Ingezonden persbericht

Villa Pardoes maakt cijfers bekend.
Villa Pardoes sluit 2001 financieel positief af

KAATSHEUVEL Villa Pardoes, het vakantieverblijf waar kinderen met een levensbedreigende ziekte samen met hun familie gratis een unieke vakantie beleven, sluit het eerste jaar van haar bestaan op een financieel positieve manier af. Terwijl is uitgegaan van een exploitatiebegroting van ongeveer ¤ 700.000,- komen de kosten voor 2001 op zo'n ¤ 520.000,- uit. Ook de fondswervingsactiviteiten laten een dergelijk optimistisch resultaat zien. De financiele doelstelling voor de komende jaren is, naast het financieren van de reguliere exploitatie, een fonds van ¤ 9 mln te verwerven om de toekomst van het vakantieverblijf zeker te stellen

Villa Pardoes heeft in oktober 2000 haar deuren geopend voor gezinnen van kinderen met een levensbedreigende ziekte. Vanaf de opening is uitgegaan van een exploitatiebegroting van zo'n ¤ 700.000,--. Hoewel ervaringscijfers niet beschikbaar waren, is de kostenbegroting uiterst zorgvuldig en reëel samengesteld. Op een aantal posten is in het afgelopen jaar ruim binnen de vastgestelde posten geopereerd. Zo liggen de personeelskosten voor 2001 beduidend lager omdat met een kleinere vaste bezetting is gewerkt dan gepland. Daarnaast viel een groot deel van het onderhoud in dit eerste jaar nog onder de leveranciers-garantiebepalingen waardoor er nauwelijks kosten zijn gemaakt op het gebied van onderhoud en reparaties. Ook op de energiekosten is ten opzichte van de begroting bespaard, onder andere door de milde winter.

Opbrengsten
Het eerste volledige jaar Fondswerving voor Villa Pardoes laat ook een positief resultaat zien. Uit bedrijfsmatige sponsoring, acties van servicesclubs, communieactiviteiten, scholen en particuliere bijdragen is een bedrag van zo'n ¤ 820.000,- geworven. Daar tegenover staan uiteraard personeelskosten (1.5 fte) maar vooral uitgaven voor de ontwikkeling van duurzame materialen, zoals standmateriaal, vormgeving van folders e.d. en publiciteitskosten. Als beginnend goed doel in de opstartfase een noodzakelijke uitgave, om de bekendheid en kwaliteit van Villa Pardoes in de buitenwereld te vergroten en te onderstrepen. Villa Pardoes heeft door een succesvolle fondswerving en een continue strakke sturing op de kosten al in het eerste volledige openingsjaar voldaan aan de norm voor het CBF Keurmerk voor Fondswerving. Deze norm stelt dat niet meer dan 25% van de opbrengst van een goed doel aan wervingskosten mag worden uitgegeven. De middelen die Villa Pardoes additioneel werft ten opzichte van de bestedingen aan exploitatie worden in een fonds gestort. De bedoeling is een fonds van zo'n ¤ 9 mln op te bouwen, wat zodanig moet renderen dat de toekomst van Villa Pardoes, en dus het verblijf van zo'n 400 gezinnen op jaarbasis, hieruit voor het grootste deel kan worden zeker gesteld.

Villa Pardoes in de praktijk
Tot en met december 2001 zijn zo'n 350 kinderen met hun familie uit Nederland en Vlaanderen met een levensbedreigende ziekte in Villa Pardoes te gast geweest. Acht vakantiehuisjes (ingericht in de stijl van aansprekende thema's zoals Barbie, Duizend-en-een-nacht en Ridder) vormen samen een sprookjesachtig slakkenhuis, waar alles voor een leuke vakantie voorhanden is. Aangepast speelgoed, whirlpools, computerspellen en veel meer. Bovendien zijn zowel de algemene ruimten als de vakantiehuisjes comfortabel en praktisch ingericht, zodat juist de kinderen met alle beperkingen die dergelijke ernstige ziekten met zich meebrengen, zich ongehinderd kunnen voortbewegen. De gangbare vakantieadressen betekenen vaak -zowel voor de ouders als het zieke kind - een belasting, omdat de omgeving niet is voorbereid op de ziekte en de consequenties daarvan. Met ziekenhuizen, therapeuten en medici in de omgeving van Villa Pardoes zijn afspraken gemaakt, zodat medische hulp -indien nodig- snel bereikbaar is.

Sponsoring?
Naast structureel sponsoren, waardoor Villa Pardoes voor langere tijd substantieel wordt gesteund, zijn er ook vele andere mogelijkheden aan het goede doel bij te dragen. Bijvoorbeeld door de afname van relatiegeschenken in de vorm van een Villa Pardoespop, speciaal ontwikkeld leesboek of de in ontwikkeling zijnde kinder CD.

Het adopteren van het verblijf van acht gezinnen gedurende een week kost zo'n ¤ 13.600,-. De fondswervingscampagne richt zich met name op bedrijven, organisaties en scholen die structureel of eenmalig geld doneren. De afgelopen tijd zijn er enorm veel spontane acties (van darttoernooi tot galadiner, van sponsorloop tot pianoconcert, van afscheid directieleden tot opening nieuwbouw) gehouden ten bate van Villa Pardoes. Naast activiteiten gericht op organisaties, richt de campagne zich ook op particulieren die donateur willen worden of bedrijven die relaties tot donateur benoemen. Voor ¤ 25,- per jaar is men al donateur van Villa Pardoes. De donateur ontvangt tweemaal per jaar de nieuwsbrief 'Villa Pardoes Nieuws' met daarin de laatste ontwikkelingen. Voor informatie over donateurschap of inzamelingsacties kunt u contact opnemen met 0900-9321 (25 eurocent per minuut). Een eventuele eenmalige bijdrage kan men storten op Bankrekening 55.90.90.900, ABN AMRO Bank te Kaatsheuvel.

Kaatsheuvel, 22 mei 2002

Noot voor de redactie,