Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Duidelijker regels nodig voor veilige binnenvaart

PERSBERICHT
(Embargo tot 23 mei 2002, 14 uur)

Mr Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid:
Duidelijker regels nodig voor veilige binnenvaart

Op het gebied van de veiligheid in de binnenvaart is de regelgeving van de overheid soms toereikend, maar soms onduidelijk, soms minimaal of zelfs afwezig. Deze conclusie trekt de voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, uit onderzoeken die de Raad heeft verricht naar de oorzaken en achtergronden van reeksen ongevallen met binnenschepen. Daarbij ging het met name om schepen die op open water in problemen kwamen door binnenlopend water en om schepen waarvan het hefbare stuurhuis moeilijkheden veroorzaakte.
Mr. Van Vollenhoven, die donderdagmiddag in Dordrecht sprak tijdens de jaarvergadering van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, wees er overigens op dat de schippers en eigenaars van binnenschepen zelf een eerste verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid van hun schepen. Hij waarschuwde dat een ongeval waarbij een tankschip tot zinken komt potentieel zeer ernstige gevolgen kan hebben; allereerst voor het milieu. 'Een dergelijk schip is, qua omvang van de lading, te vergelijken met 350 tankauto's', aldus mr. Van Vollenhoven. De voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid stelde vast dat op korte termijn meer duidelijkheid dient te worden gecreëerd op het gebied van de regels en afspraken voor de veiligheid in de binnenvaart en over de verdeling van de verantwoordelijkheid voor die veiligheid tussen overheid en schippers/eigenaren. 'Zonder duidelijke afspraken kun je niet stellen - zoals de binnenvaart doet - dat binnenvaart de meest veilige manier van transport is', aldus mr. Van Vollenhoven.