Gemeente Eemnes

Gemeenteberichten week 21

Bouw- en sloopplannen

Ingekomen aanvragen sloopvergunning

- Rijksweg 2, slopen van een gedeelte van Hotel de Witte Bergen t.b.v. een verbouwing, ingekomen 14 mei 2002.

Verleende toestemming/bouwvergunningen

- Raadhuislaan 21; bouwen aanbouw woning, verzonden op 17 mei 2002.
- Meentweg 85; bouw onoverdekt zwembad, verzonden op 17 mei 2002.
- Zeeltweg 12; plaatsen tuinhuisje, verzonden op 17 mei 2002.
Kapvergunningen

Ingekomen aanvragen

- Meentweg 21, een eik.

Voor meer informatie over bouwplannen kunt u zich wenden tot mevrouw Loman of de heer Schiere en voor kapvergunningen tot de heer Leys, allen van de sector VROM.

Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethouders.

Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige voorziening vragen bij de president van de rechtbank, postbus 13023, 3507 LA Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,- voor burgers en 218,- voor rechtspersonen.

Bestemmingsplannen

Voorgenomen vrijstellingen bestemmingsplan

- Veldweg 41, vergroten woning en bouwen berging.
Er kan uitsluitend toestemming worden verleend na vrijstelling van het bestemmingsplan. Dit bouwplan ligt vanaf 24 mei 2002 gedurende 4 weken voor een ieder ter inzage bij de sector VROM.
Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk bedenkingen tegen het verlenen van vrijstelling indienen bij Burgemeester en Wethouders.

Verleende APV vergunningen


- 24 mei: St. Peuterspeelzalen, APV (3 promotieborden), verzonden 14 mei 2002

- 24 en 25 en 28 mei; De Hilt, winkeltijdenwet (1 uur langer open), verzonden 13 mei 2002.

U kunt als belanghebbende binnen zes weken na verzending een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen bij de burgemeester. Voor meer informatie over APV vergunningen kunt u terecht bij de heer Klaasse, tel. 035-5390687, sector ABW.

Proefalarm Brandweer

Op woensdag 5 juni 2002 zal de jaarlijkse oefening van het sirenenet van de regionale brandweer plaatsvinden. Het proefalarm bestaat uit driemaal een luid alarmsignaal dat 1 minuut en 26 seconden duurt. Deze signalen zijn te horen om 12.00, 12.05 en 12.10 uur.


Formele afsluiting van Doe nuchter, Rij alcoholvrij

In de periode van 15 oktober 2001 tot 15 april 2002 vonden in het kader van de alcoholcampagne Doe nuchter, Rij alcoholvrij in totaal 14.523 blaastesten plaats.
141 Bestuurders werden daarop aangehouden en, na de tweede blaastest in het politiebureau, volgden 103 processen-verbaal voor het rijden onder invloed.

Dit maakte de heer W. Smoorenburg, Hoofd Regionale Verkeersdienst, bekend tijdens de formele afsluiting van de campagne in het gemeentehuis van Baarn. Afgezien van de media-aandacht gedurende de campagne, werden 27.000 bierviltjes en enkele duizenden sleuteletuis, dobbelstenen, folders en BOB-sleutelhangers verspreid. Ook sandwichborden en posters werden tijdens de actieperiode in de gemeenten De Bilt, Baarn, Bunschoten en Eemnes opgehangen.

Wethouder Lieberwerth van de gemeente Baarn memoreerde in zijn speech de goede samenwerking tussen de politie, de vier gemeenten en de 3VO-afdelingen in dit project.

De alcoholcontroles worden uiteraard nog voortgezet door de politiedistricten Eemland noord en Binnensticht. Waar mogelijk vindt nog ondersteuning plaats door het Bureau Verkeer Onder Controle.

Bijzondere bijstand en bevordering participatie

Bent u ouder dan 23 jaar, woont u zelfstandig en heeft u tenminste 18 maanden een minimuminkomen?
Dan kunt u in aanmerking komen voor een eenmalige uitkering bijzondere bijstand. Deze bijstand is bedoeld om te kunnen blijven deelnemen aan 'het maatschappelijk verkeer en andere secundaire levensbehoeften'. Denk daarbij aan, bijvoorbeeld: het lidmaatschap van de bibliotheek, kosten van vormings- en ontwikkelingswerk (bijv. Volksuniversiteit), lidmaatschap van een zangkoor, lidmaatschap van een sportvereniging, of kosten van een zwemabonnement, etc. De gemeente Eemnes verstrekt een bedrag van 204,20 aan een gezin en 102,10 aan een alleenstaande. De bijstand is 2 x per jaar mogelijk. Voor de toetsing aan de criteria gelden twee peilmaanden: april en oktober.

Uitkering april 2002
Bent u cliënt van sociale zaken (u heeft dus een periodieke uitkering Abw, Ioaw of Ioaz) én voldoet u aan alle criteria, dan hoeft u niets te doen. De uitkering wordt u automatisch toegekend en uitbetaald. Hoort u niets en meent u wel aanspraak te kunnen maken op de uitkering, wendt u zich dan tot uw contactpersoon bij de afdeling sociale zaken.

Heeft u geen uitkering via sociale zaken en is uw netto-inkomen, exclusief vakantiegeld, over de maand april 2002 (ongeveer): 732,92 (alleenstaande), 942,32 (alleenstaande ouder), 1047,02 (echtpaar)? Voldoet u ook aan de andere criteria? Dan kunt u een aanvraag voor deze bijzondere bijstand indienen bij de afdeling sociale zaken.

Voor een aanvraagformulier en/of meer informatie vooraf kunt u terecht bij de receptie van sociale zaken. De gemeente Eemnes werkt met betrekking tot de uitvoering van 'sociale zaken' samen met de gemeente Blaricum en de gemeente Huizen.
De uitvoeringsorganisatie is de "Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken Huizen, Eemnes, Blaricum", die is gevestigd in het gemeentehuis van Huizen, Graaf Wichman 10, te Huizen.
De receptie van de afdeling is:

- dagelijks (behalve op woensdag) geopend van 9.00 tot 12.00 uur
- dagelijks (behalve op woensdag) telefonisch bereikbaar op nummer 035 528 19 11

Wat is mijn WOZ waarde?

De laatste weken is iedereen druk bezig om de belastingaangifte 2001 in te vullen.
Als u eigenaar van een woning bent, moet u de WOZ-waarde van die woning opgeven.
De laatste week komen hierover bij het gemeentehuis veel vragen binnen. Omdat veel mensen in het laatste weekend van maart hun belastingbiljet invullen en het gemeentehuis rond de paasdagen gesloten is, krijgt u enkele tips om de WOZ-waarde zelf te vinden. De gemeente heeft u 3 brieven gestuurd waarop de WOZ waarde vermeld staat.

1. De kennisgeving WOZ beschikking, dagtekening 28 februari 2001 (bij nieuwbouwwoningen later)

2. Het aanslagbiljet onroerende zaakbelasting 2001, dagtekening 31 maart 2001

3. Het aanslagbiljet onroerende zaakbelasting 2002, dagtekening 31 maart 2002 (deze krijgt u dus een dezer dagen in de brievenbus)

Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u na de paasdagen weer telefonisch contact met ons opnemen, 035-5390611.

Vakantie gepland? Regel nu uw reisdocument!

Als u naar het buitenland wilt gaan, bijvoorbeeld op vakantie, moet u in het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen kunt u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze is goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditkaartformaat.

Controleer dus ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. De gemeente helpt u hierbij door een brief te sturen naar iedereen van wie het reisdocument de komende maanden gaat verlopen. Als dat zo is, moet u tijdig een nieuw document aanvragen.

Tijdig, omdat een paspoort of identiteitskaart niet meer gemaakt wordt terwijl u wacht. Op 1 oktober 2001 zijn de nieuwe reisdocumenten ingevoerd. Daardoor is ook de procedure veranderd en duurt het aanvragen van een reisdocument of het bijschrijven van kinderen een dag of vijf.

Het werkt nu als volgt: u vraagt bij uw gemeente een nieuw paspoort of een Nederlandse identiteitskaart aan. Daarvoor heeft de gemeente uw persoonsgegevens, uw pasfoto en uw handtekening nodig. Deze gegevens worden elektronisch naar Haarlem gestuurd. Daar wordt uw reisdocument gemaakt, opgestuurd naar uw gemeente, waar u het dan kunt afhalen. Door het gebruik van de nieuwste technieken zijn de nieuwe reisdocumenten goed beveiligd en beter beschermd tegen fraude.

Het bijschrijven van uw kind(eren) kan alleen in een paspoort. U gaat dan samen met uw kind naar het gemeentehuis, want in verband met het vaststellen van de identiteit moet uw kind bij de aanvraag aanwezig zijn.

Door ruim voor u op reis gaat de geldigheid van uw reisdocument te controleren en tijdig een nieuwe aan te vragen, kunnen we er met elkaar voor zorgen dat er geen files ontstaan bij de gemeenten en bij Enschedé/SDU in Haarlem. De maanden mei tot en met juli zijn de drukste maanden. Gaat u na de zomerdrukte op vakantie dan kunt u beter wachten tot na deze periode met het aanvragen van uw paspoort.

Wilt u meer informatie kijk dan op www.paspoortinformatie.nl of informeer bij uw gemeente. U kunt ook de brochure Vakantie gepland? Regel nu uw reisdocument! afhalen bij postkantoor, bibliotheek en gemeentehuis.

Meningokokken

Vaccinatie meningokokken
Minister Borst heeft besloten over te gaan tot een landelijke vaccinatiecampagne tegen Meningokokken C. De gezondheidsraad adviseert alle kinderen van 14 maanden tot en met achttien jaar te vaccineren. De vaccinaties beginnen voor de zomervakantie.
Voor Eemnes is het volgende vastgesteld:

In de maand juni zullen de volgende groepen gevaccineerd worden:
* alle kinderen vanaf 14 maanden t/m 5 jaar (exact: geboren na 1 juni 1996 en voor 1 april 2001)
* alle jeugdigen van 15 tot 19 jaar
(exact: geboren na 1 juni 1983 en voor 1 juni 1987)

In (vermoedelijk) de maand september zullen de andere kinderen worden gevaccineerd:

* de kinderen van 6 jaar tot 15 jaar

GGD Eemland zal de campagne in deze regio uitvoeren, en zal gaan vaccineren tegen Meningokokken C. Voor de inenting houden zij de volgende richtlijnen aan:

* Voor de regio Eemland wordt vervroegde vaccinatie niet aanbevolen
* Naar aanleiding van enig geïsoleerd geval van de meningokokkenziekte wordt vaccinatie niet aanbevolen
* Bij vaststelling van de meningokokkenziekte krijgen gezinscontacten, logeercontacten en knuffelcontacten een antibioticum

* Indien op een school binnen 31 dagen twee gevallen van de meningokokkenziekte, veroorzaakt door dezelfde groep wordt vastgesteld, wordt verder bekeken welke maatregelen genomen moeten worden.

De landelijke vaccinatiecampagne is gratis. Alle (ouders van) kinderen krijgen een oproep voor vaccinatie toegezonden. Als ouders besluiten om hun kinderen eerder te laten vaccineren dan is dat voor eigen rekening en moet dat in overleg met de huisarts gebeuren.

Wilt u meer weten over de meningokokkenziekte dan kunt u gratis het landelijke nummer bellen 0800-3008051. Ook kunt u terecht op de website van de GGD Eemland (www.ggdeemland.nl).

22 Mei Bibliotheek Eemnes

Boekbinden voor de jeugd
Jeugd vanaf 1 0 jaar is op woensdagmiddag 22 mei tussen 14. 00 en 16. 00 uur welkom in de Bibliotheek. Onder leiding van len Driesen zullen op de ouderwetse manier, met naald en draad, boekjes gebonden worden. Meedoen is gratis. Inschrijven is noodzakelijk. Volg hiervoor de lokale media.