Provincie Zuid-Holland

Persbericht

21-05-2002
GS kiezen locatie containerterminal Alphen

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland (GS) vinden de locatie Schans Oost in Alphen aan den Rijn de beste plek voor een containerterminal. Om dit te kunnen realiseren moet de Boskoopse weg (N207) omgelegd worden. Het plan voorziet verder in een ongelijkvloerse kruising van de spoorlijn Leiden-Utrecht.

Alphen aan den Rijn vervult in de logistieke ketens van diverse bedrijven in de regio een spilfunctie. Grote ondernemingen exporteren en importeren via de Rotterdamse haven hun goederen. De importeurs laten hun goederen over de weg vervoeren naar regionale distributie centra in onder meer Waddinxveen, Mijdrecht en Bodegraven. Lege containers gaan retour naar een depot in Rotterdam. Exporteurs halen die vervolgens weer naar hun depots en vervoeren ze vol naar de haven in Rotterdam. Een containerterminal kan er voor zorgen dat dit logistieke proces geoptimaliseerd wordt. Dan hoeven de lege containers niet meer heen en weer naar Rotterdam. Op deze wijze is een besparing van 42 miljoen ton kilometer wegtransport te bereiken bij een verlading van 30.000 containers per jaar. Dit is dan nog exclusief de kilometers die de vrachtwagens maken als ze zonder container rijden. Op deze wijze wordt niet alleen een kilometer reductie bereikt, maar ook een milieuwinst.
In de huidige opzet wordt gestart met een capaciteit van 60.000 containers per jaar. Door die containers per binnenschip naar Rotterdam te vervoeren is de reductie nog veel groter. In totaal gaat het om een besparing van zo'n 250 ritten per etmaal.

Grootste terminal
Met de voorziene omslag van 60.000 containers is de terminal met afstand de grootste inland-containerterminal in Nederland. Het succes van de terminal kan een omslag betekenen voor de manier waarop transport van goederen wordt georganiseerd en zou daarmee een enorme stimulans zijn voor vervoer over water.

RijnGouwelijn
De containerterminal is ook van belang voor de ontwikkeling van het lightrailproject RijnGouwelijn. De ze lijn gaat gebruik maken van het, deels enkelvoudige, spoor. Ook de NS treinen tussen Utrecht en Leiden rijden hierover heen. Electrolux gebruikt de lijn voor vervoer van goederen. Door de toenemende capaciteitsvraag van personenvervoer over spoor zal in de toekomst capaciteitsuitbreiding alleen via dure aanvullende veiligheidsmaatregelen gerealiseerd kunnen worden. Door deze goederen via de containerterminal per binnenvaartschip naar Rotterdam te vervoeren ontstaat een stukje capaciteitswinst die de ontwikkeling van de RijnGouwelijn ten goede komt.