Ten Hagen & Stam


Datum 24-mei-2002

Titel Zakelijke dienstverlening koploper IT-beheer
Onderwerp- gebied ICT Breed

Product / Event Onderzoeksrapport
Zakelijke dienstverlening koploper IT-beheer
Den Haag, 24 mei 2002

De zakelijke dienstverlening is het meest up-to-date als het gaat om de implementatie van de laatste ontwikkelingen op het gebied van IT-beheer. De industrie loopt enigszins achter en de overheid vormt de middenmoot. Dit zijn enkele conclusies van het onderzoek dat Onderzoeksbureau Ithaka deze week afrondt voor opdrachtgever uitgeverij ten Hagen & Stam.

Overheid laat IT-budget onbesteed
Met name grote zakelijke dienstverleners (meer dan 500 werknemers) hebben hun IT zaken goed voor elkaar. IT is de drijvende kracht voor deze bedrijven en bepalend voor het functioneren. Ook kan deze sector beschikken over het grootste IT-budget. Opmerkelijk genoeg is bij de overheid relatief veel budget, maar zit er weinig vaart in de ontwikkelingen. Het vermoeden dat bureaucratie hier een belangrijke oorzaak is, wordt door het onderzoek bevestigd. De industrie blijkt geen grote vernieuwer op IT-gebied. Wil men hier weten hoe de stand van automatisering is, dan hoeft men simpelweg te kijken naar het aantal computers op de werkplekken. Dit blijkt een directe graadmeter voor zowel kennis als ondersteuning op IT-gebied te zijn.

Eenduidige definitie
Uitgeverij ten Hagen & Stam initieerde het grootschalige onderzoek om het vakgebied IT-beheer eenduidig te kunnen definiëren. Al snel bleek dat beheer in algemene zin van het woord steeds minder voorkomt en als term niet eenduidig is. Het vakgebied blijkt verschillende onderdelen te omvatten die duidelijk afgebakend zijn en meer een eigen specialisatie worden.

Doe-het-zelf mentaliteit
Toetsing van de totale onderzoeksgroep, zonder onderscheid te maken in branches, levert een duidelijk verband tussen organisatiegrootte en de mate waarin beheer georganiseerd is. Dit gaat van een breed takenpakket en een doe-het-zelf mentaliteit in de kleinste organisaties (het is niet de bedoeling, maar als er iets met de telefooncentrale is kijk je er ook even naar), tot strak geregelde afdelingen met duidelijke structuur in processen en Service Level Agreements als controle op de uitvoering.

Rapport beschikbaar
Ten Hagen & Stam, uitgever van o.a. Automatisering Gids, stelt het rapport tegen betaling beschikbaar aan geïnteresseerden. Wie belangstelling heeft voor de onderzoeksresultaten of de -methode, kan contact opnemen met Esther Devilée: e.devilee@wkths.nl.