Voedingscentrum
Beeldmerken Groenten en Fruit steeds populairder 24 mei

Steeds meer merkfabrikanten, groentewinkels en bedrijven uit de groente- en fruitverwerkende industrie vragen het Beeldmerk Groenten of het Beeldmerk Fruit aan bij het Voedingscentrum. Deze beeldmerken zijn ontwikkeld om consumenten op het moment van aankoop te herinneren aan de richtlijn elke dag 2 ons groenten en 2 keer fruit. Dat is hard nodig: onderzoeksresultaten laten zien dat nog steeds veel mensen minder groenten en fruit eten dan dagelijks wordt aanbevolen voor een goede gezondheid.

Hero Fruitontbijt was vorig jaar het eerste product dat het beeldmerk toepaste. Later volgden ook enkele groentespecialisten en bedrijven uit de groente- en fruitverwerkende industrie. Momenteel heeft Chiquita het voornemen om het beeldmerk op de verpakking van de Chiquita Jr. bananen af te beelden en heeft een merkfabrikant het beeldmerk aangevraagd voor een lijn diepvriesgroenten. Dit voorjaar zal het beeldmerk verschijnen op de pakken Appelsientje en Appelsientje met vruchtvlees.

Het Voedingscentrum wil dit jaar het gebruik van de beeldmerken verder stimuleren. Hiertoe heeft het Voedingscentrum in samenwerking met het voorlichtingsbureau Groenten en Fruit een flyer ontwikkeld voor merkfabrikanten, groente- en fruitverkooppunten en bedrijven uit de groente- en fruitverwerkende industrie. Voor hen biedt het aanvragen van het beeldmerk duidelijke voordelen, zoals een mogelijke omzetstijging.

Het Beeldmerk Groenten en Fruit is vorig jaar door het Voedingscentrum geĂŻntroduceerd in het kader van de campagne Goede voeding wat let je? Vanwege het succes van dit project krijgen de Beeldmerken Groenten en Fruit ook een plaats binnen de vervolgcampagne die dit jaar van start gaat. Bedrijven die interesse hebben in het aanvragen van de beeldmerken kunnen contact opnemen met het Voedingscentrum, (070) 306 88 88. Zij kunnen daar de richtlijnen voor de toepassing van de beeldmerken Groenten en Fruit aanvragen, met daarin de exacte criteria waaraan een product of uiting moet voldoen om het beeldmerk te mogen dragen.

Noot voor de redactie/