zijn 'pop art'-periode een aantal advertenties ontworpen die ook op de tentoonstelling te zien zijn.

Van 'The right one' naar 'Viva la Vita'
Vanaf de jaren zestig worden de tv-commercial en de bioscoopcommercial steeds belangrijker. De slogan 'The right one' samen met 'Anytime Anyplace Anywhere' staat bij iedereen in het geheugen gegrift. Meer dan twintig jaar stonden zij samen symbool voor een wereld van exclusieve levensgenieters. 'La Dolce Vita' is ook het thema van de oogstrelende in zwart-wit gefilmde campagne die vanaf 1995 iedereen verraste. Vooral het shot met het uitrafelende korte wollen rokje van voormalig topmodel en actrice Charlize Theron geniet faam. Ook vandaag de dag nog maakt Martini in het oog springende campagnes. De huidige sensuele 'Viva la Vita'-campagne speelt onder de Italiaanse zon en verwijst subtiel naar de jaren zestig.