Rijksluchtvaartdienst


ZWENDEL MET VLIEGTUIGONDERDELEN
De luchtvaartautoriteiten in Italië (RAI-ENAC) en de USA (FAA) hebben een onderzoek verricht naar de handel in illegale vliegtuigonderdelen door het Italiaanse groothandelsbedrijf voor vliegtuigonderdelen Panaviation. Panaviation heeft internationaal vliegtuigonderdelen uit afgedankte vliegtuigen, met valse certificaten, verkocht aan onderhoudsmaatschappijen. De divisie Luchtvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die toezicht houdt op de veiligheid van de luchtvaart in Nederland, heeft onderzocht of de in ons land gevestigde luchtvaartmaatschappijen, onderhoudsbedrijven en productiebedrijven gebruik hebben gemaakt van deze vliegtuigonderdelen. De luchtvaart in Nederland lijkt door de zwendel niet in gevaar te zijn geweest.

Panaviation haalde de onderdelen uit gecrashte of afgedankte vliegtuigen om ze vervolgens met vervalste documenten als nieuw te verkopen aan bedrijven die het onderhoud op toestellen van diverse luchtvaartmaatschappijen uitvoeren. Vliegtuigonderdelen moeten goedgekeurd zijn, d.w.z. fysiek deugdelijk en voorzien van de juiste documenten om in luchtvaartuigen te mogen worden ingebouwd. Elk onderdeel moet voldoen aan een aantal eisen en een certificaat hebben van een erkende organisatie. De divisie Luchtvaart van IVW erkent productie- en onderhoudsbedrijven als deze voldoen aan de hoge veiligheidseisen die in Europees verband zijn afgesproken. Daarnaast houdt de Divisie Luchtvaart door middel van inspecties toezicht op deze erkende bedrijven.

De divisie Luchtvaart van IVW heeft alle Nederlandse productie- en onderhoudsbedrijven en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen verzocht een onderzoek te doen naar de herkomst van hun vliegtuigmaterialen en om eventuele leveringen van Panaviation te melden aan de divisie. Alle bedrijven hebben meegewerkt aan het onderzoek. Er zijn door 10 bedrijven in totaal 83 'Panaviation-onderdelen' aangetroffen. Het gaat dus om een gering deel van de honderdduizenden vliegtuigonderdelen die jaarlijks bij het vliegtuigonderhoud worden gebruikt. De aangetroffen 'Panaviation-onderdelen' zijn door de betreffende bedrijven gecontroleerd op hun luchtwaardigheid of vervangen. Van de vliegtuigonderdelen bleek 95% goedgekeurd, voor 5% was dit niet meer na te gaan. De luchtvaart in Nederland lijkt niet in gevaar te zijn geweest door de handel in en de inbouw van de verdachte Italiaanse vliegtuigonderdelen. Hoewel het aantal vliegbewegingen in Nederland de laatste jaren is toegenomen, neemt het aantal ongevallen in het luchtverkeer relatief gezien af.

Naam Grootte
Eindrapport Italiaanse zwendel 170 Kb RAI-ENAC Italiaanse Luchtvaartautoriteit 126 Kb

Zie het origineel http://www.divisieluchtvaart....mp&val=1022255862 .