Ingezonden persbericht


Alex-belegger vooral 41-jarige man die 's avonds na de koffie aandelen koopt voor vermogensgroei

Klantenseminar op 25 mei voor iedereen die Alex 'rauw' lust

Amsterdam, zaterdag 25 mei 2002

De gemiddelde belegger bij Alex, de Nederlandse marktleider op het gebied van online beleggen, is 41 jaar oud, bestaat voor 90% uit mannen, speculeert met name in individuele aandelen en opties, en is vooral uit op vermogensgroei. Met name veelbelovende tweeverdieners zijn sterk vertegenwoordigd in het klantenbestand van Alex.

Dat blijkt uit een klantenonderzoek van Alex, met 55.000 klanten en meer dan 1,1 miljoen transacties per jaar, de grootste online-aanbieder in Nederland. Ook vermogende, actieve senioren zijn sterk vertegenwoordigd bij Alex. Het onderzoek wordt vandaag gepresenteerd tijdens een seminar in de Beurs van Berlage voor klanten van Alex.

De Alex-belegger is over het algemeen man (90%) en hij belegt met name in individuele aandelenfondsen en opties. 34% is uit op vermogensgroei; 27% belegt vooral uit interesse en hobby; 17% speculeert op korte-termijnwinst; 13% wil een appeltje voor de dorst; en 9% belegt om het pensioen op te bouwen.

Opmerkelijk is ook dat de belegger ervoor kiest om 's avonds na het kopje koffie tussen 21.00 en 22.00 uur achter de computer te kruipen om het pakket aandelen te analyseren, en voor de volgende dag alvast koop- of verkooporders te geven. Andere piekuren liggen vanzelfsprekend rondom de openings- en sluitingstijden van de beurs, respectievelijk van 8.30-10.00 uur en 15.00-17.00 uur.

Opvallend is bovendien dat er veel zelfstandige ondernemers beleggen via Alex. Met 22% nemen zijn een prominente positie in. 57% van de Alex-klanten is werkzaam in een vast dienstverband.

In het hol van de leeuw

Over de tevredenheid van de klanten heeft Alex niets te klagen. 41,8% bestempelt de diensten van Alex met 'ruim voldoende'. 'Goed' is het oordeel van 39,4% en 'voldoende' van 16%. Slechts 2,4% vindt Alex 'matig' presteren en een kleine 0,4% zelfs 'slecht'. Maar liefst 95,3% zou Alex aanbevelen bij kennissen en vrienden.

Over de bereikbaarheid zijn de meningen ook nauwelijks verdeeld. 'Altijd bereikbaar', vindt 32,2%, 'een enkele keer niet bereikbaar', oordeelde 52,6%. Dat Alex op piekmomenten niet bereikbaar is, vindt 9,5%, Een kleine 4,7% reageerde met 'te vaak niet bereikbaar' en 1% met 'amper'.

"Om 100% tevredenheid na te streven, hebben we intern alle systemen bijgesteld om binnenkort al onze klanten probleemloos te laten beleggen via onze site", vertelt René Frijters, directeur van Alex. "Maar ook nu zijn we trots op de resultaten. Qua bereikbaarheid scoren we gigantisch in vergelijking met wanneer je je contactpersoon bij de bank moet bereiken, wat met name 's avonds natuurlijk niet mogelijk is. Juist wanneer wij een piekuur zien."

Om meer inzicht te krijgen in alle wensen en klachten, organiseert Alex vanmiddag van 14.00 tot 17.00 uur een klantenseminar in de Beurs van Berlage onder de titel 'Alex waagt zich in het hol van de leeuw'. Iedereen die Alex 'rauw' lust is van harte welkom om hierover persoonlijk met directeur René Frijters te spreken.



Ingezonden persbericht