Peugeot Nederland

Winnaars gediskwalificeerd: Leeuwen zitten met zware kater 206 CC Roland Garros in aantocht
Winnaars gediskwalificeerd: Leeuwen zitten met zware kater Voor de vijfde keer in successie stevende Peugeot af op een tweevoudige victorie in een rally van het wereldkampioenschap. De Argentijnse ronde van het WRC eindigde echter met twee onaangename verrassingen voor het Franse team. Eerst werd triomfator Marcus Grönholm gediskwalificeerd wegens een overtreding van de serviceregels; vervolgens werd de 206 van nieuwe winnaar Richard Burns afgekeurd vanwege een 20 gram te licht vliegwiel. De volgende ochtend bij het ontbijt kreeg een beduusde Carlos Sainz (Ford) de overwinning op een dienblaadje aangereikt. In de WK-stand staat de Spanjaard nu op de met Burns gedeelde derde positie achter Gilles Panizzi en koploper Grönholm. Bij de fabrikanten heeft Peugeot nog een voorsprong van 27 punten op Ford.

De Rally van Argentinië eindigde in een volledig nulresultaat voor Peugeot, want ook Harri Rovanperä en Gilles Panizzi figureerden niet in de uitslag; zij moesten gaandeweg opgeven met technische problemen. Het leeuwenduo Grönholm-Burns zat na de finish echter met de zwaarste kater. De Fin had negen van de 21 verreden klassementsproeven op zijn naam geschreven en de Engelsman vijf. Zij lagen bij het ingaan van de derde en laatste wedstrijddag op de posities twee en drie, dicht achter leider Tommi Mäkinen. Toen de Peugeots de aanval openden op de Subaru-rijder, vergaloppeerde deze zich op de voorlaatste proef: op hoge snelheid rolde Mäkinen zijn auto vijfmaal. De Subaru-equipe lag uit de wedstrijd, gelukkig zonder persoonlijk letsel. Grönholm en Burns konden free-wheelen naar de finish, want Carlos Sainz had een achterstand van meer dan een minuut. En toen kwam het slechte nieuws.

Wat was er gebeurd? Op de ochtend van de laatste dag wilde Grönholms 206 eerst niet aanslaan in het parc fermé en direct daarna sloeg de motor enkele keren af op het verbindingstraject naar de eerste proef. Kort na het verlaten van het parc fermé, maar binnen de één-kilometerzone waarin assistentie verboden is, adviseerden teamleden Grönholm van nabij mondeling hoe hij zijn auto weer aan de praat moest krijgen. Een wedstrijdcommissaris die buiten het parc fermé stond, merkte dit op en rapporteerde het voorval. Hadden de technici de equipe van afstand door de telefoon aanwijzingen gegeven, was er geen vuiltje aan de lucht geweest

Het overwinningsfeestje van Marcus Grönholm en bijrijder Timo Rautiainen werd wreed verstoord door de onheilstijding. Enorm teleurstellend na de schitterende strijd met Tommi Mäkinen, zei Grönholm. Na de eerste etappe hadden we een voorsprong van dik een minuut op Tommi. Door hydraulische problemen in de ochtend van de tweede dag hielden we nog maar twintig seconden over op de Subaru. Ik heb die dag hard gereden, maar tegelijkertijd ben ik voorzichtig met mn auto omgesprongen, zodat deze in goede conditie zou zijn voor de aanval in de finale. Alles lukte en het zag er uitstekend uit voor ons, want we gingen de laatste etappe in met slechts een halve tel achterstand op Tommi. Op hem lag de druk, en die kon hij niet weerstaan, getuige zijn koprollen. Onze overwinning was dus dik verdiend, en dan krijg je te horen dat alles voor niets is geweest. Natuurlijk had Richard Burns, die de eerste plaats erfde, op een andere manier zijn vorige zege in Argentinië willen herhalen, maar het belangrijkste is dat ons team hier punten scoort; ik heb met Marcus te doen.
Op de ochtend na de rally was ook Burns droom voorbij. Ook dit nieuws kwam als een donderslag bij heldere hemel. Bij de technische nakeuring werd het vliegwiel in de 206 van de Engelsman te licht bevonden. Het ging slechts om twintig luttele grammetjes, maar toch We staan versteld, zei Burns. Het team zal onderzoeken hoe dit mogelijk is.

Peugeot heeft enkele weken de tijd om de wonden te likken en orde op zaken te stellen. Midden juni komt het team aan de start van de Acropolis Rally, het onverharde Griekse evenement dat bekend staat als een ware autosloper. We zullen er alles aan doen om ons te revancheren en de status quo te herstellen, aldus teamdirecteur Corrado Provera.

Uitslag Rally van Argentinië:

1. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

2. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

3. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus

4. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

5. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Octavia
6. Eriksson/Thörner (S/S), Skoda Octavia

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Marcus Grönholm 31 punten

2. Gilles Panizzi 20

3. Richard Burns 19
Carlos Sainz 19
5. Tommi Mäkinen 14
6. Petter Solberg 13

7. Colin McRae 10

8. Harri Rovanperä 9

9. Philippe Bugalski 7

10. Sébastien Loeb 6

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot 68

2. Ford 41

3. Subaru 33

4. Mitsubishi 6

5. Skoda 5

6. Hyundai 3

Volgende wedstrijd: Acropolis Rally, 13-16 juni 2002.

206 CC Roland Garros in aantocht
Ter gelegenheid van het komende tennistoernooi op Roland Garros in Parijs introduceert Peugeot de 206 CC Roland Garros.

Deze speciale 206 CC wordt geleverd in de kleur Vert Tie-break en heeft in kleur meegespoten stootstrips en bumpers. Aan de voorzijde van de voordeuren zijn de Roland Garros badges duidelijk zichtbaar. Het interieur van de 206 CC Roland Garros kenmerkt zich door cognackleurig Alezan-leder, dat voorzien is van fraaie groenlederen details. Tevens is het interieur standaard voorzien van het pack Alu dat o.a een pookknop, deurgrepen, pedalen en dorpelstrips van aluminium inhoudt. Ten slotte heeft de 206 CC Roland Garros standaard een regensensor, automatisch ontstekende verlichting, elektronische climate control en lichtmetalen velgen.

De 206 CC Roland Garros is leverbaar met een 1.6 16V-motor, een 1.6 16V motor gekoppeld aan een intelligente automatische transmissie met sport- en sneeuwstand en een 138 pk sterke 2.0 motor. Deze laatste versie krijgt in plaats van de lichtmetalen Scirocco-velgen standaard de 16 Ouragan-velgen gemonteerd.

De 206 CC Roland Garros komt medio juni 2002 in Nederland op de markt en is leverbaar vanaf EUR 22.860,-.

Utrecht, mei 2002