Provincie Zuid-Holland
Persbericht
21-05-2002
GS kiezen locatie containerterminal Alphen
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland (GS) vinden de locatie Schans
Oost in Alphen aan den Rijn de beste plek voor een containerterminal.
Om dit te kunnen realiseren moet de Boskoopse weg (N207) omgelegd
worden. Het plan voorziet verder in een ongelijkvloerse kruising van
de spoorlijn Leiden-Utrecht.
Alphen aan den Rijn vervult in de logistieke ketens van diverse
bedrijven in de regio een spilfunctie. Grote ondernemingen exporteren
en importeren via de Rotterdamse haven hun goederen. De importeurs
laten hun goederen over de weg vervoeren naar regionale distributie
centra in onder meer Waddinxveen, Mijdrecht en Bodegraven. Lege
containers gaan retour naar een depot in Rotterdam. Exporteurs halen
die vervolgens weer naar hun depots en vervoeren ze vol naar de haven
in Rotterdam. Een containerterminal kan er voor zorgen dat dit
logistieke proces geoptimaliseerd wordt. Dan hoeven de lege containers
niet meer heen en weer naar Rotterdam. Op deze wijze is een besparing
van 42 miljoen ton kilometer wegtransport te bereiken bij een
verlading van 30.000 containers per jaar. Dit is dan nog exclusief de
kilometers die de vrachtwagens maken als ze zonder container rijden.
Op deze wijze wordt niet alleen een kilometer reductie bereikt, maar
ook een milieuwinst.
In de huidige opzet wordt gestart met een capaciteit van 60.000
containers per jaar. Door die containers per binnenschip naar
Rotterdam te vervoeren is de reductie nog veel groter. In totaal gaat
het om een besparing van zo'n 250 ritten per etmaal.
Grootste terminal
Met de voorziene omslag van 60.000 containers is de terminal met
afstand de grootste inland-containerterminal in Nederland. Het succes
van de terminal kan een omslag betekenen voor de manier waarop
transport van goederen wordt georganiseerd en zou daarmee een enorme
stimulans zijn voor vervoer over water.
RijnGouwelijn
De containerterminal is ook van belang voor de ontwikkeling van het
lightrailproject RijnGouwelijn. De ze lijn gaat gebruik maken van het,
deels enkelvoudige, spoor. Ook de NS treinen tussen Utrecht en Leiden
rijden hierover heen. Electrolux gebruikt de lijn voor vervoer van
goederen. Door de toenemende capaciteitsvraag van personenvervoer over
spoor zal in de toekomst capaciteitsuitbreiding alleen via dure
aanvullende veiligheidsmaatregelen gerealiseerd kunnen worden. Door
deze goederen via de containerterminal per binnenvaartschip naar
Rotterdam te vervoeren ontstaat een stukje capaciteitswinst die de
ontwikkeling van de RijnGouwelijn ten goede komt.