RABOBANK NEDERLAND

Ledencampagne Rabobank succesvol

Nieuw ledenmagazine mikt op meer betrokkenheid van leden

De Rabobank is de snelst groeiende vereniging van Nederland. Sinds de start van de ledenwervingscampagne begin 2001 werden bij de lokale Rabobanken 400.000 nieuwe leden ingeschreven. Het totale aantal leden is daardoor inmiddels gestegen naar 925.000. De verwachting is dan ook dat de eerder geformuleerde doelstelling om eind 2003 uit te komen op
1,2 miljoen leden zeker wordt gehaald. Lag bij de start van de ledencampagne de nadruk vooral op het werven van meer leden, inmiddels is het accent verschoven naar het genereren van meer betrokkenheid van de leden bij hun lokale Rabobank.

Om deze accentverschuiving beter vorm te geven ontvangen de 950.000 leden vanaf deze maand het nieuwe, speciaal voor hen geschreven ledenmagazine 'U Extra'. Dit magazine verschijnt vier keer per jaar en zal specifiek ingaan op zaken die de leden bezighouden en op wat de Rabobank en haar leden voor elkaar betekenen. Speciale aandacht gaat uit naar de wijze waarop de leden invloed kunnen uitoefenen en over de betekenis van 'communities, waarin groepen klanten met hun lokale Rabobanken samenkomen rond relevante thema's. Bovendien worden de leden via 'U Extra' 'gewaardeerd'. Daartoe worden bancaire en niet-bancaire aanbiedingen opgenomen waarvan alleen de leden gebruik kunnen maken.

Actieve ledenwerving is nodig om de lokale coöperatieve functie goed te kunnen vervullen. Meer betrokkenheid van de leden bij de lokale financiële coöperaties zorgt ervoor dat de Rabobank concreter invulling kan geven aan het uitgangspunt dat zij zich primair laat leiden door de behoeften van haar klanten. Met dit uitgangspunt onderscheidt de Rabobank Groep zich in de Nederlandse financiële sector.
'Meer leden, meer ledenbetrokkenheid en een grotere ledenparticipatie moeten leiden tot hogere klanttevredenheid, grotere klantenloyaliteit en uiteindelijk tot meer omzet', aldus John van Nuenen, lid van de hoofddirectie van Rabobank Nederland en verantwoordelijk voor het ledenbeleid.

'U Extra' naast vernieuwde 'U'
'U Extra' verschijnt naast het tijdschrift 'U', dat begin 2001 in het kader van de ledenwerving gelanceerd is en dat bedoeld is voor alle klanten die de Rabobank als huisbankier beschouwen. 'U' is inmiddels geheel vernieuwd en is behalve als instrument in het kader van de ledenwerving vooral bedoeld om klanten informatie over financiële zaken te verstrekken. In dat kader bevat 'U' voortaan de Rabobank Infogids, met praktische financiële informatie en tips. 'U' heeft onlangs twee prijzen gewonnen. Van de Smin (Sponsored Magazines in Nederland) ontving het eind 2001 de prijs voor de beste lancering van een nieuw tijdschrift. In april 2002 ontving het van de DMSA een Esprix voor de persoonlijke wijze waarop Rabobank haar klanten benadert bij een oplage van ruim 2,4 miljoen.

Over de Rabobank Groep
De Rabobank Groep is een brede financiële dienstverlener. Door de coöperatieve grondslag is de Rabobank Groep er primair voor de klant. Alle onderdelen van de Groep werken nauw samen om de klanten tegen de best mogelijke prijskwaliteitsverhouding een breed pakket aan te bieden van financiële diensten en producten zoals betalen, sparen, lenen, verzekeren en beleggen. De Groep bestaat uit 369 zelfstandige lokale coöperatieve Rabobanken met gezamenlijk ruim 900.000 leden en uit bekende dochterondernemingen als Robeco, Interpolis, Schretlen en Co, Effectenbank Stroeve, Rabobank International, De Lage Landen, Rabo Vastgoed en Gilde Investment. Internationaal is de groep met 143 vestigingen vertegenwoordigd in 34 landen. De Rabobank heeft de hoogste waarderingen voor kredietwaardigheid van de grote ratinginstituten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse thuismarkt 9 miljoen particuliere en zakelijke klanten en is marktleider op vrijwel alle gebieden van financiële dienstverlening.