DaimlerChrysler Nederland

Nieuwe modellen van Maybach door en door getest: Een systematische martelgang met een goed doel


* 2,5 miljoen testkilometers in negen landen
* 27 handgebouwde prototypes twee jaar lang getest
* 6.000 km duurtest op de Nürburgring

* 116 Type 12-motoren in totaal 36.745 uur proefgedraaid
Tijdens de driejarige ontwerpperiode heeft de nieuwe Maybach succesvol ruim 2,5 miljoen testkilometers afgelegd. Om de betrouwbaarheid en de innovatieve techniek van de toplimousines uit te testen, hebben Mercedes-technici met 27 prototypes en 14 donorautos en voorseriemodellen op drie continenten negen landen bezocht.

Met de nieuwe Maybach hebben we hetzelfde zware testprogramma afgewerkt dat alle Mercedes-modellen moeten doorstaan voordat de productie start. De functionele eigenschappen, betrouwbaarheid en duurzaamheid worden dan tot het uiterste getest, aldus Maybach-projectleider Professor Hermann Gaus.

Van Arizona tot Kiruna
De praktijktests zijn in 1999 begonnen. Onder de verlengde en verbrede carrosserieën van de Mercedes S-Klasse (model W140) gingen motor, onderstel, elektronica, stoelen en andere Maybach-componenten schuil. Terwijl deze donorautos hun kilometers aflegden, werd in het Mercedes Technology Center in Sindelfingen gewerkt aan de eerste Maybach-prototypes. Deze volledig met de hand gebouwde en gecamoufleerde limousines reden vanaf december 2000 naar buiten en zwierven prompt over de hele wereld. Hier zijn ze onder meer geweest:


* op een hogesnelheidsovaal bij Nardo in Zuid-Italië zijn de motor, banden en het koelsysteem getest;

* op een testbaan bij Barcelona (Spanje) waren onderstel, luchtvering en besturing aan de beurt;

* op de DaimlerChrysler-testbaan in Papenburg (Duitsland) beoordeelden de Maybach-technici wekenlang donorautos, prototypes en voorseriemodellen;

* in het noorden van Noorwegen en in het DaimlerChrysler-testgebied in het Texaanse Laredo werden carrosserieën en onderstel blootgesteld aan onverharde wegen met veel gaten en losliggende stenen;

* op een bevroren meer in het Zweedse Arjeplog zorgden de Maybach-technici voor de afstemming van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® en het elektrohydraulische remsysteem SBC;

* in Kiruna (Zweden) en de hitte van de Amerikaanse woestijnstaat Arizona doorstonden de twee airconditioningsystemen van de Maybach zware proeven;

* op de paswegen van de Grossglockner (Oostenrijk) en op de Stilfser Joch (Italië) bewees het remsysteem zijn kunnen;
* in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) moesten de Maybach-modellen wekenlang bij temperaturen van boven de 40 graden Celsius in stadsverkeer rijden;

* en op de Mont Ventoux (Frankrijk) testte het Maybach-team het koelsysteem van de twaalfcilindermotor.

Non-stop langeduurtest in het dagelijks verkeer In mei 2002 begonnen twee voorseriemodellen aan een systematische non-stop langeduurtest in stadsverkeer, op provinciale wegen en op snelwegen. Dit is een standaardtest voor nieuwe Mercedes-modellen en die mocht in de Maybach-testfase natuurlijk niet ontbreken. De langeduurtest leert de technici veel over de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de auto.

Routes en rijstijl van de langeduurtest zijn nauwkeurig vastgelegd, zodat iedere kilometer volgens strenge normen wordt afgelegd. De testers weten precies hoe lang ze op welke wegen dienen te rijden en wanneer bepaalde onderdelen extra belast moeten worden.

300.000 kilometer in enkele maanden
Al jarenlang hanteren de testploegen een ogenschijnlijk simpele regel: iedere test simuleert de volledige levensduur van de auto. Zoals bekend is die levensduur bij de modellen van de Stuttgarter autoproducent zeer lang. In een langeduurtest wordt binnen enkele maanden een belasting gesimuleerd die productieautos normaliter pas bij een tellerstand van 300.000 kilometer bereiken.

De testomstandigheden zijn aangepast aan deze zware opgave. Een voorbeeld: op een speciale testbaan met slecht wegdek zijn de prototypes en voorseriemodellen er na 2.000 kilometer net zo aan toe als een productieauto die het einde van de gebruiksduur nadert. Op de Hockenheimring en Nürburgring reden de Maybach-modellen 6.000 kilometer met van tevoren bepaalde, krappe rondetijden; in Zweden werd 15.000 kilometer op onverharde en steenslagwegen afgelegd en op de hogesnelheidsbaan bij het Zuid-Italiaanse Nardo zijn assen en aandrijflijn meer dan 50.000 kilometer lang op topsnelheid uitgeprobeerd.

Motor: 2,7 miljoen kilometer met 122 testautos
De nieuwe Type 12-motor is niet alleen in de Maybach getest, maar ook in donorautos en op proefbanken in de fabriek. De technici hebben 238 motoren gebruikt om te testen. Ongeveer de helft heeft in testautos dienst gedaan en gedurende 2,7 miljoen kilometer bewezen uitermate betrouwbaar te zijn. De sterkste in serie geproduceerde personenautokrachtbron ter wereld heeft een 800.000 kilometer lange duurtest ondergaan op Duitse autobahnen en andere wegen. Ook heeft de V12 zijn kunnen getoond op de warmste plek op aarde (Death Valley, USA) en in de noordelijkste stad van Zweden, Kiruna.

Bovendien is de twaalfcilinder wekenlang getest op de 3.390 meter hoge Pico de Veleta in Andalusië (Spanje). De paswegen in dit deel van de Sierra Nevada behoren tot de hoogst begaanbare in Europa en zijn zeer geschikt om de motor af te stemmen op goed functioneren met een lagere luchtdruk.

Op de proefbanken in Stuttgart-Untertürkheim zijn tijdens maandenlange tests de ontsteking, inspuiting, turboladers en het geluidsniveau verfijnd. In totaal 116 testmotoren draaiden 36.745 uur met verschillende toerentallen, belastingen en temperaturen.

De Maybach-motor is een 5,5-liter V12 met twee turboladers, die een vermogen levert van 405 kW/550 pk en een maximum koppel van 900 Nm. DaimlerChrysler is s werelds grootste fabrikant van V12-motoren voor personenautos.

Virtuele en echte botsproeven
Vanzelfsprekend is de nieuwe Maybach ook aan uitvoerige botsproeven onderworpen. Speciale aandacht was er voor de ligstoelen achterin de Maybach 62, die in elke positie de passagiers zo goed mogelijk beschermen. De botseigenschappen van de carrosserie zijn met computersimulaties geoptimaliseerd, al maanden voordat de eerste Maybach een botsproef onderging. De computerprogrammas zijn zo geavanceerd, dat een botsing die in werkelijkheid een tiende van een seconde duurt, in 150.000 tijdsintervallen wordt opgesplitst. Voor iedere interval afzonderlijk zijn dan de beste
vervormingseigenschappen te bepalen.

Internet Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler is beschikbaar via internet op: http://www.media.daimlerchrysler.com

Mei 2002